شرط پاشینیان برای ملاقات با اردوغان

به گزارش مجله سویگل، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت در صورتی که تبادل نظر ها میان نماینده ویژه این کشور با نماینده ویژه ترکیه موفقیت آمیز باشد، احتمال ملاقات با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه وجود دارد.

شرط پاشینیان برای ملاقات با اردوغان

به گزارش اسپوتنیک، چند روز پیش، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود در راستای عادی سازی روابط با ارمنستان، دو کشور به زودی نمایندگان ویژه ای معین خواهند کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه بعلاوه گفته بود که دو کشور از خطوط هوایی خود برای پرواز ها میان استانبول و ایروان استفاده خواهند کرد.

پاشینیان که در جریان یک کنفرانس آنلاین صحبت می کرد، گفت: چنین ایده و توافقی وجود ندارد، اما اگر فرایند مذاکرات با مشارکت آقای روبن روبینیان (معاون رئیس مجلس ارمنستان) به خوبی پیش رود می تواند با ملاقات در سطح بالا و بالاتر دنبال گردد.

واهان هونانیان سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان نیز چندی پیش بر آمادگی بدون پیش شرط این کشور برای عادی سازی روابط با ترکیه خبر داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان ادامه داد: در جریان تبادل نظر ها با همکاران روسی مان، به آن ها اطلاع دادیم که آماده عادی سازی روابط بدون پیش شرط هستیم.

آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان نیز چندی پیش در مصاحبه با نشریه فرانسوی لوموند گفت: ما همواره اعلام نموده ایم که علیرغم حمایت های بسیار ترکیه از جمهوری آذربایجان در جریان جنگ (44 روزه بر سر قره باغ کوهستانی) چه از نظر سیاسی و چه به وسیله تامین تسلیحات و بعلاوه استقرار هزاران مزدور خارجی، آماده عادی سازی روابط خود بدون پیش شرط هستیم. ما سیگنال های مثبتی از ترکیه برای بازگشایی تبادل نظر دریافت نموده ایم، اما شرایط همچنان پیچیده است. آنکارا شرایط جدیدی را مطرح می نماید. از جمله کریدور اتصال جمهوری آذربایجان و نخجوان.

اوایل مهر ماه بود که ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام نمود که ترکیه در پی عادی سازی روابط با ارمنستان پس از انتها جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

کالین اضافه کرد: در اصل، ما در پی عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم. علت اصلی انتها روابط دیپلماتیک ما با ارمنستان و بستن مرز های ما در سال 1992، حمله به قره باغ بود. از آنجا که این مشکل حل شده است، در واقع هیچ مانعی در برابر عادی سازی ما با ارمنستان وجود ندارد. اما هنوز مسائلی وجود دارد که باید درباره قره باغ حل گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2047

به "شرط پاشینیان برای ملاقات با اردوغان" امتیاز دهید

1 کاربر به "شرط پاشینیان برای ملاقات با اردوغان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط پاشینیان برای ملاقات با اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید