نیویورک تایمز: سیا درخواست انگلیس را به بهانه عدم همکاری در پرونده ایران رد کرد

به گزارش مجله سویگل، دولت انگلیس سال 2018 خواهان یاری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در مورد نقش ادعایی روسیه در مسموم کردن یک جاسوس دوجانبه شد، اما سیا با پیش کشیدن موضوع ایران گفت دلیلی برای یاری به لندن نمی بیند.

نیویورک تایمز: سیا درخواست انگلیس را به بهانه عدم همکاری در پرونده ایران رد کرد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سال 2018 درخواست لندن برای یاری در یک پرونده را به بهانه عدم همکاری این کشور با واشنگتن در مورد ایران را رد نموده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مفصل با عنوان حقایق نامطلوب به آنالیز جدال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با دستگاه های اطلاعاتی این کشور پرداخته است. بخش زیادی از این گزارش به فشار ترامپ بر دستگاه های اطلاعاتی برای منصرف کردن آنها از ارائه گزارش های منفی درباره روسیه به خصوص درباره نقش ادعایی این کشور در پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری 2016 اختصاص دارد.

یک مقام سابق دولت ترامپ که خواسته نامش فاش نگردد به نیویورک تایمز گفت: اصلاً نمی شد آدم حرفی درباره روسیه و انتخابات بزند و رئیس جمهور فکر نکند که شما دارید پیروزی او در انتخابات را زیر سئوال می برید؛ در کاخ سفید همه این را می دانستند و بنابراین کسی در این خصوص با او صحبت نمی کرد.

نیویورک تایمز به برخوردهای قهری ترامپ با مقام های اطلاعاتی که نظراتی مخالف با خواسته های درونی او ارائه می کردند هم اشاره نموده است. دانیل کوتس، مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا یکی از چنین افرادی بود که قبل از آنکه بازنشسته گردد توسط ترامپ اخراج شد.

با این حال، رسانه آمریکایی نوشته ترامپ رابطه خوبی با 2 رئیس سازمان سیا یعنی مایک پامپئو و جینا هاسپل، رئیس فعلی این سازمان دارد، زیرا آنها تمایل بیشتری برای سازش با ترامپ نشان داده اند.

روزنامه آمریکایی نوشته است: نخستین رئیس سیا، مایک پامپئو به شدت در کوشش بود رابطه نزدیکی با ترامپ پی ریزی کند. پامپئو در اجلاس امنیتی آسپن در تابستان 2017 گفت که روسیه در انتخابات 2016 دخالت نموده.

یک سال بعد، وقتی که دستگاه های اطلاعاتی انگلیس از سیا برای تحقیق درباره مسمومیت یک جاسوس دوجانبه انگلیس-روسیه (سرگئی اسکریپال) توسط مأموران روسیه یاری خواستند پامپئو تمایلی برای یاری نداشت و به حاضران در جلسه ای گفت که چون بریتانیا هیچ کاری برای یاری به ایالات متحده در پرونده ایران ننموده او هم دلیلی نمی بیند که آمریکا در این خصوص به انگلیس یاری کند. این مسئله را یکی از حاضران در نشست مذکور به نیویورک تایمز گفته است.

پرونده ای که روزنامه نیویورک تایمز به آن اشاره نموده مربوط به مسمومیت جاسوس دوجانبه ای به نام سرگئی اسکریپال است.

انگلیس بهمن ماه سال 1396 روسیه را متهم کرد با گاز اعصاب به این افسربازنشسته سابق روس تبار که در سال 2010 به دلیل همکاری با سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام آی6) از انگلیس پناهندگی گرفته بود را به همراه دخترش در یک مرکز خرید در سالزبری انگلیس مورد حمله قرار داده است.

بعداز مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش، مقامات انگلیس 23 دیپلمات روسیه را اخراج کردند که این اقدام با واکنش متقابل مسکو روبرو شد. مقام های روسیه همیشه ادعاهای انگلیس و متحدان این کشور درباره دست داشتن در این حمله را رد نموده اند.

انگلیس بعد از این حملات خواهان انجام تحقیقات درباره پرونده حمله به اسکریپال و دخترش شد اما لندن درخواست مسکو برای تشکیل کمیته مشترک تحقیقات در این خصوص را رد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1115

به "نیویورک تایمز: سیا درخواست انگلیس را به بهانه عدم همکاری در پرونده ایران رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیویورک تایمز: سیا درخواست انگلیس را به بهانه عدم همکاری در پرونده ایران رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید