سیتروئن ؛ از برج ایفل تا اصفهان ، پارک منحصربفردی که در کارخانه سیتروئن ساخته شد ، جاذبه ای برای حواس 5 گانه؛ حس ششم هم اینجا درک می گردد

به گزارش مجله سویگل، آندره سیتروئن 3 ژوئیه 1935 یعنی 84 سال پیش در پاریس درگذشت. خلاقیت او در ساخت خودروهای کم سوخت ارزان تحولی در دنیا پدید آورد.

سیتروئن ؛ از برج ایفل تا اصفهان ، پارک منحصربفردی که در کارخانه سیتروئن ساخته شد ، جاذبه ای برای حواس 5 گانه؛ حس ششم هم اینجا درک می گردد

خبرنگاران: آندره سیتروئن (andré citroën) در پاریس زاده شد. مادرش لهستانی و پدرش یک تاجر الماس هلندی تبار بود. 6 ساله بود که پدر را از دست داد. شاگرد ممتاز دبیرستان بود و 20 ساله بود که به مدرسه بنام پلی تکنیک پاریس راه یافت و در آنجا یک چرخ دنده ساخت که هم اکنون آرم یکی از مدل های خودرو سیتروئن است.

30 ساله بود که در شرکت ابزارسازی مورس مسئول بخش جنگ افزارها شد. 36 ساله بود که در شرکت خودش برای ارتش فرانسه در جنگ جهانی اول نارنجک می ساخت. 41 ساله بود که کارخانه سیتروئن را پایه گذاری کرد و در این راه چنان خلاق بود که به سرعت چهارمین تولیدکننده خودرو در جهان به شمار آمد.

47 ساله بود که تبلیغی از سیتروئن را روی برج ایفل توسط 200 هزار چراغ نئون ساماندهی کرد. این تبلیغ در رکوردهای گینس ثبت شده است. از دیگر تبلیغات سیتروئن می توان به گذر از صحرای بزرگ آفریقا، رفتن از الجزایر به کنیا و سفر از بیروت به پکن اشاره نمود.

دویچه وله نوشته است: او با ماشین های کوچک جهانی را در تصرف گرفته بود. این رویداد بعدها همزمان با رواج پیکان ایران ناسیونال در ایران و رقابت ژیان با آن بود. ژیان در فرانسوی دوشوو به معنی دو اسب بود. این ماشین به دلیل مصرف کمش هواداران زیادی در جهان و به ویژه در اصفهان ایران داشت. نمونه های ابتدایی ژیان با هندل روشن می شد و یک چراغ داشت. بعدها دوچراغه و دارای استارت و آینه شد. این خودرو سالیان درازی با همکاری کارخانه سایپا در ایران مونتاژ می شد.

خودروهای سیتروئن در مسابقات اتومبیلرانی نیز نتایج چشمگیری داشتند. در فدراسیون جهانی اتوموبیلرانی سه قهرمانی سیتروئن ثبت شده است.

سیتروئن به دلیل تبلیغات زیاد، بهای ارزان و سرمایه گذاری های بسیار دچار مشکل اقتصادی و ورشکستگی شد و این امر باعث ادغام چند شرکت خودروسازی و در نهایت خریداری سهم زیادی از این کارخانه توسط کارخانه پژو فرانسه شد.

به گزارش خبرنگاران، در نزدیکی رود سن در پاریس به نام آندره سیتروئن باغ عمومی زیبایی در محل پیشین کارخانه اش ایجاد شده است. پارک آندره سیتروئن (Parc André Citroën) یکی از پارک های مدرن پاریس است که در مجاورت رود سن در مکان قبلی خودروسازی سیتروئن واقع شده است. این پارک، چندین فواره رقصان، آبشار، حوض، باغ های متنوع و خانه های شیشه ای را دربرمی گیرد. همچنین گردشگران می توانند در این پارک سوار بالن بزرگ و ثابت آن شوید و به دورنمای جاذبه هایی همچون کلیسای ساکره کور و نوتردام دسترسی داشته باشند.

فرانسه در دهه 1980 در پاسخ به توسعه و رشد کنترل نشده صنایع در شهرها که کیفیت زیست محیطى و حیات اجتماعى شهروندان را مخدوش نموده بود، سیاستى براى نوسازى شهرى در نظر گرفت که جنبه هاى کالبدى، اقتصادى و اجتماعى را به طور هم زمان در بر می گرفت. پارک آندره سیتروئن نتیجه این سیاست و نقطه آغازى براى این بازسازی ها بود. هدف طرح تبدیل فضاى آلوده و رها شده شهرى به یک فضاى سالم و اجتماعى بود.

امروز پارک سیتروئن در قلب پاریس به عنوان نمادى از طراحى پست مدرن در جهان شناخته می گردد و مکانى مناسب براى درک کانسپت هاى اکولوژیک ژیل کلمان به ویژه ایده باغ در حرکت اوست. ژیل کلمان به عنوان طراح قسمت شمالى پارک سیتروئن، ایده هاى ناب طراحى منظرش را در قسمت هاى مختلف پارک شامل باغ سفید و باغ سیاه، باغ حواس، باغ در حرکت و دو گلخانه بزرگ به نمایش می گذارد.

برخورد اکولوژیک کلمان با پارک در تضاد با رویکرد سخت معمارانه آندره پرووست اثرى ماندگار را در تاریخ معمارى منظر بر جاى گذاشته است.

  • منبع: 1- دویچه وله | 2- بخش هایی از مقاله مژده مهدوی مقدم کارشناس ارشد معماری منظر
منبع: چمدان
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 279

به "سیتروئن ؛ از برج ایفل تا اصفهان ، پارک منحصربفردی که در کارخانه سیتروئن ساخته شد ، جاذبه ای برای حواس 5 گانه؛ حس ششم هم اینجا درک می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیتروئن ؛ از برج ایفل تا اصفهان ، پارک منحصربفردی که در کارخانه سیتروئن ساخته شد ، جاذبه ای برای حواس 5 گانه؛ حس ششم هم اینجا درک می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید