بازسازی منزل: بازسازی و بهسازی حمام قجری اسلام آباد

به گزارش مجله سویگل، حمام تاریخی اسلام آباد که بنایی متعلق به دوران قاجاریه است، سال ها در انتظار بازسازی و بازسازی بود و در حالی که می توانست جاذبه ای تاریخی در روستا باشد، به تدریج به یک مخروبه تبدیل شده بود، اما اکنون این حمام پس از 20 سال بازسازی و بهسازی شده است.

بازسازی منزل: بازسازی و بهسازی حمام قجری اسلام آباد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

این حمام بیش از 20 سال به حال خود رها شده بود و شرایط ایجاد شده در این حمام، نارضایتی مردم را در پی داشت اما اکنون انتها پس از 20 سال بازسازی و بهسازی شد.

حمام های عمومی که امروزه دیگر کاربرد چندانی در زندگی شهری و روستایی ندارند، می توانند با تغییر کاربری به مجموعه های ارزشمند تبدیل شوند به ویژه حمام های تاریخی که نوع معماری و سبک و سیاق ساخت آنها، می تواند از آنها فضایی دل انگیز برای مردم به نمایش بگذارد.

نمونه این حمام ها در منطقه ها مختلف استان یزد کم نیست و حتی در مرکز استان چند حمام تاریخی وجود دارد که البته بعضی از آنها به تدریج متروکه شدند و بعضی دیگر به برترین نحو ممکن تغییر کاربری داده شدند.

این حمام ها عموما به رستوران، موزه، کافی شاپ، کتابخانه و ... تغییر کاربری داده اند و اتفاقا فضایی بسیار خوب و دلنشین دارند به ویژه رستوران های سنتی که تعداد آنها در یزد کم نیست.

اکنون حمام تاریخی اسلام آباد در شهرستان اشکذر نیز با توجه به اینکه دیگر کاربری قدیمی آن مورد استفاده مردم نیست، می تواند به مجموعه فرهنگی تبدیل گردد.

چنین فضایی ضمن ایجاد تنوع برای مردم روستا، گردشگرپذیر کردن روستا و ثبت یک اثر تاریخی ارزشمند در آن، می تواند به احیای فرهنگ، آداب و رسوم مردم آن یاری کند.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر در این زمینه گفت:

حمام تاریخی روستای اسلام آباد رستاق با مشارکت شورای اسلامی روستا شروع شده و به زودی تکمیل و قابل بهره برداری می گردد.

سید محمدجعفر میرجلیلی گفت:

بازسازی این حمام که متعلق به دوران قاجاریه است، پس از 20 سال اجرا شده و امیدواریم با بازسازی و بهسازی، به برترین نحو ممکن مورد استفاده مردم اسلام آباد قرار گیرد.

وی اظهار داشت که این عملیات بازسازیی در مرحله اول شامل کاهگل و آجر فرش پشت بام، نصب جام خانه ها و نصب و بازسازی ناودانها است.

میرجلیلی عنوان نمود:

این بنا قابلیت تغییر کاربری و تبدیل به موزه مردم شناسی یا موزه صنایع دستی روستایی را دارد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشکذر بیان نمود:

با توجه به وجود آثار تاریخی ارزشمندی نظیر مسجد جامع، قلعه، خانه حاجی کریمی و آب انبار کریم و ... در این روستا و در نزدیکی حمام تاریخی اسلام آباد، می توان این حمام را به یک مجموعه فرهنگی، تاریخی تبدیل کرد و گامی در جهت احیای فرهنگ این روستا و ماندگار شدن آن برداشت.

به طور قطع بناهایی نظیر آب انبارها، حمام ها و... و. که کاربری خود را از دست داده و با این کاربری برای مردم قابل استفاده نیستند، حتی اگر بازسازی شوند، پس از مدتی دوباره متروکه می شوند و به نظر می رسد ایجاد کاربری تازه برای آنها می تواند علاوه بر درآمدزایی و رونق گردشگری، به حفظ و نگهداری آنها نیز یاری کند.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: کجارو
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1855

به "بازسازی منزل: بازسازی و بهسازی حمام قجری اسلام آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: بازسازی و بهسازی حمام قجری اسلام آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید