رقابتی از اهواز تا کانادا برای یک بازی رمضانی

به گزارش مجله سویگل، بازی مِحِیبس یکی از سرگرمی های مردم اهواز است که مسابقات آن به طور جدی در شب های ماه رمضان برگزار می گردد. گفته می گردد این بازی به قدری جذابیت دارد که عراقی ها و عرب های مهاجر کانادا نیز مسابقات رقابتی برای این بازی راه اندازی نموده اند.

رقابتی از اهواز تا کانادا برای یک بازی رمضانی

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور گردشگری کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

قاسم منصور آل کثیر - فعال فرهنگی اهواز در گفت وگو با ایسنا، درباره این بازی بیان نمود: مِحِیبس کلمه مصغر شدهٔ محبس به معنای انگشتر، نام یکی از بازی های رایج شب های رمضانی در بسیاری از شهرهای خوزستان است. این بازی بیشتر در عرب های ایران و عراق رواج دارد و به عنوان میراث معنوی شب های رمضانی معرفی می گردد.

او با بیان اینکه خاستگاه دقیقی برای بازی محیبس عنوان نشده است، اضافه نمود: با توجه به گزارش های موجود، مردم عراق و اهواز بیشترین علاقه مندان و اجرا نمایندگان این بازی در شب های رمضانی هستند. اغلب مردم در بغداد و همچنین در کردستان عراق در شب های رمضانی این مسابقه را دنبال و به طور جدی در این زمینه رقابت می نمایند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: جذابیت این بازی به قدری است که عراقی ها و دیگر عرب های مهاجر در کشور کانادا نیز رقابت هایی برای بازی محیبس راه اندازی نموده اند. شب های رمضان، نمادها، مناسک و میراث بسیاری را همراه خود دارد. یکی از آنها بازی مِحیبس یا انگشتر است که شباهتی با بازی پُر یا پوچ دارد.

آل کثیر با بیان اینکه سنت بازی محیبس در اهواز پیشینه بسیار دارد، خاطرنشان کرد: البته این بازی تنها مختص اهواز نیست و تا جنوب عراق و کویت نیز امتداد دارد. در شهر اهواز، عظیم و کوچک در شب های رمضان سرگرم این بازی متنوع می شوند.

او افزود: چهره خوانی یکی از مهمترین ویژگی های گرداننده بازی است و رئیس در این بازی باید با چهره خوانیِ اعضای رقیب به دنبال انگشتری بگردد که توسط تیم مقابل پنهان شده است. در حال حاضر تیم های مختلف بازی محیبس در اهواز در مناطق بسیاری این بازی را به صورت گروهی آغاز نموده اند. در 15 شب اول تیم ها به رقابت با دیگر محلات می فرایند و 15 شب آخر را در محله خودشان سرگرم بازی های رمضانی می شوند. این مراسم همچنان خارج از شکل های جشنواره ای و دولتی در جریان است.

این دوستدار میراث فرهنگی بیان نمود: در این بازی که به صورت گروه های چند نفره برگزار می گردد، قوانین محلی خاصی رعایت می گردد که این قوانین از پیشینیان سینه به سینه به نسل جدید رسیده است. همچنین در خلال بازی، شعرخوانی و کنایه های ادبی برای تضعیف روحیه تیم مقابل به کررات استفاده می گردد. شور و اشتیاق این بازی همچنان در میان عظیم سالان و نسل جدید دیده می گردد. در شب های رمضان مردم اهواز در کنار راز و احتیاج، سرگرمی های دسته جمعی متنوعی در فرهنگ عامه شان تعریف شده است. نوشیدن قهوه تلخ عربی و چای از چاشنی های همیشگی این بازی ها هستند.

آل کثیر گفت: بازی محیبس یا انگشتر و دیگر بازی های محلی به طور کلی همراه با اشعار ریتمیک هستند؛ این بازی ها باعث شناخت از محیط پیرامون می گردد. برد و باخت شان کم هزینه است، قابلیت نوآوری در بازی ها وجود دارد و به تقویت قوای تمرکز یاری می نمایند.

او خاطرنشان کرد: دوستداران میراث فرهنگی بر این باورند که در خوزستان و به ویژه اهواز نسبت به ثبت و ضبط میراث معنوی و باورهای عامه کم کاری مضاعفی شده است. تا کنون در این باره نهادهای مربوطه در شهرداری ها، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی اهتمام ویژه ای برای آنالیز و پژوهش در این باره صورت نگرفته است. ناشناس ماندن بخش اعظمی از میراث اهواز برای دوستداران میراث فرهنگی قابل تامل است و درخواست فعالان این حوزه توجه جدی تر از گذشته نسبت به چنین مفاهیمی است.

این فعال فرهنگی بیان نمود: بازی های بومی محلی این منطقه ضروری است بر اساس دو محیط های جغرافیایی متفاوت خوزستان ازجمله محیط تالاب نشینان، صحرا نشینان، مناطق کوهستانی و در نواحی هموار و دشت را مورد آنالیز و مطالعه قرار داده و به تجزیه و تحلیل نقش و کارکرد این بازی ها در زندگی مردمان این دیار پرداخت.

آل کثیر گفت: بازی های بومی- محلی به عنوان بخشی از فرهنگ هر قوم و ملتی است که از زمان برگرفته از حوادث و رویدادهای موجود در آن دوران بوده و از نسلی به نسل دیگر با تغییرات چندی همراه و انتقال یافته است. یکی از بخش های اصلی و جذاب هر فرهنگی، بازی های بومی محلی آن است که از نوع زندگی، الزامات، اخلاقیات و ارزش ها و هنجارهای حاکم و در واقع فرهنگ آن نشات گرفته است .بازی ها به عنوان یک فرهنگ، پس از آفریده شدن در فرهنگِ آفریننده موثر می افتند. در واقع هر فرهنگی، بسته به نظامات عملی و نظری خود، بازی ها و ورزش هایی را می طلبد و با صحه گذاشتن و تشویق آن بازی ها دانسته یا ندانسته در امر پرورش افراد جامعه در آن راستا می کوشد.

انتهای پیغام

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 875

به "رقابتی از اهواز تا کانادا برای یک بازی رمضانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابتی از اهواز تا کانادا برای یک بازی رمضانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید