موزه میراث روستایی گیلان ، تماشای سنت های تاج سبز ایران

به گزارش مجله سویگل، بسیاری هم برای آشنایی با فرهنگ های گوناگون و آداب و رسوم و خلق و خوها سفر می نمایند و دوست دارند به اصطلاح جهان دیده شوند. اما چه بهتر که در یک سفر تمامی اهداف بالا به دست بیایند. چنین مسافرتی حتما در سفر به گیلان راستا خواهد شد و هر سه هدف در گشت و گذار در موزه میراث روستایی گیلان به دست می آید.

موزه میراث روستایی گیلان ، تماشای سنت های تاج سبز ایران

این بار در خبرنگاران درباره این موزه حیرت انگیز و زیبا می نویسم؛ اگر از آن دسته ای هستید که تابه حال چندبار بی تفاوت از جلوی آن رد شدید و سری به داخلش نزدید، حتما این بار جلوی موزه ترمز کنید. به آن دسته هم که قبلا به این موزه رفته اند توصیه می کنم این مطلب را تا خاتمه بخوانند، شک ندارم هوس بازدید از موزه به سرتان خواهد زد.

موقعیت جفرافیایی و مکانی موزه میراث روستایی گیلان

هجده کیلومتری جاده قزوین به رشت، درجاده سراوان به فومن، کنار اتوبان تابلوئی خودنمایی می نماید که روی آن بزرگ نوشته شده موزه میراث روستای گیلان . شاید برایتان این تابلو آن قدر هوس انگیز نباشد تا دلتان بخواهید رسیدن به مقصد را کش بدهید، ماشین را به پارکینگ موزه بسپارید و از دری ساده داخل بروید. اما حتما این کار را انجام بدهید.

در کنار دریاچه زیبای موزه میراث روستایی گیلان عکس های زیبا بگیرید

من وقتی داخل موزه شدم، وقت زیادی را مقابل دریاچه کوچک و زیبای ورودی گذراندم و آن جا کلی عکس گرفتم. قبلا اصلا درباره موزه نخوانده بودم و هیچ تصوری نداشتم. فکر می کردم باقی موزه میراث روستایی گیلان هم شبیه همین دریاچه است. اما باید تمامی پیچ ها و مسیرهای شگفت انگیز را یکی یکی طی می کردم تا بفهم چقدر اشتباه می کنم.

ویژگی های متمایز موزه میراث روستایی گیلان

به نظر من، چند ویژگی اولین اکوموزه ایران را خاص و شگفت انگیز نموده است:

اولین ویژگی شکل طراحی مسیرها است. مسیرها طوری طراحی شده است که کاملا حس و حال قدم زدن در جنگل های سبز و بهم فشرده گیلان را القا می نماید. ضمناً، طوری به راه ها پیچ و خم داده شده است تا به هیچ عنوان قابل حدس نباش که پشت بوته ها و در خاتمهی مسیرها چه چیزی انتظار آدم را می کشد تا وقتی روبرویت یک خانه بلند و قدیمی خودنمایی می نماید، از ذوق روی پای خود بند نشوی.

این موزه در فضای باز قرار گرفته است و همین به نظر من دومین ویژگی متمایزش است. واقعا چه چیزی مجذوب نماینده تر از اینکه در هوای دلپذیر گیلان زیر آسمان خدا قدم بزنی و تاریخ را ورق به ورق بخوانی؟

ویژگی سوم و خیلی مجذوب نماینده موزه میراث روستایی گیلان فرصت مغتنم شکم چرانی و گشت و گذار شکمی است. در کنار بیشتر خانه ها زنان و مردانی دوست داشتنی و خوش برخورد با لباس محلی نشسته اند و انواع خوراکی های مربوط به منطقه شان را جلوی چشمتان درست می نمایند. می توانید از آن خوراکی ها نوش جان کنید. ضمناً، یک رستوران و چای خانه محلی نقلی هم در خاتمهی موزه واقع شده است که تمام غذاهای مشهور و خوش طعم گیلان اسرارآمیز را برای تان با کیفیت و قیمتی عالی طبخ می نماید. اگر کنجکاو باشید یک عالم دستور غذای مجذوب نماینده از مردم محلی شاغل در روستاهای گیلان یاد خواهید گرفت.

موزه میراث روستایی گیلان چه ویژگی های دیگری دارد

در این موزه هم مثل تمام موزه ها، فروشگاه های مختلفی وجود دارد. اما تفاوت این فروشگاه ها با باقی موزه ها این است که هنرمندان همان جا نشسته اند و مشغول فراوری محصولات سنتی و صنایع دستی هستند. لباس سنتی، سبدبافی و لوازم زندگی بومی چیزهایی هستند که شما می توانید از موزه به یادگار خریداری کنید. تازه می توانید لباس های محلی را بپوشید و عکس یادگاری بگیرد. این هم ویژگی چهارم.

اما ویژگی پنجم، به مناسبت های مختلف در این موزه مراسم و جشنواره های خاص و مناسبتی برگزار می گردد و بازتماشامایندگان فرصت دارند با آداب و رسوم و مراسم گیلان آشنا شوند. جشن نوروز، اعیاد مذهبی، خرمن کوبی، برداشت برنج، عروسی، شب یلدا و چهارشنبه سوری و کلی مراسم دیگر زمان هایی هستند که می توانید در یک جشن محلی عمومی شرکت کنید و کلی خوش بگذرانید.

بالاخره آخرین ویژگی مجذوب نماینده این موزه این است که این فرصت را داریم تا برویم داخل خانه هایی که چندین ده سال از عمرشان می گذرد، دمی در اتاق ها بیاسائیم و به مخده ها تکیه دهیم و دقیقا حس و حال یک روستایی صد و اندی سال قبل ساکن در جنگل های گیلان را با تمام حواسمان لمس کنیم.

واقعا از یک موزه بیشتر از این ها چه انتظاری می رود؟

پشت دیوارهای موزه میراث روستایی گیلان چه خبر است

بعد از زلزله ای نسبتا شدید در گیلان فکر احداث این موزه به سر مسئولین خطور کرد. به نظر آن ها می شد با انتقال خانه های قدیمی و در حال تخریب به منقطه ای امن تر و تحت کنترل و بازسازی و ایمن سازی آن ها میراث تاریخی گیلان را حفظ کرد و به دیگران منتقل نمود، و عجب فکر بکری.

این موزه یک روستا به وسعت دویست و شصت هکتار است. خانه های موجود در این موزه-روستا به هیچ عنوان تصنعی و ساخته شده نیستد. بلکه اصل خانه ها را از محل اصلی شان با دقت جدا و توی موزه بازچینی نموده اند. حتی می توانید کدگذاری روی سنگ ها برای بازچینی در موزه را هنوز روی خانه ها ببینید. عکس هر خانه در محل اولیه اش را هم در کنار نصب نموده اند.

قدمت این خانه ها بین شصت و پنج تا صد و هشتاد سال است. در مجموع بیست و پنج خانه از هفت روستا در گیلان در این روستا جمع آوری شده اند. از ساحل های غربی و شرقی، جلگه های غربی و شرقی، کوهپایه های غربی و شرقی و کوهستان های غربی و شرقی خانه هایی به موزه میراث روستایی گیلان مهاجرت نموده اند. خانه ها به نام مالک آن ها نام گذاری شده اند. فومن، سنگسر رشت، نشرودکل، شاندرمن، ایسبی دول و گیلانده روستاهایی هستند که نمایندگانی در این موزه دارند.

داخل خانه ها هم به همان شکل سنتی چیده شده اند و یکی دو عنصر مهم که بیانگر فرهنگ آن منطقه است درآن ها به رخ کشیده شده است.

حالا شما هم مثل من فکر نمی کنید که تماشا این موزه را باید در بالای فهرست آرزوهایتان قرار دهید؟ فقط یادتان باشد که شنیدن کی بود مانند تماشا. پس بشتابید!

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2066

به "موزه میراث روستایی گیلان ، تماشای سنت های تاج سبز ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه میراث روستایی گیلان ، تماشای سنت های تاج سبز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید