شناسایی گونه های متنوع سفال از ادوار مختلف در نهاوند

به گزارش مجله سویگل، آنالیز سطح و دامنه های تپه یزدان منجر به شناسایی گونه های متنوع سفالی از ادوار تاریخی شامل دوره های مس و سنگ، مفرغ، آهن، تاریخی و اسلامی شد.

شناسایی گونه های متنوع سفال از ادوار مختلف در نهاوند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نسرین بیگ محمدی، سرپرست برنامه برآورد به منظور معین عرصه و حریم تپه یزدان در نهاوند استان همدان با اعلام این خبر گفت: دشت میانکوهی نهاوند-فیروزان به صورت شمالی-جنوبی در شمال شهرستان نهاوند، در کرانه جنوب غربی رشته کوه الوند و نواحی شرقی دیواره گرین، یکی از مهم ترین دشت ها استان همدان و زاگرس مرکزی از منظر اکوسیستم و ژئومورفولوژی (حاصل خیزی، منابع آب غنی: رودخانه ها و سراب ها، مراتع طبیعی: پوشش گیاهی و جانوری و...) و مطالعات باستان شناختی به شمار می آید.

بیگ محمدی اضافه کرد: این دشت، پست ترین نقطه استان همدان با ارتفاع 1470 متری از سطح آب های آزاد شرایط زیست محیطی انسانی و جانوری را از دیرباز دارا بوده است، به طوریکه بعضی از مهمترین محوطه های شناخته شده جوامع اولیه انسانی استان همدان در این ناحیه رقم خورده است و وجود تپه گیان در این دشت به همراه محوطه های مهم دیگری از ادوار نوسنگی جدید تا اسلامی متأخر، گواه این ادعا است.

او اضافه کرد: تپه یزدان با دارا بودن آثاری از ادوار مس وسنگ، مفرغ، آهن، دوران تاریخی تا ادوار مختلف اسلامی، یکی از مهم ترین محوطه های جوامع نخستین این دشت به شمار می آید که از منظر مطالعات باستان شناختی ناشناخته است.

او گفت: این محوطه با آثار غنی گسترده از سفال های شاخص ادوار مختلف عصر مفرغ (به ویژه قبرستان عصر مفرغ) و همچنین عصر آهن، توالی تاریخی و فرهنگی تپه گیان و گودین را در خود نهفته دارد.

او با اشاره به این نکته که تپه یزدان دارای تراسی در ضلع غربی آن است که با شیب کمتری نسبت به رأس تپه به عنوان خرمنگاه اهالی روستا مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در این قسمت قبرهایی متعلق به عصر مفرغ وجود دارد که 3 مورد از آن ها مورد کاوش غیرمجاز قرار گرفته است.

محوطه مهم استقراری عصر مفرغ در حوزه رودخانه گاماسیاب

او همچنین به وضعیت زیست محیطی اثر ، وجود چشمه ای در جنوب و رودخانه گاماسیاب در شرق و شمال تپه، آن را یکی از محوطه های مهم استقراری عصر مفرغ حوضه رودخانه گاماسیاب دانست.

این باستان شناس در ادامه از شناسایی گونه های متنوع سفالی از ادوار مس و سنگ، مفرغ، آهن، تاریخی و اسلامی در آنالیز سطح و دامنه های تپه یزدان اطلاع داد.

به گفته او، این سفال ها عبارتند از سفال هایی با پوشش گلی قرمز مس وسنگ؛ سفال های خاکستری نوع یانیقی؛ سفال های نخودی با تمپر شن و ماسه با پخت مناسب و سفال های چرخ ساز نخودی منقوش شامل نوارهای پهن و باریک افقی، نوارهای پهن به همراه خطوط مواج، نوارهای پهن باندی شکل به همراه خطوط مواج از جمله این سفال هستند.

بیگ محمدی اضافه کرد: نوارهای پهن بر روی لبه با رنگ سیاه بر روی زمینه نخودی و آجری با نقش حیوانی (پرنده ها و عقاب) مفرغ میانی و جدید؛ سفال های قرمز براق، سفال های خاکستری صیقلی و براق از گونه های مختلف سفال های عصر آهن؛ به همراه سفال های ادوار تاریخی و اسلامی و... از دیگر نمونه سفال های شاخص شناخته شده در تپه یزدان هستند.

این باستان شناس با توجه به چنین آثار غنی در تپه یزدان و قرارگیری آن در حواشی روستا و ساخت وسازهای مختلف و محاصره شدن در میان زمین های کشاورزی و تخریب به دلیل تعرض زمین های کشاورزی به عرصه و حریم و همچنین کاوش های غیرمجاز اجرا شده درجا ی جای تپه و قبرستان آن معین عرصه و حریم این تپه به عنوان یک اثر ارزشمند را امری ضروری دانست که به اجرا در آمد.

معین عرصه و حریم تپه یزدان- نهاوند

بیگ محمدی اضافه کرد: در برنامه برآورد به منظور معین عرصه و حریم تپه یزدان- نهاوند با حفر 10 گمانه به ابعاد 1.5×1 متر پیرامون تپه یزدان، عرصه و حریم آن معین شد.

او گفت: با اجرای این طرح، تکلیف ساخت و سازهای گسترش حریم روستای تپه یزدان روشن شده و از این پس با توجه به نقشه ارائه شده از عرصه و حریم تپه یزدان، می توان گام های مؤثری در حفظ آن برداشت.

او ابراز امیدواری کرد: در ادامه با انجام مطالعات هدفمند لایه نگاری و کاوش، بتوان صندلی تپه یزدان را در مطالعات باستان شناختی دشت نهاوند و حوضه رودخانه گاماسیاب معین کرد.

این باستان شناس در سرانجام با اشاره مطرح شدن برنامه برآورد برای معین عرصه و حریم تپه یزدان توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند و قبول این طرح توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: مجوز برنامه برآورد به منظور معین عرصه و حریم تپه یزدان- نهاوند توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در تیر ماه امسال صادر شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 261

به "شناسایی گونه های متنوع سفال از ادوار مختلف در نهاوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی گونه های متنوع سفال از ادوار مختلف در نهاوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید