دولت از عهده اشتغالزایی در روستاها برآمد

به گزارش مجله سویگل، 80 استارتاپ حوزه روستایی در چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستایی و عشایری (24 تا 27 مردادماه) محصولات خود را در سالن 27 (کسب و کارهای آینده روستا) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی به نمایش گذاشتند. استارتاپ هایی که راه اندازی شغل خود و ایجاد اشتغالزایی را مدیون توسعه اینترنت از سوی دولت روحانی در روستاها می دانند.

دولت از عهده اشتغالزایی در روستاها برآمد

برجسته کردن استارتاپ های حوزه روستا

80 استارتاپ حوزه فناوری و دانش بنیان از 31 استان در 6 موضوع طبقه بندی شده شامل صنایع دستی و گردشگری، فناوری فرهنگی و صنایع خلاق، سلامت و تغذیه، کشاورزی و دامپروری و شیلات، انرژی و محیط زیست و پسماند و تجارت الکترونیک به همراه شتاب دهنده ها سرمایه گذارها با همکاری سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش کسب و کارهای آینده روستای نمایشگاه توانمندی های روستایی و عشایری شرکت کرده اند.

حمیدرضا گل محمدی رئیس ستاد کسب و کارهای آینده روستا با بیان مطلب فوق به ایران گفت: تلاش کردیم تا در این نمایشگاه اکوسیستم زیست بوم استارتاپی روستایی را شکل دهیم از این رو در کنار 80 استارتاپ حوزه فناوری و دانش بنیان، شتاب دهنده ها و سرمایه گذارها و سازمان های کنشگر (صدور مجوز، حمایت و...) را نیز دعوت کردیم تا بگوییم نباید تنها این اکوسیستم در شهرهای بزرگ شکل بگیرد، بلکه نیاز است که سرمایه گذارها به سمت سرمایه گذاری در حوزه فناوری روستاها سوق یابند.

گل محمدی در ادامه استارتاپ های انتخابی را دارای دو مزیت مهم مطرح نمود و گفت: استارتاپ های حاضر در نمایشگاه از میان تعداد بسیاری انتخاب شده اند که به روستا و منافع آنها مربوط می شود یا در خود روستاها مستقر هستند. از سوی دیگر 30 درصد این استارتاپ ها در روستاها مستقر هستند.

وی افزود: از دومین دوره نمایشگاه توانمندی های روستایی و عشایری، به فکر راه اندازی کسب و کارهای آینده مبتنی بر حوزه فناوری و دانش بنیان در روستاها افتادیم و کم کم پخته تر شد به طوری که در دوره سوم بخش ویژه کسب وکارهای آینده روستا مبتنی بر حوزه فناوری و دانش بنیان در حد استانی و سپس ستادی با همین نام تشکیل شد تا بتواند استارتاپ های این حوزه را برای ایجاد اشتغال در روستاها برجسته کند. به همین دلیل این ستاد رویداد استارتاپ های روستایی را در 6 منطقه کشور از استانها برگزار کرد بنابراین آنچه در این نمایشگاه می بینیم خروجی برگزاری رویدادهای استارتاپی حوزه روستایی است.

وی با بیان اینکه این اقدام وظیفه سازمانی ما نیست، گفت: هدف ما برجسته کردن کسب و کارهای روستایی در حوزه فناوری و سوق دادن ذهن ها به سمت نیازهای روستاییان است. از یک سو می خواهیم فرهنگسازی کنیم تا فضای عمومی جامعه با توانمندی هایی که در روستاهای کشور وجود دارد، آشنا شوند تا اگر ایده هایی در زمینه کسب و کارهای روستایی دارند، شکل بگیرد. از سوی دیگر به دنبال این هستیم تا جوانان روستایی نیز با راه اندازی استارتاپ ها به فکر توانمندی سازی روستاهای خود باشند و از بستر اینترنت برای توسعه، درآمدزایی، فروش محصولات و ایجاد اشتغال در روستاها بهره ببرند.

شکل گیری گفتمان استارتاپی

استارتاپ حوزه فناوری و دانش بنیان از بوم گردی، صنایع دستی، گردشگری، تجارت الکترونیک گرفته تا حوزه آب و انرژی و... در سالن 27 چهارمین دوره نمایشگاه توانمندی های روستایی و عشایر در حال معرفی محصولات خود هستند. در این سالن مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی اقدام جالبی انجام داده است. مرتضوی مسئول این مرکز به ایران گفت: در شهرها پارک های فناوری شکل گرفته است ولی در روستاها چنین فضایی وجود ندارد و اگر یک جوان روستایی خلاق آشنا به اینترنت و فضای مجازی ایده ای داشته باشد، نمی داند به کجا مراجعه کند درهمین راستا مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی با هدف ایجاد فرصت خلاقانه در روستاها شکل گرفت تا جوانان خلاق در حوزه فناوری را جذب کرده و ایده آنها را پرورش داده و با آموزش و معرفی آنها به شتاب دهنده موجب شود تا بتواند برای خود و روستایش اشتغال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه چند ثمره از این تلاش در این نمایشگاه حضور دارند، افزود: جوانانی که روستای آنها تولیدات دارد یا جوانانی که محصولات تولید می کنند که مختص روستاها است، می توانند در این مرکز فعال شوند تا با مشاوره و آموزش بر پایه فضای مجازی و اینترنت ضمن ایجاد شغل برای خود بتوانند محصولات روستایشان را نیز به فروش برسانند.

مرتضوی با بیان اینکه توسعه اینترنت از سوی دولت روحانی موجب شده این فعالیت ها برای اشتغالزایی شکل بگیرد، گفت: در دولت روحانی نه تنها اینترنت پررنگ شده بلکه استارتاپ ها و ایجاد اشتغال و گفتمان استارتاپی نیز شکل گرفته است و مسئولان اکنون واژه استارتاپی را بسیار به کار می برند و این از ثمرات دولت روحانی است.

اشتغال روستاییان بر پایه اینترنت

علی میرطاووسی فعال حوزه اینترنت اشیا در زمینه آبیاری هوشمند با بیان اینکه این بخش از نمایشگاه بسیار خلوت است، به ایران گفت: درباره این بخش از نمایشگاه تبلیغات و اطلاع رسانی کافی درباره حضور استارتاپ های حوزه روستایی انجام نشده است به همین دلیل خبری از فعالان حوزه کشاورزی در سالن نیست. فعالان حوزه کشاورزی روستایی، دهیاری ها به این سالن کم تر سر زده اند.

مهندس قمری مدیرپروژه دهکده هوشمند است و با تیمی که اکثراً روستازاده هستند در حال فعالیتند. آنها در این نمایشگاه اپلیکیشن دهکده هوشمند را ارائه کرده اند. قمری به ایران گفت: بعد از تحصیل به فکر راه اندازی اپلیکیشنی افتادیم تا ضمن معرفی جاذبه های گردشگری و اقامتی 1300 روستای استان البرز، تفکیک زباله و ردیابی دستگاه های کشاورزی نیز انجام دهد تا به این وسیله امکان درآمدزایی برای پدران مان در روستاها بهتر فراهم شود.

قمری وجود اینترنت در روستاها را عامل رشد کسب و کارهای مبتنی بر حوزه فناوری در روستاها مطرح نمود و گفت: با رفتن اینترنت به روستاها ارتباط با آنها به صورت آنلاین شده است و آنها آگاه شده اند و از این رو با تکنولوژی به فکر پیشرفت و درآمدزایی هستند.

اپلیکیشن های دیگری که در این حوزه فناوری در این نمایشگاه حضور دارد در خصوص کسب و کارهای خانگی روستایی است. سعید شجاعی مدیر اپلیکیشن پی میشه که خود اهل تهران است اما همیشه بحث فروش محصولات کسب و کارهای خانگی روستاییان یکی از دغدغه هایش بوده است، به ایران گفت: پلتفرمی را ایجاد کرده ایم که کسب و کارهای خانگی در روستاها می توانند در این پلتفرم مغازه آنلاین ایجاد کنند از سوی دیگر پرداخت ها برای خریداران تضمین می شود.

شجاعی رفتن اینترنت به روستاها را عامل ایجاد اشتغال دانست و گفت: وجود اینترنت و فضای مجازی موجب شده است تا تولیدات روستایی و روستاییان فعال در بخش تولیدات محصولات خانگی و کسب و کارهای خانگی بیشتر دیده شوند و بتوانند درآمدزایی کنند.

امیر توحیدی فر نیز با راه اندازی اپلیکیشن دیگری به دنبال راه اندازی بازار مجازی در روستاها است. او در اپلیکیشن خود به دنبال فروش محصولات روستاییان، گردشگری و بیمه است به طوری که هر روستایی در این زمینه فعال باشد 70 درصد از کارمزد بیمه به وی تعلق می گیرد. توحیدی فر افزود: ما به دنبال فروش محصولات روستاییان با تأیید و قیمت گذاری کارشناسان حوزه کشاورزی هستیم. یا روستاییان حتی اگر یک اتاق آماده پذیرایی از گردشگر داشته باشند، می توانند آن را در این اپلیکیشن معرفی کرده و با پذیرایی از توریست برای خود ایجاد اشتغال کرده و به درآمدزایی برسند. توحیدی فر نیز معتقد است اگر دولت دوازدهم اینترنت را تا دور افتاده ترین نقاط نمی برد امکان ایجاد چنین بازارهایی وجود نداشت.

سایه شفق مدیر فروش اپلیکیشن گیلیمو است. دختری که با تیم چند نفره خود در استان اردبیل به فکر فروش دسترنج هنر مادران گلیم باف خود هستند هنرمندانی که به قول او ناشناخته مانده اند. شفق به ایران گفت: دسترنج مادران گلیم باف ما را دلالان به یغما می بردند از این رو به فکر افتادیم خود جایی برای معرفی هنرهای آنها و فروش محصولاتشان راه اندازی کنیم. وجود بستر اینترنت موجب شد تا ما بتوانیم اپلیکیشنی را راه اندازی کنیم تا مادران ما بتوانند صنایع دستی خود را به تمام نقاط کشور بفروشند و دیده شوند و بیشترین سود هم از آن خودشان شود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 308

به "دولت از عهده اشتغالزایی در روستاها برآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت از عهده اشتغالزایی در روستاها برآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید