شوک یک نظر سنجی به انتخابات آمریکا

به گزارش مجله سویگل، خبرنگاران: تقریبا همه کارشناسان و پژوهشگران حوزه انتخابات و نظرسنجی نام شرکت سلزر را می شناسند، این شرکت معتبرترین موسسه نظرسنجی در سطح جهان است که البته تنها در آیووا به امر افکارسنجی می پردازد.

شوک یک نظر سنجی به انتخابات آمریکا

به گزارش خبرنگاران میانگین کلیه نظرسنجی ها از پیشتازی دو درصدی ترامپ نسبت به بایدن در آیووا حکایت می کند؛ ولی اعتبار سلزر آنچنان است که همه نظرسنجی های دیگر را تحت شعاع خود قرار می دهد. آخرین نتیجه افکارسنجی این موسسه از وقوع تحولات مهم در این ایالت کلیدی در غرب میانه حکایت می کند. فاصله ترامپ با بایدن در این ایالت به حدود 7 درصد رسیده است (48 به 41). در ماه سپتامبر این دو نامزد تقریبا به طور مساوی نظر رای دهندگان را به خود جلب کرده بودند (47 به 47) و البته در ماه جولای این رقم حتی به یک درصد به سود بایدن می رسید. اما به یکباره این موسسه معتبر نظرسنجی از این اختلاف بزرگ پرده برمی دارد. ترامپ در چهار سال پیش تواسته بود با فاصله 9.4 درصد آرای مردمی، 8 رای الکترال این ایالت را از آن خود کند. حال در اینجا دو پرسش بسیار مهم قابل طرح است؛ پرسش اول اینکه چه اتفاقی به یکباره در این ایالت میدوست رخ داده است و پرسش مهم تر سرنوشت این انتخابات چه تاثیری بر سه ایالت کلیدی در همسایگی آیووا یعنی میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین می گذارد.

در پاسخ پرسش اول باید تاکید کرد که مستقل ها در این ایالت نظر خود را ظرف یک ماه اخیر کاملا تغییر داده اند و ترجیح می دهند ترامپ را بار دیگر وارد کاخ سفید کنند. همین بلوک رای بود که باعث پیروزی وی در چهار سال پیش نیز شد. طبق برآوردهای سلرز در ماه سپتامبر، بایدن با فاصله 50 به 38 در میان مستقل ها پیشتاز بود؛ ولی اکنون این معادله با نسبت 49 به 35 به سود ترامپ تغییر کرده است. اتفاق بزرگ تری نیز در این ایالت میان زنان رای دهنده به وجود آمده است. درحالی که در سپتامبر بایدن با 20 درصد در میان زنان پیشتاز بود و ترامپ نیز با فاصله 21 درصدی در میان مردان شرایط را به نقطه تعادلی رسانده بود، در اواخر اکتبر شاهد ریزش شدید آرای دموکرات ها در میان زنان هستیم و بایدن از فاصله 20 درصد به 9 درصد (50 به 41) سقوط کرده است. در همین حال ترامپ شرایط خود را در میان مردان نیز بهبود بخشیده است (56 به 32). در میان سفیدپوستان با نسبت 5 درصد، مردمان بدون تحصیلات دانشگاهی 19 درصد و در میان ایوانجلیک ها 52 درصد از بایدن پیشتاز است. همه این نتایج نشان دهنده آن است که ترامپ توانسته است به لحاظ دموگرافیک شرایط خود را به سال 2016 بازگرداند. اما علت چیست؟ در کانون این بازگشت مهم ترامپ، اقتصاد قرار گرفته است. 37 درصد از حامیان ترامپ به دلیل مساله اقتصاد و مالیات به وی رای می دهند. آیووا طی چند ماه اخیر توانسته است 60 درصد شغل های ازدست رفته در ابتدای سال بر اثر پاندمی کرونا را دوباره احیا کند و نرخ بیکاری تا 4.6 درصد سقوط کرده است و از این حیث این ایالت در رتبه پنجم از حیث پایین ترین نرخ بیکاری در ایالات متحده قرار گرفته است. یکی از ویژگی های برجسته در این نظرسنجی شناسایی حدود 5 درصد از افرادی است که تصمیم گرفته اند نظر خود را در ارتباط با نامزد نهایی شان در انتخابات بازگو نکنند. با وجود اعتبار فوق العاده این موسسه نظرسنجی، سلرز خطای نظرسنجی خود را برخلاف بسیاری از موسسات نظرسنجی که در حدود یک درصد در نظر می گیرند، به 3.4 درصد ارتقا داده است. یک زن 77 ساله به موسسه سلزر می گوید که ترامپ بهبودی بزرگی را نسبت به پیشینیان خود در این ایالت ایجاد کرده است. او در عین حال ترامپ را رهبری قوی می داند که احترام به آمریکا را در سراسر جهان به این کشور بازگردانده است. او همین طور معتقد است که ترامپ در مدیریت کروناویروس نیز پیروز عمل کرده و منتقدان حملات ناجوانمردانه و غیرمنصفانه به او می کنند؛ چراکه در اینکه در ظهور کرونا مقصر اصلی چین است، هیچ تردیدی وجود ندارد.

اما پرسشی که در این میان مطرح می گردد احتمالا این خواهد بود که یک ایالت چرخشی با 8 رای الکترال چه اهمیتی برای ترامپ یا بایدن خواهد داشت؟ در پاسخ باید گفت که نکته کلیدی به خود این ایالت بازنمی گردد بلکه به شباهت تقریبا دموگرافیک با سه ایالت کلیدی دیگر و همین طور الگوهای رفتار انتخاباتی مردم در سال های گذشته بازمی گردد. حداقل از سال 1980 هر نامزدی که در ایالت آیووا به پیروزی دست یافته است، برد خود را در سه ایالت حساس ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان نیز تقریبا تضمین کرده است. شاید در این میان تنها استثنا انتخابات سال 2004 باشد که بوش در آیووا با کمتر از یک درصد بر حریف خود پیروز شد و این حاشیه اندک پیروزی آنچنان قوت و قدرت نداشت که برد وی را در سه ایالت حساس دیگر تضمین کند. در سال 1980 ریگان و در سال 2000 الگور و همین طور در سال های 2008 و 2012 اوباما با پیروزی در ایالت آیووا توانستند آرای سه ایالت دیگر را نیز به دست آورند. از همین رو می توان در این مقطع زمانی به حدس و گمان هایی دست زد؛

حدس و گمان اول این است که احتمالا موسسات نظرسنجی در سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان دچار خطای محاسباتی بزرگ شده اند و یا سرعت تحولات اجتماعی و فعل و انفعالات انتخاباتی به گونه ای بوده است که آنها را از سنجش رویدادهای جدید ناتوان کرده است. البته در این میان باید سهم موثری را نیز به ترامپی های خجالتی داد که احتمالا موسسات نظرسنجی از احتساب نظرات واقعی آنان تا به امروز ناتوان بوده اند.

حدس دوم هم می تواند بر استثنایی بودن این انتخابات باشد و همین طور توقف در الگوهای رفتاری انتخاباتی مردم آمریکا. درواقع در این سناریو امسال آیووا راه خود را خواهد رفت و سه ایالت دیگر راه خودشان را.

اما متغیری که وزنه را به سمت حدس و گمان اول سنگین تر می کند، اولویت دهی به اقتصاد حداقل در ایالت پنسیلوانیا همچون آیووا است. با توجه به این شباهت می توان شانس ترامپ را حداقل برای کسب آرای الکترال این ایالت بیشتر از نظرسنجی ها دانست (میانگین نظرسنجی ها در پنسیلوانیا از فاصله 5 تا 7 درصدی به سود بایدن خبر می دهد). با این همه باید شوک سلزر را جدی گرفت. سورپرایز شنبه این موسسه نظرسنجی حداقل بر ابهامات در مورد احتمال پیروزی دموکرات ها و همچنین آسیب پذیری بیشتر بایدن در انتخابات پیش رو می افزاید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1248

به "شوک یک نظر سنجی به انتخابات آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک یک نظر سنجی به انتخابات آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید