زمان بندی آبیاری درختان بادام مورد تأیید جهاد کشاورزی چیست؟

به گزارش مجله سویگل، توسعه باغ بادام یا راه اندازی باغ تازه، مستلزم داشتن دانش کافی درباره درختان بادام، خرید نهال های باکیفیت بادام، اصول صحیح آبیاری و کوددهی آنها و … می باشد. اگر باغدار باتجربه هستید، هیچ مسئله ای با مدیریت باغ ندارید اما ضروری است اطلاعات خود را درباره فناوری ها و متدهای روز باغداری بادام به روزرسانی کنید. و اگر باغدار مبتدی هستید، در اول راه قرار دارید و باید بسیار کوشش کنید.

زمان بندی آبیاری درختان بادام مورد تأیید جهاد کشاورزی چیست؟

درختان بادام و نهال های جوان تازه کاشته شده، همچون سایر موجودات زنده به تغذیه، آب و مراقبت احتیاج دارند. باغدار باید بتواند باغ خود را با استفاده از یک استراتژی خوب مدیریت کند.

باغ بادام، قطعاً بیشتر از 1 هکتار وسعت دارد و برای کنترل هر متر آن باید برنامه ریزی داشته باشید. مدیریت صحیح آبیاری نهال بادام در اولین سال های پس از کاشت و آبیاری درختان بادام، در سال های بلوغ، باید بر اساس اصول تأیید شده در جهاد کشاورزی باشد.

آبیاری درختان به میزان تغذیه با کود، مهم است!

آبیاری درخت بادام به میزان ای مهم است که می تواند میزان شکوفه دهی و محصول دهی را به شدت تحت تأثیر قرار بدهد. نهال بادام باکیفیت احتیاج دارد برای شاداب ماندن، آب کافی را به وسیله ریشه هایش جذب کند؛ همین عامل، باغداران را به داشتن یک برنامه سالانه و ماهانه برای آبیاری این درختان پرسود ملزم می سازند.

نقطه مقابل آبیاری صحیح درختان بادام، به کار گیری روش های غلط آبیاری است! آبیاری نادرست و یا غیر اصولی درختان بادام می تواند شرایط بدی ایجاد کند و چه بسا منجر به مرگ آنها گردد! شاید برایتان سوال باشد که آبیاری نادرست چطور می تواند نهال جوان یا درخت بادام را از بین ببرد؛ پاسخ این سوال را در بخش زیر ملاحظه کنید.

هر کدام از انواع ارقام نهال بادام در ایران، یک احتیاج آبی و احتیاج سرمایی خاصی دارند. اگر خارج از حد احتیاج به درختان بادام، آب بدهید، حجم زیادی ممکن است در اطراف ریشه ها جمع گردد و تهویه خاک را مختل می سازد. این باعث خفگی ریشه ها شده، و تبادل مواد غذایی انجام نمی گیرد. چیزی طول نمی کند که برگ ها پژمرده می شوند، شاخه ها خشک می شوند و درخت می میرد.

دومین اثر مخرب آبیاری غیر اصولی درختان بادام، افزایش رطوبت در خاک است. ورود میزان زیاد آب به خاک اطراف ریشه، رطوبت خاک را افزایش می دهد. بالاتر رفتن رطوبت، محیط را برای رشد باکتری های مضر و عوامل بیماری زای ریشه درخت، فرآهم می سازد. درخت بادام، بیمار می گردد و چون قسمت ریشه، آسیب می بیند، در زمان کوتاه تری، شاهد مرگ درخت بادام خود خواهید بود!

انواع روش های آبیاری درختان بادام چگونه است؟

به طور کلی، دو روش مناسب برای آبیاری نهال های بادام وجود دارد. به کار بردن هر روش به این بستگی دارد که سن درختان چقدر است، منابع آبی در منطقه باغ چگونه است و کدام ارقام بادام را در باغ پرورش می دهید. این دو روش عبارتند از: آبیاری قطره ای و آبیاری سطحی.

در روش آبیاری قطره ای از شیلنگ های مخصوص این کار استفاده می گردد. در این آبیاری، آب کمتری مصرف می گردد و بسیار ارزان است. برای باغات وسیع تر، آبیاری قطره ای پیشنهاد می گردد. سیستم تحت فشار و یک بخش تزریق، آب را با مدیریت بهتر به درختان می رساند.

در روش آبیاری سطحی، آب زیادی مصرف می گردد. آبیاری غرقابی و تشتکی، دو زیر گروه این روش هستند. در این روش ها در سال، حدود 6000 تا 8000 متر مکعب آب مصرف می گردد؛ این در حالی است که آب مصرف در روش قطره ای، حدود 4000 تا 5000 متر مکعب در سال است!

از قلم نیاندازید حتی اگر باغ بادام را در منطقه ها خشک و کم آب راه اندازی کردید، باید آبیاری را به ندرت انجام دهید. این کار می تواند مقاومت درختان را در برابر خشکی بالاتر ببرد.امروزه با ورود نهال بادام پربازده و نهال بادام اصلاح شده پیوندی، کار باغداران در منطقه ها خشک بسیار آسان شده است. این ارقام می توانند به خوبی با گرما و خشکی هوا سازگار شوند.

برترین زمان برای آبیاری درختان بادام چه موقع است؟

احتیاج آبی درختان بادام، فرق دارد. به طور میانه، بعد از کاشت نهال بادام تا سن 5 سالگی آن، آبیاری هر 6 تا 12 روز یک بار انجام گیرد. فصل رشد، بسیار مهم است. وقتی سن درختان بادام جوان از 5 سال گذشت، آبیاری را بهتر است هر 9 تا 18 روز یک بار انجام بدهید.زمان گلدهی درخت نباید آن را آبیاری کنید. وقتی دوره رشد گلها تمام شد، می توانید در فصل بهار، اواخر خرداد، درختان را در هر 9 تا 14 روز یک بار آبیاری کنید.

میزان آبیاری در تابستان و پاییز و زمستان، بسیار کمتر خواهد بود. این میزان با توجه به نوع ارقام نهال تعریف می گردد. در زمستان که بارندگی اتفاق می افتد، آبیاری باید بسیار کمتر و کمتر انجام گیرد. بعد از اینکه میوه ها را از درخت چیدید، ضروری است دوره های آبیاری را در فواصل نزدیک به همدیگر تنظیم کنید تا در سال بعد، بادام های مرغوب، مجدداً رشد نمایند.

مقایسه احتیاج آبی مهم ترین نهال های بادام

  • نهال بادام آذر و نهال بادام مامایی:

احتیاج آبی سالانه حدود 6 تا 8 هزار متر مکعب؛ 1 بار در هفته آبیاری در سال های اولیه کاشت؛ 2 تا 4 هفته یکبار در سال های بعد.

  • نهال بادام فرانیس:

احتیاج آبی سالانه حدود 6 تا 8 هزار متر مکعب؛ 1 تا 2 بار در هفته آبیاری در سال های اولیه کاشت.

  • نهال بادام تونو:

احتیاج آبی سالانه حدود 6 تا 8 هزار متر مکعب؛ هر 12 روز یک بار باید 3 تا 4 بار آبیاری گردد. امکان کشت دیمی وجود دارد.

  • نهال بادام سوپرنوا:

احتیاج آبی سالانه حدود 6 هزار متر مکعب؛ 1 تا 2 بار در هفته آبیاری در سال های اولیه کاشت؛ ترجیحاً آبیاری در فواصل زمانی 10 روزه باشد؛ آبیاری قطره ای پیشنهاد می گردد.

  • نهال بادام نون پاریل:

احتیاج آبی سالانه حدود 6 هزار متر مکعب؛ 2 بار در هفته آبیاری در سال های اولیه کاشت؛ آبیاری قطره ای پیشنهاد می گردد.

اصول آبیاری نهال بادام را از نهالستان معتبر سوال کنید

اکنون می دانید که رعایت اصول صحیح باغداری و آبیاری نهال های بادام چقدر اهمیت دارد؛ به نظرتان آیا بهتر نیست که از کارشناسان باغداری در این زمینه مشورت بگیرید؟ یعنی همان کسانی که با فناوری ها و روش های نو باغداری آشنایی دارند…

پرورش میوه های خوشمزه و درشت بادام، به سادگی میسر نیست اما اگر کوشش خود را به کار ببرید و همه مراحل را درست انجام بدهید، به شما قول می دهیم که این کار برایتان لذت بخش باشد.

نهالستان پالیز نهال، یکی از مجموعه های فعال در زمینه فروش نهال بادام لیبل دار با گواهی جهادکشاورزی است؛ اگر چنانچه قصد خرید نهال بادام را داشته باشید پیشنهاد میگردد از نهالستان های معتبر همچون پالیز نهال یاری بگیرید.

کافیست همین الان در مروگر خود وارد سایت گوگل شده و واژه (پالیز نهال) را سرچ نمایید و سپس وارد آدرس (paliznahal.ir) شده و از خدمات و آموزش های تخصصی و متنوع این نهالستان بهره مند شوید. و یا با شماره های 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید.

منبع : https://paliznahal.ir/آبیاری-درختان-بادام/

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 بهمن 1401 بروزرسانی: 16 بهمن 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2162

به "زمان بندی آبیاری درختان بادام مورد تأیید جهاد کشاورزی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان بندی آبیاری درختان بادام مورد تأیید جهاد کشاورزی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید