کاهش فراوری زباله مشهدی ها در بهار و تابستان سال جاری

به گزارش مجله سویگل، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: میزان زباله هایی که در بهار و تابستان سال جاری از سطح شهر جمع آوری شد، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

کاهش فراوری زباله مشهدی ها در بهار و تابستان سال جاری

مهدی یعقوبی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در مشهد روزانه حدود 1700 تا 1800 تن زباله تر جمع آوری می گردد و حدود 11 درصد زباله های خانگی روزانه، زباله های خشک هستند که این میزان معادل 220 تن زباله خشک است.

وی اضافه نمود: تفکیک از مبدأ سبب کاهش هزینه های تفکیک در شهرداری می گردد. زباله گیری در سطح شهر از شب تا صبح انجام و معمولا تا 7 صبح تمام زباله های سطح شهر جمع آوری می گردد .

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اعلام کرد: شهروندان عادت نموده اند، زباله های خود را بعد از این ساعت در درب منزل می گذارند و یا زباله های خود را قبل از رفتن به سرکار در گاری های شهرداری می اندازند. گاری هایی که در سطح شهر پیش بینی شده است برای جمع آوری زباله های خیابانی و بعضی موارد خاص است. اگر هرچه مقدار زباله هایی که توسط شهروندان به داخل این گاری ها بیشتر گردد، این گاری ها باید مرتبا توسط ماشین آلات ما تخلیه شوند.

اختصاص 1001 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار برای آموزش فرهنگ شهروندی

یعقوبی با اشاره به اینکه این کار هزینه زیادی بر شهرداری تحمیل می نماید، ادامه داد: برای فرهنگ شهروندی حدود 1001 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار بودجه ای درنظرگرفته شده که یکی از موارد فرهنگ شهروندی همین تفکیک زباله از مبدا است که این کار با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری این کار در حال حاضر، انجام می گردد. آموزش تفکیک از مبدا باید در خانه و فرهنگ سراها انجام گردد. انجام این فرهنگ سازی چندین سال زمان احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه پروژه سی مپ، راه اندازی خواهد شد، اضافه نمود: اگر این نرم افزار راه اندازی گردد، مسائل ما در جمع آوری زباله خشک، حل خواهد شد. با این نرم افزار هرزمان که شهروند برای زباله خشک با ما تماس بگیرد در همان لحظه ماشین آلات را به خانه شان بفرستیم و به جمع آوری زباله خشک او اقدام کنیم. این کار در راستای فرهنگ سازی است. شهروند با این کار ترغیب می گردد که زباله خشک خود را جمع کند. با این کار شهروندان در کار تفکیک راحت تر خواهند بود.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد بیان نمود: زباله گردهای سطح شهر با پاره کردن کیسه زباله شهروندانی که زباله های خود را تفکیک نمی نمایند، زباله های خشک را برمی دارند که این کار آن ها چهره زشتی در سطح شهر ایجاد می نماید. بعضی شهروندان زباله تفکیک شده خود را در درب منزل می گذارند که این کار بازاری برای زباله گردهای سطح شهر است. این افراد مسائلی برای شهر ایجاد نموده اند و این مسئله نارضایتی هایی از سوی شهروندان نیز دارد. امیدواریم با اجرای سی مپ این مسائل حل گردد.

یعقوبی مطرح کرد: میزان زباله هایی که در بهار و تابستان امسال از سطح شهر جمع آوری شد، نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. این مسئله علل های مختلفی دارد. تفکیک زباله از مبدا، شرایط مالی کشور، فراوری کم زباله، صرفه جویی، پرهیز از اسراف از جمله این علت هاست. یکی از آموزش های فرهنگ شهروندی، فراوری کم زباله است.

وی با بیان اینکه بعضی از شهروندان وسایلی که خراب هستند را به جای تعمیر در درب خانه خود به عنوان زباله می گذارند، گفت: در بعضی مناطق و در سطح شهر فراوری زباله کاهش پیدا نموده است. باتوجه به این مسئله، در بعضی مناطق تعداد نیرو و ماشین آلات خود را تعدیل نموده ایم. درصد جمع آوری زباله خشک از شهروندان رو به افزایش است. این درصد در سه سال آینده باید به بالای 16 درصد برسد. میزان زباله پاییز امسال تقریبا شبیه به پاییز سال گذشته و کمی کم تر است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: در پاییز امسال، حدود 152 هزار تن زباله از مناطق مختلف شهر جمع آوری شده است. به طور متوسط در هر روز هزار و680 تن زباله توسط شهروندان فراوری و به همت پاکبانان خدمات شهری در مناطق 13 گانه شهر مشهد جمع آوری می گردد.

کدام مناطق مشهد بیشترین و کمترین میزان فراوری زباله را داشته اند؟

یعقوبی اعلام کرد: بیش ترین فراوری زباله از مناطق دو و سه، کم ترین میزان فراوری زباله، از منطقه ثامن گزارش شده است.

وی با بیان اینکه هزینه روزانه جمع آوری زباله در سه ماه پاییز، 102 میلیون تومان برآورد شده است، تاکید نمود: بیش از 9 میلیارد و 225 میلیون تومان برای جمع آوری زباله شهر مشهد در سه ماه پاییز هزینه شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد مطرح کرد: روزانه هزینه بسیاری برای نظافت و جمع آوری زباله به شهرداری تحمیل می گردد که به همین دلیل شهروندان می توانند با بیرون گذاشتن زباله در ساعات معین شده از دوباره کاری شهرداری برای جمع آوری زباله، پسماند و تحمیل هزینه مازاد جلوگیری نمایند.

یعقوبی بیان نمود: تنظیف و جمع آوری زباله در مناطق مختلف این کلان شهر توسط 5هزار و 600 نیروی کارگر انجام می گردد و روزانه 11 درصد زباله های خانگی در کلان شهر مشهد از مبدا تفکیک می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 691

به "کاهش فراوری زباله مشهدی ها در بهار و تابستان سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش فراوری زباله مشهدی ها در بهار و تابستان سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید