ضرورت پیوند طب ایرانی با عرصه هنر و سینما

به گزارش مجله سویگل، خبرگزاری خبرنگاران- تهیه کننده و کارگردان برترین فیلم جشنواره طب ایرانی، بر ضرورت پیوند حوزه طب ایرانی و عرصه های مختلف هنری به خصوص سینما تأکید کرد و آن را شروعی تازه در اعتلای فرهنگ کشور دانست.

ضرورت پیوند طب ایرانی با عرصه هنر و سینما

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از وبدا، علی بلند نظر، تهیه نماینده و یکی از کارگردانان مستند کوتاه طاووس ها پرواز را نمی فهمند که در آبان ماه امسال پیروز به دریافت تندیس برترین فیلم از دومین جشنواره طب ایرانی شد، گفت: همان طور که همه می دانیم سینما رسانه ای است پر نفوذ، تاثیرگذار، معین نماینده و امروزه در بسیاری از کشور های جهان برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه ها و راهبرد های کلان ملی و حتی بین المللی از این رسانه بهره گیری می نمایند و این نشان از اهمیت و ضرورت بکارگیری این ابزار را دارد.

وی اضافه کرد: در کشور ما هم طبیعتاً سینما مخاطبان خاص خود را دارد و نمی توان تأثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و روابط اجتماعی نادیده گرفت.

بلند نظر در ادامه درباره پیوند طب ایرانی و هنرسینما گفت: ایران به علت سابقه تاریخی طولانی و نیز اقوام، نژاد ها و زبان های مختلف و اقلیم های متفاوت، کشوری است که تجارب و آرا و عقاید طبی شفاهی بسیار مختلف و غنی در آن وجود دارد. در دوران قدیم به خصوص در بین عشایر و ساکنان قسمت هایی از این مرز و بوم که به دلایل جغرافیایی صعب العبور بوده اند، استفاده از این تجارب طبی و روش های درمانی آن جزو لاینفک زندگی مردم محسوب می شده و تشخیص روش صحیح از غلط و انتقال تجربه ها به نسل بعدی حیاتی و ضروری بوده است. با این تفاسیر، حال می توان فهمید که امروز چه ابزار و مدیومی بهتر و کارآمدتر از رسانه و بالاخص سینما برای انتقال، تفهیم، تزریق و تاثیرگذاری بر عموم مردم وجود دارد؛ بی شک برگزاری چنین جشنواره هایی در سطح ملی و بین المللی می تواند به اثربخشی این فرایند یاری شایان توجهی کند.

وی در سرانجام اضافه کرد: باید دید مسئولین برای پیوند دادن حوزه طب ایرانی با هنرمندان عرصه های مختلف به خصوص سینما چه تدابیری اندیشیده اند. قطعا حرکت طبیبانِ طب ایرانی به همراه هنر های بصری، چون سینما شروعی تازه در فرهنگ و اصالت کشور خواهد بود.

محمد ناصری راد، کارگردان دیگر این مستند گفت: طب سنتی از گذشته تا به امروز جزئی از سیستم بهداشتی مردم بوده و به وسیله آنان به خوبی پذیرفته شده است؛ بخشی از فرهنگ مردم محسوب می گردد و در حل برخی از مسائل فرهنگی سلامت، نقش قابل توجهی دارد ضروری است با استفاده از رسانه ها این نقش مهم را برجسته و برای توده ها بیش از پیش تبیین کرد.

این کارگردان جوان شیرازی در سرانجام گفت: امیدوارم در آینده ای نه چندان دور شاهد توسعه طب ایرانی باشیم و به فعالان فرهنگی و هنری توصیه می کنم فعالیت در این زمینه را نادیده نگیرند و از دست اندرکاران برگزاری جشنواره ای با موضوع طب ایرانی ممنونم و آرزو دارم این حرکت تداوم داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1970

به "ضرورت پیوند طب ایرانی با عرصه هنر و سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت پیوند طب ایرانی با عرصه هنر و سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید