غلبه بر ترس از سخنرانی با 18 روش موثر و کاربردی

به گزارش مجله سویگل، جالب است بدانید که متوسط ترس از سخنرانی بین مردم بالاتر از ترس از مرگ است! به علاوه این حقیقت دارد که چنین ترسی که از آن با عنوان glossophobia یاد می شود، می تواند به زندگی حرفه ای و شخصی شما آسیب برساند. از این روی جای دارد تا ابتدا دلایل و سپس راه های غلبه بر ترس از سخنرانی را شناخته و آن ها را یک به یک تمرین کرده و به کار گیرید.

غلبه بر ترس از سخنرانی با 18 روش موثر و کاربردی

اگر پیش تر چنین تجربه ای داشته اید، این احساسات برایتان آشنا هستند: احساس عصبی بودن می کنید، کف دست ها عرق کرده و معده تان در هم پیچ می خورد و …

علل ترس از سخنرانی کدامند؟

باید دید چرا بیشتر ما از سخنرانی می ترسیم و نسبت به آن اضطراب داریم؟ ترس از صحبت کردن در یک محیط عمومی، معمولا به کیفیت سخنرانی مربوط نیست، بلکه این به احساس گوینده در مواجهه با مردمی است که مقابل وی قرار گرفته اند. مهم ترین علل ترس از سخنرانی را باید در موارد زیر خلاصه کنیم:

1. علل فیزیولوژیک

ترس و اضطراب باعث برانگیخته شدن سیستم عصبی در مقابل یک محرک بالقوه تهدید آمیز می شوند. بدن ما در مواجهه با تهدیدهای بیرونی، به صورت اتوماتیک عکس العمل نشان می دهد. در مواجهه با جمعیت مقابل خود حین سخنرانی نیز چنین احساسی داریم و به شکل ناخودآگاه ضعف اعصاب و استرس در ما پدیدار می شود. از آن گذشته افرادی که مستعد اضطراب هستند، در این شرایط خیلی سریع تر مضطرب شده و عنان امور را از دست می دهند.

2. افکار و اعتبار

یکی دیگر از ریشه های ترس حین سخنرانی، وحشت شخص از افکار سایرین و از دست دادن اعتبار خویش به دلیل ضعف های احتمالی در سخنرانی است. او این را پیوسته یک تهدید بالقوه می داند که شانس خود را در مقابل مخاطب از دست داده و جهت گیری منفی نسبت به او به وجود آید. به کلامی ساده تر سخنران نگران بازخورد صحبت های خود در میان مخاطبان است.

3. موقعیت

موقعیتی که در آن قرار است سخنرانی کنید، نیز بر سطح اضطراب شما تاثیر زیادی خواهد داشت. به طور مثال اگر قرار باشد مقابل افرادی سخنرانی کنید که قرار است فرم های ارزیابی را پر کنند، به حتم احساس اضطراب بیشتری خواهید داشت.

4. مهارت ها

سرانجام عامل دیگری که در ترس از سخنرانی تاثیرگذار خواهد بود، میزان مهارت هاست. اگر مهارت های شما به اندازه کافی در موضوع سخنرانی بالا نباشد، به صورت طبیعی با ضعف اعتماد به نفس همراه شده و با تزلزل به صحبت کردن مقابل جمعیت وارد خواهید شد.

غلبه بر ترس از سخنرانی

این احتمال برای همه ما وجود دارد که روزی نیاز باشد تا در ملاء عام و بین مردم صحبت کنیم که البته برای صاحبان تجارت و کسب و کار، احتمال آن بالاتر است. از طرفی ترس از صحبت کردن در یک فضای عمومی، ترسی کاملا واقعی است. با این حال روش هایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا بر ترس های خود از سخنرانی کردن، غلبه کنید.

برای آموختن این روش ها، در ادامه با ما همراه باشید.

1. افکار خود را سازماندهی کنید

هنگامی که تمام افکار خود را سازماندهی می کنید، به شکلی بدیهی حین سخنرانی آرام تر خواهید بود. با داشتن افکاری منظم و فکری سازمان یافته، اضطراب شما حین صحبت کردن به شدت کاهش می یابد. در این صورت به مراتب بهتر می توانید روی موضوع سخنرانی خود تسلط و تمرکز داشته باشید.

2. تمرین کنید و با آمادگی حاضر شوید

هیچ چیز جای تمرین و پیش آمادگی در سخنرانی را نمی گیرد. یک اسکریپت از نکات کلیدی سخنرانی خود یادداشت کرده و بارها و بارها آن را تمرین کنید. برای سوالات احتمالی که شاید از شما پرسیده شود، نیز آماده باشید.

حتما بخوانید: 15 مورد از اشتباهات متداول در سخنرانی؛ چطور از آن ها اجتناب کنیم؟

3. ترس از پذیرفته نشدن را کنار بگذارید

این افکار که شاید مخاطبان گفتار من را نپسندند و یا اگر به من گوش نکنند، را کنار بگذارید. مخاطبان شما به یک دلیل آن جا هستند؛ برای گوش دادن به سخنرانی و صحبت های شما!

4. روی الگوها متمرکز شوید

وقتی شروع به صحبت می کنید، سعی داشته باشید که به یک ریتم یا یک جریان وارد شده و جملات خود را کوتاه و متکی بر نکات کلیدی قرار دهید. نکات مهم را تکرار کنید و بین آن ها مکثی کوتاه داشته باشید.

بیشتر بدانید: بهترین جملات برای شروع سخنرانی؛ 10 شروع مناسب برای سخنرانی

5. سخنرانی خود را در آینه تمرین کنید

این یکی از روش های بسیار کارآمد است. سخنرانی خود را در مقابل آینه تمرین کنید؛ گویی که مدعوین مقابل شما هستند. اگر واقعا می خواهید مهارت های خود را بهبود بخشیده و زبان بدن خود را تقویت کنید؛ در آینه به حرکات خویش دقت داشته باشید. به حالت صورت، حرکات بدن، حالت نگاه و …

6. صدای خود را ضبط کرده و مجدد به آن گوش دهید

سخنرانی خود را به وسیله یک دوربین موبایل یا دوربین فیملبرداری ضبط کرده و سپس به آن نگاه کنید و آن را گوش دهید. نکات ضعف و قوت آن را یادداشت کرده و در رفع و تقویت هر یک بکوشید. شما می توانید این کار را تا بهبود و پیشرفت کامل، چندین بار تکرار کنید.

7. روی تنفس خود کار کنید

زمانی که نفس های بهتر و آرام تری می کشید، صدای شما نیز طنین خوشایندتری خواهد داشت. با آرامش نفس بکشید و بر روی ریتم آن متمرکز شوید. اگر چه این یک تمرین عمومی است، اما نفس کشیدن به کاهش استرس و بهبود تمامی شرایط کمک می کند.

بیشتر بخوانید: تقویت صدا برای سخنرانی با تمریناتی ساده و موثر

8. سخنرانی خود را مدل سازی کنید

افراد زیادی اطراف شما وجود دارند که می توانید روی آن ها تمرین کنید. این اشخاص را مقابل خود قرار داده و برایشان به صورت تمرینی و مدل سازی سخنرانی کنید. می توانید از آن ها بخواهید که با شما کاملا صادق بوده و کلیه نقاط ضعف و کاستی سخنرانی تان را گوشزد کنند. این افراد می توانند دوستان شما، والدین، سایر اعضای خانواده و حتی حیوان خانگی تان باشند! به هر صورت صحبت کردن به صورت مستقیم با شخصی دیگر، به تجربه آرامش حین سخنرانی کمک می کند.

9. در کلاس های سخنرانی عمومی شرکت کنید

یک مربی عالی در این زمینه می تواند کمک زیادی به شما کند. کلاس های پیشرفته سخنرانی عمومی یکی از راهکارهایی است که برای تقویت سخنرانی و غلبه بر ترس های آن، پیشنهاد می شود.

10. قبل از شروع سخنرانی، کمی ورزش کنید

ورزش کردن یکی از تکنیک هایی است که می تواند به راحتی به گردش خون شما کمک کرده و اکسیژن رسانی به مغز را آسان تر سازد. قبل از سخنرانی کمی پیاده روی کنید و یا چند حرکت ورزشی و نرمشی کوچک انجام دهید. این ترفندی است که باعث می شود با آرامش و نشاط بیشتری در جلسه سخنرانی حاضر شده و تسلط افزون تری بر خود داشته باشید.

11. برای غلبه بر ترس از سخنرانی از فایل پاورپوینت استفاده کنید

این می تواند ایده ای عالی و یا در مقابل بسیار بد باشد! برخی اوقات همراه کردن بخشی از سخنرانی با یک فایل پاورپوینت، می تواند به تمرکز شما و جلب توجه مخاطب کمک کند. اما در برخی افراد نیز این بدتر موجب حواس پرتی می شود و ریتم سخنرانی را از دست آن ها خارج خواهد ساخت. پس دریابید که شما در کدام گروه قرار دارید!

12. آب ولرم بنوشید

حتی گاهی یک لیوان آب ولرم به همراه لیمو به شما کمک می کند تا روان تر صحبت کنید. اما از نوشیدن نوشیدنی های شیرین قبل از سخنرانی خودداری کنید، زیرا این نوع از نوشیدنی ها گلوی شما را خشک کرده و صحبت کردن را سخت می کنند.

13. موضوعی را برای سخنرانی انتخاب کنید که واقعا به آن اهمیت می دهید

اگر می خواهید حرف های شما حین سخنرانی تاثیرگذار باشد و بر قلب و روح مخاطب اثر کند، پیش از همه خودتان باید به آن ها اعتقاد داشته باشید. از اصول سخنرانی جذاب این است که موضوع برای شما به اندازه کافی جدی و مهم باشد تا بتوانید آن را به مخاطبان خود نیز القا کنید. این باید چیزی باشد که با اشتیاق درباره آن صحبت کرده و علاقه مند هستید تا آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

14. دانش کافی داشته باشید

لازم است که درباره موضوع سخنرانی خود دانش و اطلاعات کافی داشته باشید. ارنست همینگوی می گوید: برای این که خوب بنویسید، لازم است به ازای هر کلمه ای که می نویسید، 10 کلمه بدانید. در غیر این صورت خواننده می فهمد که این نوشتار بنیاد صحیحی ندارد. در مورد سخنرانی کردن نیز اوضاع به همین منوال است. مخاطب شما باید احساس کند که در مورد موضوع سخنرانی به اندازه کافی اشراف و آگاهی دارید.

برای این که خوب بنویسید، لازم است به ازای هر کلمه ای که می نویسید، 10 کلمه بدانید.

در غیر این صورت خواننده می فهمد که این نوشتار بنیاد صحیحی ندارد!

ارنست همینگوی

15. روی مطالب تمرکز کنید، نه روی مخاطب

در تحویل و ارائه مطالب خود حین سخنرانی به بهترین وجه ممکن متمرکز شده و نگران واکنش های مخاطبان نباشید.

16. به واکنش های مخاطبان عکس العمل نشان ندهید

این را به یاد داشته باشید که همیشه در میان جمع مخاطبان افرادی هستند که حوصله گوش دادن به سخنرانی را نداشته، خمیازه کشیده یا با گوشی موبایل خود بازی می کنند. این نباید روی شما تاثیر گذاشته و مأیوستان سازد. هیچ یک از این واکنش های مخاطبان ارتباطی با شکل سخنرانی شما ندارد و باید به کار خود با اطمینان و قدرت ادامه دهید.

حتما بخوانید: تکنیک های اصولی برای استفاده از زبان بدن در سخنرانی

17. از تند تند صحبت کردن خودداری کنید

صحبت کردن سریع حین سخنرانی، الگوی تنفس شما را بر هم ریخته و در آن اختلال ایجاد می کند. اگر خیلی سریع صحبت کنید، کمتر نفس می کشید و این باعث می شود تا استرس شما افزایش پیدا کند.

18. به کار خود افتخار کرده و موفقیت خود را بشناسید

به یاد داشته باشید که بزرگترین منتقد شما، خودتان هستید. هنگامی که یک سخنرانی را به سرانجام رساندید و به ترس های خود غلبه کردید؛ به خویش افتخار کرده و موفقیت تان را جشن بگیرید. این باعث می شود تا در سخنرانی های بعدی با قدرت و اعتماد به نفس بیشتری حاضر شوید.

19. از مکث قدرت استفاده کنید

مکث قدرت یکی از تکنیک های کلیدی حین سخنرانی است. زمانی که احساس می کنید اضطراب بر شما مستولی شده و قدرت صحبت کردنتان رو به تحلیل است؛ از مکث قدرت استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا کنترل خود را مجدد به دست آورده و بر گفتارتان مسلط شوید. در واقع مکث های بین سخنرانی رازی است که بیشتر سخنرانان بزرگ از آن استفاده می کنند و ضمن آن که مسلط به نظر می رسند، به شکلی خود را تسکین داده و آرام می سازند.

مکث های حین سخنرانی نیز انواع مختلفی دارند:

  • مکث دراماتیک: این مکث زمانی کاربرد دارد که نکته ای مهم گفته اید و مکث می کنید تا آن نکته در ذهن مخاطب نقش ببندد.
  • مکث مکمل: این مکث بین دو قسمت یک جمله آمده و عموما در زمان نقل قول یا گذار از یک معنای جمله به معنای بعدی آن، استفاده می شود.

سخن سرانجامی

آیا پیش تر در یک جلسه سخنرانی به عنوان سخنران حاضر بوده اید؟ چطور بر ترس از سخنرانی خود غلبه کرده و تا چه اندازه در این مورد احساس ضعف داشته اید؟ از چه کلمات کلیدی و تاثیرگذار در سخنرانی استفاده کرده اید؟ بهترین تکنیک های غلبه بر ترس حین سخنرانی کدامند و شما چطور این تکنیک ها را به نفع خود مورد استفاده قرار می دهید؟ مشتاق خواندن تجربیات شما در بخش پیام های انگیزه هستیم. پیشنهاد می کنیم جملات انگیزشی برای سخنرانی را نیز مطالعه کنید و با انرژی بیشتری برای سخنرانی پیش رو آماده شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1168

به "غلبه بر ترس از سخنرانی با 18 روش موثر و کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلبه بر ترس از سخنرانی با 18 روش موثر و کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید