علل اصلی کبودی و سیاهی دور چشم و روش های درمان آن

به گزارش مجله سویگل، سیاهی و دایره های زیر چشم ،یک شرایط بسیار رایج هستند که هر فردی ، از جمله بچه ها و سالمندان میتوانند تحت تاثیر آن قرار گیرند.پوست دور چشم معمولا تیره تر از قسمت های دیگر میباشد.ممکن است زیر یا بالای چشم وجود داشته باشند.پوست زیر چشم بسیار نازک و حساس است و به علت مختلف این قسمت از پوست آسیب پذیرتر است.چشم بر زیبایی و جوان بودن تاثیر میگذارد. متاسفانه سیاهی زیر چشم باعث میشود که چند سالی بزرگتر به نظر برسید.

علل اصلی کبودی و سیاهی دور چشم و روش های درمان آن
تیرگی و سیاهی دور چشم، از مسائل رایج در مردان و زنان است. تیرگی و سیاهی دور چشم روی ظاهر فرد اثر گذاشته و سن را بالاتر نشان می دهد. متأسفانه برطرف کردن سیاهی دور چشم نیز سخت است.

سیاهی و دایره های زیر چشم ،یک شرایط بسیار رایج هستند که هر فردی ، از جمله بچه ها و سالمندان میتوانند تحت تاثیر آن قرار گیرند.پوست دور چشم معمولا تیره تر از قسمت های دیگر میباشد.ممکن است زیر یا بالای چشم وجود داشته باشند.

پوست زیر چشم بسیار نازک و حساس است و به دلیل مختلف این قسمت از پوست آسیب پذیرتر است.چشم بر زیبایی و جوان بودن تاثیر میگذارد. متاسفانه سیاهی زیر چشم باعث میگردد که چند سالی بزرگتر به نظر برسید.

↑سیاهی دور چشم بیشتر در چه کسانی بروز پیدا می نماید؟

در حالی که سیاهی دور چشم می تواند در هر فردی بروز پیدا کند، اما در بعضی شایع تر است، از جمله:

افراد مسن

افراد مستعد به لحاظ ژنتیکی (افرادی دارای هیپرپیگمانتاسیون یا لکه های پوستی)

افرادی غیر از نژاد سفید (پوست های تیره تر بیشتر مستعد ابتلا به لکه های پوستی هستند)

اگرچه ممکن است خستگی، معقول ترین دلیل سیاهی و تیرگی دور چشم باشد. اما عوامل زیاد دیگری نیز در بروز این مشکل نقش دارند. در بیشتر موارد، سیاهی دور چشم جای نگرانی ندارد و احتیاجی هم به درمان های پزشک نیست.

↑دلیل سیاهی دور چشم چیست؟

عوامل موثر متعددی در بروز سیاهی دور چشم نقش دارند که عبارتند از:

خستگی

خواب زیاد، خستگی بیش از حد یا خوابیدن در ساعات غیرمعمول، می تواند باعث سیاهی دور چشم گردد. کم خوابی می تواند باعث کدر یا رنگ پریدگی پوست شده و بافت های تیره و عروق خونی زیر پوست را نمایان سازد. کم خوابی بعلاوه موجب تجمع مایعات زیر چشم و پف کردن آن می گردد. از این رو، سیاهی دور چشم در واقع ممکن است همان سایه پف های زیر چشم نیز باشد.

سن

فرایند طبیعی پیری یکی دیگر از دلایل عمده سیاهی دور چشم است. هرچه سن بالاتر می رود، پوست نیز نازک تر می گردد. بعلاوه با افزایش سن، چربی و کلاژن مورد احتیاج برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست نیز کاهش پیدا می نماید. با کاهش کشسانی و نازک شدن پوست، عروق زیر پوست و در نتیجه سیاهی دور چشم، نمایان تر می گردد.

خستگی چشم

خیره شدن برای مدت طولانی به تلویزیون یا صفحه نمایش کامپیوتر موجب خستگی زیاد چشم می گردد. این خستگی می تواند باعث بزرگ شدن عروق خونی دور چشم شده و در نتیجه پوست اطراف چشم را تیره تر نشان دهد.

انواع آلرژی ها

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم نیز می تواند منجر به سیاهی دور چشم گردد. در هنگام واکنش آلرژیک، بدن به عنوان پاسخ ایمنی برای مقابله با باکتری های مضر، هیستامین ترشح می نماید. هیستامین علاوه بر علائم ناراحت نماینده ای مانند خارش، قرمزی و پف چشم، باعث می گردد که عروق خونی گشاد شده و زیر پوست نمایان تر گردد.

آلرژی همینطور می تواند باعث گردد بیشتر نواحی اطراف چشم را مالش داده یا بخارانید. این اقدامات باعث بدتر شدن علائم و به التهاب، ورم و پارگی عروق خونی منتهی می گردد و می تواند به ایجاد سایه های تیره دور چشم یاری کند.

کم آبی بدن

کم آبی بدن از علل رایج تیرگی و سیاهی دور چشم است. زمانی که بدن به اندازه کافی آب دریافت نکند، پوست زیر چشم کدر شده و چشم ها نیز گود افتاده به نظر می رسند. این مسئله به دلیل نزدیکی چشم ها به استخوان اصلی و زیرین است.

روبروه زیاد با نور آفتاب

روبروه زیاد با نور آفتاب باعث می گردد، بدن مقادیر زیادی ملانین فراوری کند. ملانین، همان رنگدانه ای است که در معین رنگ پوست نقش مهمی ایفا می نماید. روبرو زیاد با نور آفتاب، به خصوص در نواحی صورت و چشم، می تواند باعث تیرگی رنگدانه های پوست دور چشم گردد.

عوامل ژنتیکی

سابقه خانوادگی هم در تیرگی و سیاهی دور چشم نقش دارد. صفات ژنتیکی می تواند در دوران کودکی ظهور پیدا کند یا اینکه با افزایش سن بدتر شده و یا اینکه به تدریج برطرف گردد. استعداد ژنتیکی نسبت به بعضی بیماری ها مانند بیماری تیروئید نیز می تواند باعث سیاهی دور چشم گردد.

توتون و تنباکو:

سوئ مصرف تنباکو ، الکل و قهوه باعث کاهش رگ های خونی ، کاهش جریان خون و ایجاد چین و چروک و تیرگی زیر چشم میگردد.

کمبود مواد غذایی:

رژیم غذایی ضعیف و کمبود مواد مغذی بر سلامتی شما تاثیر میگذارد. این شرایط به وسیله علائم خارجی مانند پوست خشک، تیرگی ها ،و چین و چروک ظاهر میگردد.

کم خونی:

آنمی ، خونریزی نا منظم را ایجاد میکند. در حالی که باعث ایجاد همو گلوبین میگردد و در نهایت منجر به ایجاد تیرگی های زیر چشم میگردد.

آنمی یکی از دلایل تیرگی دور چشم

اگزما:

اگزما باعث خارش و التهاب میگردد. باعث میگردد که بخواهید مدام پوست خود را مالش دهید.اگر این شرایط برای پوست زیر چشم رخ دهد، مالش بیش از حد آن سبب ایجاد تیرگی زیر چشم میگردد.

نارسایی کلیه:

نارسایی کلیه باعث بدتر شدن شرایط سلامتی میگردد. بنابر این پوست بیمار رنگ پریده و چشم هایش همواره بسیار خسته است.که این موضوع باعث میگردد که تیرگی های زیر چشمش به وضوح پیدا شوند.

سالخوردگی:

پیری ، پوست را ضعیف میکند.چربی و کلاژن پوست به تدریج کاهش میابد و رگ های خونی قابل مشاهده میگردد.

اختلال در قاعدگی :

برای زنان ، تیرگی های زیر چشم، ممکن است نشانه ای از اختلالات قاعدگی در طولانی مدت باشد ؛ علاوه بر این ، قاعدگی بیش از حد سنگین یا خونریزی رحم ممکن است باعث سیاهی زیر چشم گردد.

بیماری مزمن معده:

بیماری معده باعث افزایش عملکرد گوارشی و جذب مواد مغذی میگردد اگر التهاب معده چندین بار رخ دهد ، سیاهی های زیر چشم به وضوح نمایان میشوند.بیماران مبتلا به اختلالات عصبی یا بیماری های اندام های داخلی نیز به احتمال زیاد دچار سیاهی زیر چشم میشوند.

مسائل مربوط به بینی:

سیاهی های زیر چشم نیز با مسائل بینی ارتباط دارند ؛ اگر به طور مداوم عطسه میکنید و مدت زمان طولانی بینی خود را با دستمال بگیرید ، رگ های زیر چشم ها حساس میشوند و سیاهی های زیر چشم ظاهر میشوند بنابراین اگر بینی شما بیش از حد حساس و مستعد ابتلا به التهاب باشد ، به احتمال زیاد دچار تیرگی زیر چشم میشوید.

↑روش های درمان سیاهی زیر چشم ها

در ادامه به درمان های خانگی و درمان های پزشکی که روی برطرف سیاهی دور چشم تاثیر دارند خواهیم پرداخت.

↑درمان های خانگی برای برطرف سیاهی دور چشم

درمان سیاهی دور چشم بستگی به دلیل اصلی آن دارد. با این حال، بعضی درمان های خانگی می توانند به برطرف شدن آن یاری نمایند.

بعضی از متداول ترین درمان های خانگی عبارتند از:

استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم و انقباض عروق گشاد شده یاری کند. با این کار، پف زیر چشم کاهش پیدا نموده و تیرگی دور چشم برطرف می گردد. چند قالب یخ را داخل پارچه ای تمیز پیچیده و روی چشم بگذارید. بعلاوه می توانید یک دستمال را با آب سرد مرطوب نموده و به مدت 20 دقیقه روی پوست زیر چشم بگذارید. می توانید با گرم شدن پارچه یا آب شدن یخ، این کار را دوباره تکرار کنید.

خواب بیشتر: جبران خواب نیز می تواند به کاهش تیرگی و سیاهی دور چشم یاری کند. کم خوابی باعث کدر یا رنگ پریدگی پوست شده و تیرگی ها و سیاهی های دور چشم را نمایان تر می نماید. برای جلوگیری از سیاهی دور چشم، سعی کنید خواب خود را تنظیم نموده و بین 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابید.

بالا نگه داشتن سر هنگام خواب: اگرچه کم خوابی می تواند نقش مهمی در تیرگی و پف زیر چشم داشته باشد، اما گاهی اوقات ممکن است نحوه خواب دلیل اصلی آن باشد. سعی کنید، هنگام خواب، سر خود را با چند بالش بالا نگه دارید تا از تجمع مایعات زیر چشم که موجب پف و تورم می شوند جلوگیری کنید.

استفاده از چای کیسه ای: استفاده از چای کیسه ای سرد نیز می تواند به بهبود سیاهی دور چشم یاری کند. چای دارای کافئین و آنتی اکسیدان است که می تواند باعث بهبود گردش خون گردد، عروق خونی را منقبض نموده و از تجمع مایع زیر چشم جلوگیری کند. دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت 5 دقیقه در یک فنجان آب گرم خیس کنید. سپس به مدت 15 تا 20 دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک گردد. پس از خنک شدن، کیسه چای را برای مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشم بسته بگذارید. بعد از برداشتن، چشم ها را با آب سرد بشویید.

آرایش دور چشم: آرایش نمی تواند به برطرف کردن تیرگی و سیاهی دور چشم یاریی کند، اما می توانید با آرایش، سیاهی دور چشم را موقتا محو کنید. انواع کانسیلرها می توانند برای محو کردن سیاهی دور چشم مفید باشند. با این حال، مانند هر نوع داروی موضعی یا لوازم آرایشی دیگری، سعی کنید از محصولات مناسب بهره ببرید. بعضی لوازم آرایشی می توانند علائم را بدتر نموده و موجب بروز واکنش های آلرژیک شوند. در صورت بروز هر گونه علائمی، استفاده از لوازم آرایشی را متوقف نموده و به پزشک مراجعه کنید.

1. روغن بادام

روغن بادام، ترکیبِ طبیعیِ فوق العاده ای برای درمان سیاهی دور چشم است. چرب کردن اطراف چشم با روغن بادام به حذف این حلقه های چشمی یاری می نماید، علاوه بر روغن بادام باید از ویتامین E هم برای حذف این حلقه ها بهره ببرید.

قبل از خواب اندازه کمی روغن بادام را دور چشم بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید.

بگذارید در طول شب روی پوست تان بماند.

صبح روز بعد آن را با آب سرد بشویید.

این روش را تا حذف کامل حلقه های دور چشم ادامه دهید.

2. خیار

خیار خاصیت روشن نمایندگی دارد و ماده جمع نماینده و معتدلی است که به برطرف حلقه های تیره دور چشم یاری می نماید. علاوه بر آن نرم نماینده است و به پوست طراوت و تازگی می بخشد.

خیار را به صورت حلقه های کلفت ببرید و آن را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید، بعد آن را برای حداقل 10 دقیقه روی چشم ها بگذارید، سپس صورت تان را با آب سرد بشویید و این کار را حداقل به مدت یک هفته و دو بار در روز، انجام دهید.

روش دیگر این است که آب خیار را گرفته و آن را با آب لیمو ترکیب کنید، سپس یک تکه پنبه را به این ترکیب آغشته کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی چشم بگذارید و سپس صورت تان را بشویید و این کار را حداقل به مدت یک هفته انجام دهید.

3. سیب زمینی خام

سیب زمینی خاصیت سفیدنمایندگی دارد و به روشن کردن حلقه های تیره دور چشم و از بین بردن پف چشم ها یاری می نماید.

یک یا دو سیب زمینی خام را رنده کنید و آب آن را بگیرید. یک تکه پنبه را به آب سیب زمینی آغشته کنید و آن را درست طوری روی حلقه های دور چشم بگذارید که همه قسمت های تیره را پوشش دهد، اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه روی چشم تان بماند و سپس صورت تان را با آب سرد بشویید و این کار را روزی یک یا دو بار در طول چند هفته، انجام دهید.

می توانید به جای گرفتن آب سیب زمینی، خود سیب زمینی را ببرید و آن را مستقیما روی حلقه های دور چشم بگذارید.

4. گلاب

گل رز ترکیبات فوق العاده ای برای جوان سازی پوست دارد و چشم های خسته را تسکین می دهد. با توجه به خاصیت جمع نمایندگی و قابض بودن آن می تواند به عنوان یک روشن نماینده پوست به کار گرفته گردد.

پد چشم پنبه ای را چند دقیقه در گلاب خالص بگذارید.

پد را روی چشم تان بگذارید.

اجازه دهید 15 دقیقه روی چشم بماند.

این دستور را روزی دو بار به مدت چند هفته انجام دهید.

5. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی خاصیت سفیدنمایندگی دارد و تا حد زیادی به درمان سیاهی دور چشم یاری می نماید.

یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی را با نصف قاشق چای خوری آب لیمو ترش ترکیب کنید و به آرامی آن را روی حلقه های سیاه دور چشم تان بمالید و بعد از 10 دقیقه آن را با آب سرد بشویید. این دستور را روزی دو بار و به مدت چند هفته تکرار کنید. استفاده از آب گوجه فرنگی به تنهایی نیز مفید است.

بعلاوه می توانید یک لیوان آب گوجه فرنگی را همراه با چند برگ نعناع، آب لیمو و نمک بنوشید. برای اینکه این ترکیب حداکثر خواص خود را حفظ کند، آن را بلافاصله بعد از آماده سازی بنوشید. استفاده از این ترکیب به صورت دو بار در هفته می تواند بسیار مفید باشد.

6. عصاره لیموترش

ویتامین C موجود در آب لیمو به دلیل خاصیت روشن نمایندگی به برطرف کردن تیرگی دور چشم یاری می نماید.

یک پد پنبه ای را به آب لیمو آغشته کنید و آن را دور چشم تان بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را روزی یک بار و برای چند هفته انجام دهید.

روش دیگر، درست کردن خمیری با ترکیب آب لیمو، آب گوجه فرنگی و اندازه کمی آرد و زردچوبه است. این خمیر را به آرامی دور چشم تان بمالید و بعد از 10 الی 15 دقیقه با آب سرد بشویید و این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

توجه: اگر آب لیمو باعث احساس سوزش روی پوست تان می گردد از مصرف آن خودداری کنید.

روغن نارگیل

ماساژ دادن دور چشم با روغن نارگیل روشی مؤثر و طبیعی برای برطرف کردن سیاهی دور چشم است. با توجه به خاصیت مرطوب نمایندگی این روغن، استفاده از آن باعث نرمی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوستی است و خطوط زیر چشم را محو می نماید.

روغن نارگیل خالص را زیر چشم تان بمالید و آن را ماساژ دهید.

بگذارید چند ساعت بماند بعد آن را پاک کنید.

این کار را روزی 2 الی 3 بار، به مدت چند هفته تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است که به کوچک شدن حلقه های تیره دور چشم یاری می نماید. بعلاوه پوست اطراف چشم را نرم تر و صاف تر می نماید.

دو قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با آب آناناس مخلوط کنید تا به صورت خمیری سفت در بیاید.

این خمیر را دور چشم بمالید.

بگذارید 10 دقیقه بماند بعد با یک پارچه نرم و مرطوب آن را پاک کنید.

این کار را روزانه تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید.

↑درمان های پزشکی برای برطرف سیاهی دور چشم

برای درمان سیاهی و تیرگی دور چشم، راهکار های موثرتر و پایدارتری نیز در دسترس است.

بعضی از روش های درمانی متداول عبارتند از:

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی برای کاهش رنگدانه

عمل جراحی لیزر برای لایه برداری و سفت کردن پوست

خالکوبی پزشکی برای تزریق رنگدانه درون پوست

استفاده از پرنماینده بافت برای پنهان کردن عروق خونی و رنگدانه های تیره

برداشتن چربی اضافی، برداشتن سلول های چربی و پوست اضافی نیز می تواند باعث صافی و نرمی سطح پوست گردد

تزریق چربی یا ژل تزریقی مصنوعی

قبل از اینکه هر کدام از گزینه های درمانی فوق را انتخاب کنید، بهتر است که با پزشک مشورت کنید. اغلب درمان های تهاجمی و عمل های جراحی، پرهزینه و دردناک بوده و بهبودی آن احتیاج به زمان طولانی دارد.

چنانچه گفته شد، برای بسیاری، تیرگی و سیاهی دور چشم موقتی است و اغلب نشانه فرایند طبیعی پیری یا کم خوابی است. اگرچه درمان های خانگی و پزشکی متعددی برای سیاهی دور چشم وجود دارد، اما این مشکل معمولا علامت هشداردهنده ای نیست. با این حال، در صورت تغییر تدریجی و بدتر شدن تیرگی یا تورم دور چشم، بهتر است به یک متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

منبع: سایت دکتر دکتر

سایت نمناک

سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1831

به "علل اصلی کبودی و سیاهی دور چشم و روش های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل اصلی کبودی و سیاهی دور چشم و روش های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید