کمبود چه ویتامین هایی باعث بی خوابی می گردد؟

به گزارش مجله سویگل، ویتامین ها از جمله عواملی هستند، که تاثیرات بسیار زیادی را در فرایند خواب ایفا می نمایند.

کمبود چه ویتامین هایی باعث بی خوابی می گردد؟

رژیم غذایی ما تاثیر چشمگیری بر شرایط خوابمان دارد؛ اما تشخیص تاثیر هر ماده مغذی بر خواب سخت است. بعضی ویتامین ها و مواد مغذی می توانند به تنظیم ساعت بیولوژیک بدن و خواب بهتر یاری نمایند. در ادامه این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز موضوع اثر کمبود ویتامین در بی خوابی می پردازیم.

اثر کمبود ویتامین در بی خوابی

ویتامین D

کمبود ویتامین D با کوتاه شدن مدت خواب در ارتباط است. میان خواب ناکافی و کمبود ویتامین D در بدن افراد ارتباطی برقرار است. این تاثیر در افراد 50ساله و مسن تر به صورت شدیدتر دیده می گردد. بعلاوه کمبود ویتامین D بر کیفیت خواب افراد هم تاثیر منفی دارد. ویتامین D با یاری به تنظیم ساعت زیستی یا ساعت بیولوژیکی بدن، به خواب بهتر یاری می نماید.

ویتامین E

ظرفیت آنتی اکسیدانی ویتامین E به بهبود مسائل خواب و مسائل ناشی از کم خوابی یاری می نماید. این ویتامین در کاهش گر گرفتگی و عرق کردن های شبانه در زنان یائسه موثر است و کیفیت خواب آن ها را افزایش می دهد. مبتلایان به وقفه تنفسی در خواب اغلب دچار کمبود ویتامین E هستند. افزایش مصرف ویتامین E در کنار ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها در بهبود تنفس و کیفیت خواب در مبتلایان به وقفه تنفسی در خواب موثر است.

ویتامین B6

کمبود ویتامین B6 با کاهش علائم بی خوابی یا کم خوابی و افسردگی در ارتباط است. ویتامین B6 به افزایش ترشح هورمون سروتونین و ملاتونین یاری می نماید. هر دوی این هورمون ها در بهبود خلق و خو و خواب موثرند.

منیزیم

یکی ار مواردی که به بی خوابی می انجامد کمبود منیزیم است که به خاطر توانایی اش در درمان بی خوابی شناخته شده است. منیزیم به کاهش تنش ها و ایجاد آرامش یاری می نماید و فرد را برای خوابیدن آماده می نماید. منیزیم هورمون استرس، یا همان کورتیزول را کاهش می دهد. هورمون کورتیزول در ایجاد بیداری موثر است.

آهن

کمبود آهن ممکن است، موجب بروز سندرم پای بی قرار گردد. در این حالت، افراد در رختخواب پاهای شان را مدام تکان می دهند که این امر خوابیدن شان را با مشکل روبرو می نماید. زنان دچار کمبود آهن بیشتر از مردان در معرض مسائل خواب قرار دارند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند 5 مسکن طبیعی شگفت انگیز برای تسکین درد!

منبع: پیام دلتا
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2056

به "کمبود چه ویتامین هایی باعث بی خوابی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود چه ویتامین هایی باعث بی خوابی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید