سیگار با پوست ما چه می نماید؟

به گزارش مجله سویگل، تا به حال هزاران هزار علت برای ترک عادت سیگار کشیدن بویژه از جنبه حفظ سلامت مطرح شده است؛ اما اگر این همه علت درمورد آثار مخرب سیگار بر جسم و روح تان کافی نیست، شاید بهتر باشد که به آنچه در ظاهر اتفاق می افتد، کمی بیشتر دقت کنید.در کنار نفس بد بو، دندان ها و انگشتانی زرد رنگ و لبانی سیاه و بد رنگ، سیگار کشیدن حتماً و به مرور زمان به پوست شما هم آسیب وارد می نماید و آن را پیرتر و پژمرده تر از همسالان غیرسیگاری نشان می دهد.

سیگار با پوست ما چه می نماید؟

سیگار با پوست ما چه می نماید؟

نویسنده: نیلوفر اسعدی بیگی

تا به حال هزاران هزار دلیل برای ترک عادت سیگار کشیدن بویژه از جنبه حفظ سلامت مطرح شده است؛ اما اگر این همه دلیل درمورد آثار مخرب سیگار بر جسم و روح تان کافی نیست، شاید بهتر باشد که به آنچه در ظاهر اتفاق می افتد، کمی بیشتر دقت کنید.

در کنار نفس بد بو، دندان ها و انگشتانی زرد رنگ و لبانی سیاه و بد رنگ، سیگار کشیدن حتماً و به مرور زمان به پوست شما هم آسیب وارد می نماید و آن را پیرتر و پژمرده تر از همسالان غیرسیگاری نشان می دهد.

تاثیر سیگار بر پوست

کشیدن سیگار باعث ایجاد چین و چروک در پوست شده و آن را نحیف و خراب می سازد؛ بعلاوه رنگ پوست و بیش از همه چهره شما را کدر می نماید. در حقیقت افراد سیگاری در سنین حدود 40 و 50 سالگی معمولا به اندازه 20 سال پیرتر به نظر می رسند. البته اگر این افراد زود و بموقع متوجه شده و سیگار را ترک نمایند، شاید بعضی از این تأثیرات قابل جبران باشد.

دلایل زیادی برای این مساله وجود دارد. در مطالعات انجام گرفته معین شده است که سیگار کشیدن در حقیقت با ایجاد تغییراتی باعث از بین رفتن کلاژن پوست که وظیفه حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را بر عهده دارد، می شود و بدون داشتن این خاصیت ارتجاعی، پوست قادر نخواهد بود به حالت اولیه خود باز شود و در نتیجه چین و چروک های ایجاد شده در سطح پوست باقی می مانند.بعلاوه نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ های خونی شده و این امر از جریان مناسب خون در مویرگ ها جلوگیری می نماید. مویرگ هایی که در حقیقت مسوول تغذیه پوست هستند و زمانی که قادر نباشند وظیفه خود را به نحو درست انجام دهند، چین و چروک ها و علائم بیشتر و عمیق تر پیری زودرس در سطح پوست به وجود می آید.

سیگار و رنگ پوست

پوست صورت افراد سیگاری معمولاً درخشش طبیعی خود را هم از دست می دهد. به مرور زمان پوست صورت این افراد به جای رنگ معمولی و صورتی، با رنگ خاکستری ملایم جایگزین می شود که دلیل این پدیده، کاهش اندازه مواد مغذی مورد احتیاج پوست و جریان اکسیژن همراه خون است.

سیگار و التیام یافتن پوست

از آنجا که سیگار، جریان خون و اکسیژن دریافتی پوست را کاهش می دهد، فرایند بهبود و التیام التهاب ها و زخم های پوستی را هم با مشکل روبرو می سازد. به همین خاطر افراد سیگاری نسبت به سایرین برای بهبود جراحات و زخم های ایجاد شده معمولاً به زمان بیشتری احتیاج دارند.

سیگار و نازک شدن پوست

مدارک زیادی وجود دارد که نشان می دهد سیگار کشیدن باعث نازک شدن پوست هم می شود. محققان بیمارستان اس تی. توماس لندن مطالعه ای جالب را انجام دادند که طی آن 25 جفت دوقلوی همسان را با یکدیگر مقایسه کردند. در هر گروه، یکی از دوقلوها سیگاری بوده و دیگری خیر.

در خصوص یک جفت از این دوقلوها که در دهه ششم زندگی خود بودند، معین شد که پوست فرد سیگاری 40درصد نازک تر از دیگری بوده است. به علاوه، این فرد دارای چروک های بیشتر و عمیق تری هم بود. این نتایج تقریبا برای 24 جفت دیگر هم به همین صورت دیده شد.در کنار تمام این تاثیرات سیگار بعلاوه می تواند موجب بروز سرطان پوست هم بشود.

منبع:pceti.org

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : rozsefid

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1766

به "سیگار با پوست ما چه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگار با پوست ما چه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید