سرمایه گذاری محقق شده در منطقه آزاد چابهار از مرز 300 درصد عبور کرد

به گزارش مجله سویگل، معاون مالی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: سال 99 سرمایه گذاری محقق شده در منطقه آزاد چابهار 322 درصد افزایش یافته است.

سرمایه گذاری محقق شده در منطقه آزاد چابهار از مرز 300 درصد عبور کرد

به گزارش از ، محمد هدایی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار ضمن اشاره به افزایش قابل توجه سرمایه گذاری محقق شده سال 99 در منطقه آزاد چابهار گفت: یکی از شاخص هایی که در آنالیز های اقتصادی به اسم مولفه عملکردی یک مجموعه سرمایه پذیر مورد ارزیابی قرار می گیرید، همین شاخص سرمایه گذاریِ محقق شده است.

وی توضیح داد: در حوزه های سرمایه گذاری، شاخص های مختلفی به اسم مولفه ، مورد توجه قرار می گیرند که مهم ترین آن ها سرمایه گذاری محقق شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار اسم کرد: به اسم نمونه، تعداد درخواست های سرمایه گذاری، تعداد شرکت های ثبت شده در یک بازه زمانی تعیین، اندازه و نوع قراردادهای منعقد شده ازجمله شاخص های مختلفی هستند که از جنبه های گوناگون و قابل توجهی مورد آنالیز و ارزیابی قرار می گیرند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاری محقق شده یعنی سرمایه ای که از حالت اظهار و کاغذی به کار عملیاتی و هزینه پرداخت شده تبدیل شده است

وی بیان داشت: سال 99 با اتفاق فرخنده ای روبرو شدیم و یک جهش قابل توجهی در حوزه سرمایه گذاری محقق شده داشتیم.

هدایی ادامه داد: مولفه ای که موجب رشد سرمایه گذاری محقق شده سال 99 منطقه آزاد چابهار شده است، نظارت ها و پیگیری هایی است که از سوی سازمان منطقه آزاد اعمال شده چراکه سرمایه گذاری در این منطقه مشروط به انجام و تحقق شروط قراردادی است که در آن، شروطی همانند احداث بنا، نصب ماشین آلات، فراوری آزمایشی و به بهره برداری رسیدن طرح ذکر شده است که به وسیله سازمان مورد آنالیز قرار می گیرد.

وی اضافه نمود: سال 99 همزمان با بازنگری که در سیاست های سازمان منطقه آزاد چابهار انجام شد، حوزه کنترل پروژه سازمان بیش از پیش فعال شد و 68 قراردادی که شرایط فسخ داشتند، به دلیل انجام ندادن تعهدات خود، قراردادشان فسخ شد و این محرکی بود برای سایر واحدها که کاری نمایند تا قراردادشان فسخ نگردد، درنتیجه فرایند فعالیت خود را ادامه و تسریع دادند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: پس یکی از اقداماتی که باعث رشد فزاینده اندازه سرمایه گذاری های محقق شده در سال 99 شد همین بحث نظارت سازمان منطقه آزاد چابهار بر نحوه اجرای تعهدات سرمایه گذاران بود.

وی یکی دیگر از عوامل افزایش سرمایه گذاری محقق شده در چابهار را تغییر نگرش سرمایه گذاران کلان و حضور صنایع توانمند در منطقه آزاد اسم کرد و اضافه نمود: توجه به اجرای طرح های عظیم پتروشیمی و فولاد در این موفقیت هم حائز اهمیت است چراکه با توجه به شرایطی که سرمایه گذاران برای آینده نه چندان دور چابهار متصور هستند، اقدام به تقویت سرمایه گذاری های خود کردند.

هدایی توضیح داد: بخشی از این تغییر ناشی از توجه به صنایع فولاد و پتروشیمی ها بود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی ها تا سال 98 تقریبا هیچ اثری روی خاک نداشتند گفت: دلیل هم این بود که مطمئن نبودند که گاز به اسم ماده اولیه به طرح های آن ها برسد اما با پیگیری هایی که از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار انجام شد و خصوصا عنایتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به پیشرفت و آبادانی سواحل مکُران داشتند، خط انتقال گاز با سرعت بیشتری در دستور کار نهاده شد و پتروشیمی ها با دلگرمی بیشتری در حوزه فعالیتی خود اقدام کردند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار اضافه نمود: فاز نخست پتروشیمی بدر شرق چابهار در اردیبهشت ماه 1401 به مرحله بهره برداری آزمایشی می رسد و امیدواریم برای 22 بهمن 1401 به طور رسمی افتتاح گردد و به اسم یک فراورینماینده عظیم با صادرات حدود یک میلیارد دلار درسال شروع به فعالیت کند.

وی بیان داشت: احداث واحد های پتروشیمی سرمایه گذاری عظیمی را می طلبد باسم نمونه برای پتروشیمی بدر شرق که در منطقه آزاد چابهار در حال احداث بوده که حدود یک میلیارد یورو معادل (28هزار میلیارد تومان بر مبنای ارز نیمایی) سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون سه واحد پتروشیمی در حال ساخت داریم و بعلاوه شرکت پتروشیمی نگین مکُران هم فعالیت های خود را افزایش داده است و این نوید را می دهیم که در خاتمه سال 1400 مجموع سرمایه گذاری محقق شده در منطقه آزاد چابهار حداقل به 13 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. چراکه وقتی گزارش 6 ماهه سال جاری را دریافت کردیم به نسبت سال 99 رشد بیش از 300 درصدی داشت.

هدایی این مژده را هم داد که، منطقه آزاد چابهار از کسب عایدی صِرف واردات، در حال چرخش به سمت صادرات است و بخشی از وظایفی که برای منطقه ها آزاد تعریف شده بود امروز در چابهار در حال محقق شدن است.

وی به شرکت فولاد مکُران هم اشاره نمود و اضافه نمود: سال گذشته بخش نخست تسهیلات این شرکت از صندوق توسعه ملی آزاد و تخصیص داده شد که مبلغی حدود 30 میلیون یورو (حدود 900 میلیارد تومان) بود و خود شرکت فولاد مکُران هم حدود 300 میلیارد تومان سرمایه آورد و سال جاری این فرایند سرعت بیشتری به خود گرفته و هم افزایش سرمایه داشتند و این مبالغ به علاوه 500 میلیارد تومان فاز نخست، همگی در پروژه هزینه خواهد شد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار به نکته مهمی اشاره نمود و اضافه نمود: امروز دیگر سیاست و رویکرد سازمان منطقه آزاد چابهار در انتخاب سرمایه گذاران تغییر نموده است.

وی اضافه نمود: با توجه به شرایط قیمت ها و بعلاوه تورم، سرمایه گذاران با بضاعت اقتصادی کم نمی توانند خودشان را با سرعتِ تغییرات اقتصادی وفق بدهند و نتیجه این می گردد که دیدیم ده ها مورد سرمایه گذاری که در سنوات گذشته انجام و بیشتر آن ها به حالت نیمه کاره رها شد و این موضوع نه تنها هیچ بهره وری برای مالک ندارد بلکه هیچ ارزش اضافه نموده ای هم برای چابهار و منطقه آزاد در پی نخواهد داشت.

هدایی ادامه داد: از سال 99 با جدیت به انتخاب سرمایه گذاران دقت و اهلیت سنجی آن ها با آنالیز دقیق تری انجام شد، تمکن اقتصادی سرمایه گذاران مورد آنالیز نهاده شد و همه این این تغییر روینمودها موجب شد تا نهایتا سرمایه گذاری محقق شده منطقه آزاد چابهار با یک افزایش رقم قابل توجهی همراه گردد.

وی تاکید نمود: سال جاری برای جلوگیری از واگذاری زمین ها، رویکرد مشارکتی را خواهیم داشت و 2 مورد از این طرح ها منجر به قرارداد شده که حدود چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در پی دارد اما باید طی سه سال به بهره برداری برسند، بعلاوه پروژه های متعدد دیگری با اندازه سرمایه گذاری هزاران میلیارد تومانی در نوبت قرارداد داریم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار بیان نمود: درنهایت باید بگویم که منظره سه سال آینده چابهار، یک افق بسیار روشنی خواهد بود و امیدواریم در آن موقع حداقل صادرات محصولات فراوریی منطقه آزاد چابهار، سالانه به بیش از سه میلیارد دلار برسد و این اتفاق و منظره مهم درو از دسترس نیست.

هدایی تاکید نمود: اتفاقات عظیمی در راه است و چابهار، منطقه ای متفاوت و از حیث پیشرفت صنعتی، یکی از قطب های مهم کشور خواهد شد.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1755

به "سرمایه گذاری محقق شده در منطقه آزاد چابهار از مرز 300 درصد عبور کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری محقق شده در منطقه آزاد چابهار از مرز 300 درصد عبور کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید