دکتر نرو چرک خشک کن بخور

به گزارش مجله سویگل، خبرنگاران: آخرین آنالیز های اجرا شده نشان می دهد کشور ما از لحاظ مصرف دارو، جزو 20 کشور برتر دنیاست به طوری که در آسیا بعد از چین رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

دکتر نرو چرک خشک کن بخور

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، آخرین آنالیز های انجام شده نشان می دهد کشور ما از لحاظ مصرف دارو، جزو 20 کشور برتر جهانست به طوری که در آسیا بعد از چین رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که آنتی بیوتیک ها جزو پرمصرف ترین داروها در کشور هستند که معمولاً بدون تجویز پزشک مصرف می شوند. از این رو بدن بسیاری از هموطنان مان در مقابل مصرف آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند و به درمان جواب نمی دهند. متأسفانه 20 درصد کل داروهای مصرفی در ایران به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف می گردد و به طور متوسط هر ایرانی در طول سال، 339 بار دارو می خورد که این رقم 4 برابر آمارهای جهانی است.

عـواقب جـبـران نـاپـذیـر آنتی بیوتیک ها

چندی قبل دکتر کیوان الچیان دبیر اجرایی بیست و پنجمین کنگره سالانه جامعه پزشکان داخلی ایران در مصاحبه با خبرگزاری مهر با بیان این که مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها در کشورمان تبدیل به فرهنگ شده است، نسبت به عواقب جبران ناپذیر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها هشدار داده و اظهار داشته است: بسیاری از عفونت ها ویروسی اند و برای درمان احتیاجی به مصرف آنتی بیوتیک ها نیست. حال آن که اغلب مردم فکر می نمایند در صورت تجویز نکردن آنتی بیوتیک در زمینه درمان شان کوتاهی شده یا پزشک در حق بیمار جفا نموده است.

وی با اشاره به این مطلب که بسیاری از عفونت های تنفسی، گلودردها و دردهای گوش ناشی از عفونت های ویروسی است که درمان آن ها محافظتی است نه مصرف آنتی بیوتیک ها اضافه نمود: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها بدون کشت و آنتی بیوگرام، میکروب ها و عوامل عفونی را نسبت به درمان دارویی مقاوم می سازند از این رو باید آنتی بیوتیک های نسل جدید مورد استفاده قرار گیرند.

عضو هیأت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران هشدار داده است: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها چه به درخواست بیمار و چه بنا به تجویز نادرست و نا بهنگام پزشک عوارض جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک

دکتر حسین معصومی اصل، رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و مواد غذایی و کنترل عفونت های بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: داروهای ضد میکروبی که آنتی بیوتیک ها یک دسته از آن ها هستند، برای درمان بیماری های عفونی ناشی از باکتری ها، انگل ها، قارچ ها و میکروب ها به کار می روند و در صورت استفاده نادرست این آنتی بیوتیک ها، مقاومت دارویی ایجاد می گردد.

وی با بیان این که مهم ترین علتی که میکروب ها نسبت به داروها مقاوم می شوند مصرف نادرست آنهاست، می افزاید: میکروب ها بسیار هوشمند هستند و برای ادامه حیاتشان تغییراتی در ساختار خود ایجاد می نمایند و نسبت به داروهای آنتی بیوتیکی مقاوم می شوند و زمانی که فرد به یک بیماری عفونی مبتلا گردد، دیگر نسبت به درمان آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهد.

رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و مواد غذایی و کنترل عفونت های بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک در بعضی از داروخانه ها خاطرنشان می نماید: باوجود این که فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک ها ممنوع است ولی متأسفانه آنتی بیوتیک ها در داروخانه ها بدون نسخه فروخته می گردد و مردم به صورت خودسرانه اگر حتی مبتلا به یک سردرد معمولی یا سرماخوردگی ساده باشند فوراً به مصرف آنتی بیوتیک روی می آورند.

وی با بیان این که 50 درصد نسخ ما از آنتی بیوتیک ها تشکیل شده است، تأکید می نماید: بسیاری از مردم بدون آگاهی از عوارض و نحوه مصرف آنتی بیوتیک ها آن ها را مصرف می نمایند و برای دیگران نیز تجویز می نمایند و این اقدام نادرست نیز مقاومت دارویی ایجاد می نماید و سبب می گردد اگر فرد زمانی با خوردن آنتی بیوتیک، بیماری عفونی اش درمان می شد، به دلیل ایجاد مقاومت قادر به درمان نگردد.

معصومی اصل در خصوص مقاومت دارویی در محیط های بیمارستانی هم می گوید: مصرف آنتی بیوتیک در بیمارستان نیز باید منطقی گردد و در این زمینه هم پزشکان و هم مردم باید رفتارهای بهداشتی شان را

اصلاح نمایند.

مقاومت دارویی

دکتر هوشنگ فرحی متخصص عفونی هم می گوید: زمانی که آنتی بیوتیک ها خودسرانه و بی جا مصرف شوند، باعث مقاومت دارویی در جمعیت و مقاومت به درمان نسبت به میکروب ایجاد می گردد و زمانی که افراد بیمار شوند دیگر دارویی اثربخش برای درمان آن نداریم.

وی با بیان این که ایجاد مقاومت دارویی سبب می گردد هر روز آنتی بیوتیک قوی تری فراوری گردد که هم گران تر است و هم هزینه های بسیاری به اقتصاد سلامت جامعه تحمیل می نماید، می افزاید: موادغذایی مانند مرغ و گوشت نیز حاوی مقادیر زیادی آنتی بیوتیک هستند، بنابراین لازم است در خصوص مصرف آنتی بیوتیک ها احتیاط کنیم.

فرحی با بیان این که در اکثر مواقع مصرف غیرمنطقی و خودسرانه آنتی بیوتیک ها مربوط به سرماخوردگی است، تأکید می نماید: سرماخوردگی بیشتر علت ویروسی دارد و احتیاجی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد، اما اگر منشأ عفونی داشته باشد، آنتی بیوتیک مناسب باید توسط پزشک

تجویز گردد.

وی یاد آوری می نماید: بسیاری از مردم زمانی که سرما می خورند خودسرانه به داروخانه می روند و سفیکسیم می خرند و مصرف می نمایند در حالی که سفیکسیم یک آنتی بیوتیک معمولی نیست و تنها باید تحت نظر پزشک مصرف گردد. عوارض جانبی آن عبارت است از تهوع، استفراغ، عوارض گوارشی، مسمومیت کلیوی و کبدی.

فرحی با بیان این مطلب که آموکسی سیلین جزو آنتی بیوتیک های رایج در نسخ دارویی است، می گوید: متأسفانه در اثر مصرف زیاد این آنتی بیوتیک مقاومت دارویی ایجاد شده و آموکسی سیلین کارکرد مفید خود را تا حد زیادی از دست داده است. در گذشته این دارو در عفونت هایی همچون گلودرد چرکی، باکتر یابی و عفونت دندانی استفاده می شد اما در حال حاضر عفونت های استرپتوکوکی نسبت به این آنتی بیوتیک مقاومت دارویی پیدا نموده اند و کمتر پزشکی این آنتی بیوتیک را تجویز می نماید و در حال حاضر در دندانپزشکی برای عفونت ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد که عوارض جانبی آن هم عبارتند از: اسهال، بثورات جلدی و آلرژی، در موارد نادری کم خونی، تهوع و استفراغ.

این متخصص عفونی با اشاره به این مطلب که آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که حتماً باید با دوز مشخصی مصرف شوند و اگر کمتر یا بیشتر از حد احتیاج مصرف گردد مقاومت دارویی ایجاد می نماید، می گوید: مصرف آنتی بیوتیک ها در ایران به مرحله خطر رسیده است. با وجود کوشش های فراوانی که برای پیشگیری ازمصرف غیر ضروری آنتی بیوتیک ها انجام شده هنوز هم شماری از پزشکان این نوع داروها را برای بیمارانی که سودی از آن نمی برند تجویز می نمایند.

وی با بیان این مطلب که بسیاری از پزشکان بر اثر اصرار بیش از حد بیماران مجبور به تجویز آنتی بیوتیک می شوند، تأکید می نماید: آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت های میکروبی را از بین ببرند. اما در 60درصد گلودردها و در 73 درصد التهاب های مجاری تنفسی - یعنی در اغلب موارد - عامل ویروسی است و احتیاجی به مصرف آنتی بیوتیک وجود ندارد و تنها در 10 درصد از گلودردها تجویز آنتی بیوتیک لازم است.

فرحی می گوید: مشکل مقاومت عوامل بیماری زا یا میکروب ها در مقابل آنتی بیوتیک ها یک مشکل جدی و جهانی است که با درمان بیمار آغاز می گردد، بعد به داخل خانواده و از آنجا به جامعه، به زنجیره غذایی و از راه خطوط ارتباطی و مسافرت های بین المللی به کل جهان منتشر می گردد از این رو پزشکان مسئولیت دارند آنتی بیوتیک را به سادگی و با فشار بیمار تجویز ننمایند و اگر لازم شد به بیمار شرح دهند که آنتی بیوتیک را با چه دوز و با چه فواصلی و برای چه مدتی استفاده نمایند و این در حالی است که داروساز باید طبق نظر پزشک باشد چون او دارو را خوب می شناسد ولی مسائل بیمار را مانند پزشک نمی داند و مریض را ندیده و معاینه ننموده است به همین علت داروساز باید توصیه پزشک را دقیقاً به مریض منتقل کند و با خواهش بیمار و مراجعه نماینده هر دارویی را به او ندهد. در بیمارستان، مسئولان باید اصول بهداشتی را در بخش هایی که بیماران بستری می شوند خیلی رعایت نمایند تا عفونت های بیمارستانی پیش نیاید.

وی می افزاید: مقاومت دارویی نسبت به مصرف آنتی بیوتیک ها باعث شده که بیماران به راحتی درمان نشوند و پروسه بیماری طولانی تر گردد.

منبع:ایران

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 504

به "دکتر نرو چرک خشک کن بخور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکتر نرو چرک خشک کن بخور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید