فارس من، بازنگری و آسیب شناسی پژوهش های دانشگاهی

به گزارش مجله سویگل، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در کنار کار پژوهشی آموزش هم احتیاج است البته باید موضوعات پژوهشی کاربردی تر باشند تا دگرگونی خوبی درجامعه بوجود بیاید.

فارس من، بازنگری و آسیب شناسی پژوهش های دانشگاهی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، سامانه فارس من سامانه ای است که مخاطبان خبرنگاران می توانند به وسیله آن مسائل خود در تمام حوزه ها را مطرح نمایند تا خبرنگاران خبرنگاران این مسائل را پیگیری نموده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت نمایند.

مخاطبان خبرنگاران موضوع اجرای شیوه آموزش محور تنها راه پیشگیری از تخلفات علمی، سرانجام نامه ای را مطرح نموده و از خبرنگاران خواهان گفت وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرنگاران برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

خبرنگار این مطالبه را از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری نموده است.

داود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با اجرای شیوه آموزش محور تنها راه پیشگیری از تخلفات علمی، سرانجام نامه ای گفت: این موضوع یکی از مسائلی است که در جامعه خصوصا در دانشگاه ها در زمینه کارهای تحقیقاتی بوجود آ مده است و این موضوع باعث شده توقعی که ما از پژوهش و تحقیق به خصوص در حوزه سرانجام نامه ها داریم و باید به آن عمل گردد به صورت متفاوت اجرا شده و این صدمه هایی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در بحث پایا ن نامه ها و عمدتا حوزه تحقیق و پژوهش هزینه هایی به کشور تحمیل می گردد در حالی که این پژوهش ها از راستا خود خارج شده اند.

باید در بحث پژوهش دانشگاه ها تحولی بوجود آورده گردد

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به اینکه باید تحولی در دانشگاه ها در بحث پژوهش بوجود آورده گردد، گفت: می توان آموزش و پژوهش را در کنار همدیگر قرار داد اما این کار به معنای واقعی اهتمام جدی رؤسای دانشگاه ها، متولیان امر، مسئولین حوزه های پژوهشی را می خواهد تا تحول و دگرگونی در کار بوجود بیاید که این مساله حل گردد چرا که اعتباراتی برای پژوهش ها در نظر گرفته می گردد اما نتیجه ای حاصل نمی گردد و در حقیقت روز به روز شرایط بدتر می گردد.

بازنگری و آسیب شناسی کار های تحقیقاتی در دانشگاه ها

محمدی با تاکید بر اینکه قطعا پژوهش های دانشگاهی احتیاج به بازنگری و آسیب شناسی جدی دارد، خاطر نشان کرد: دانشگاه ها می توانند روش هایی را اتخاذ نمایند که فرد موظف به کار پژوهشی گردد و اگر توان انجام کار پژوهشی را ندارد این ناتوانی باعث متحمل شدن هزینه به کشور نگردد.همچنین راه دیگر نیز این است که در دفاع از کارهای تحقیقاتی و سرانجام نامه ها زمینه ای بوجود بیاید که مسؤولین دانشگاه ، اساتید راهنما و مشاوران آنالیز نمایند که کارهای تحقیقاتی اجرا شده است یا خیر؟

موضوعات پژوهشی در دانشگاه ها باید کاربردی تر باشد

نمانیده مردم تهران در مجلس توضیح داد:کارهای تحقیقاتی باید به صورتی باشد که نتیجه آن به صورت عملی عاید جامعه گردد و در کنار کار پژوهشی آموزش هم احتیاج است البته باید موضوعات پژوهشی کاربردی تر باشد تا دگرگونی خوبی درجامعه بوجود بیاید.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:همچنین باید روش های پژوهشی جهان را مورد توجه قرار دهیم چرا که در بسیاری از کشورها کارهای پژوهشی در حوزه های صنعتی، پزشکی و علوم انسانی صورت می گیرد و بلافاصله منتج به نتیجه می گردد اما در کشور ما این مسأله مشاهده نمی گردد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از تجارب کشورهای دیگر در حوزه پژوهش که در اجرا و عمل نتایجی بدست آورده اند استفاده کنیم، اعلام نمود: باید مسئولین دانشگاه ها، روسای کارگروه ها، حوزه نظارت اهتمام جدی در تغییر روش های خود داشته باشند و باید آنالیز نمایند روش هایی که تا به امروز در حوزه سرانجام نامه ها به کار برده شده است نتیجه بخش بوده یا نه اگر نتیجه بخش نبوده روش ها را تغییر دهند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 664

به "فارس من، بازنگری و آسیب شناسی پژوهش های دانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، بازنگری و آسیب شناسی پژوهش های دانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید