کنترل دیابت با چیزی شبیه به چای کیسه ای، عکس

به گزارش مجله سویگل، دیجیاتو نوشت: به تازگی تیمی از محققان دانشگاه ETH پیروز به ساخت یک ایمپلنت سلول سوختی شده اند که می تواند دیابت نوع یک را کنترل کند. علاوه براین، این ایمپلنت به سلول های بتای مصنوعی که از طریق همین تیم در سال 2016 طراحی شده بود، متصل می شود که می توانند با پیروزیت انسولین تولید و در بدن آزاد کنند. این همان روشی است که ایمپلنت مذکور می تواند دیابت نوع یک را به کمک آن مهار کند.

کنترل دیابت با چیزی شبیه به چای کیسه ای، عکس

بدن انسان شامل سلول هایی با نام سلول های سوختی گلوکز است که می توانند به طور مؤثر انرژی شیمیایی بدن را مهار کنند و با کنترل آن مانع از ابتلای فرد به بیماری قند خون شوند. این سلول ها برای اولین بار در سال 1968 مورد مطالعه قرار گرفتند و از آن زمان تا به امروز دارای اهمیت ویژه ای در علم هستند.

اما این سلول ها که از آن ها با عنوان باتری بیوتکنولوژی نیز یاد می شود، چالش هایی با خود به همراه دارند که دانشمندان را همواره نگران می کند.

در دیابت نوع یک این سلول ها نمی توانند به میزان کافی انسولین تولید کنند و بنابراین نیاز به یک منبع خارجی است که مداخله کند. پمپ های انسولین که امروزه در بازار موجود هستند، به منابع تغذیه خارجی مانند باتری های یکبار مصرف متکی هستند و همین مسیٔله استفاده از آن ها را سخت می کند.

ایمپلنت ساخته شده با هدف کنترل دیابت نوع یک که ظاهری شبیه به چای کیسه ای دارد، کمی بزرگ تر از ناخن دست است و با آلژینات پوشانده شده است. این پارچه مخصوص محصولی مشتق شده از جلبک با درجه زیست سازگاری بالا است که در علم پزشکی کاربرد فراوان دارد. وقتی آلژینات در زیر پوست کاشته می شود، مایع بدن را جذب می کند و به گلوکز اجازه می دهد به سطح نفوذ کند. در داخل این ایمپلنت آند از جنس مس که ابعادی در حدود نانومتر دارد، گلوکز را به اسید گلوکونیک و یک پروتون تبدیل می کند که در تولید جریان الکتریکی کاربرد دارد.

سپس یک سلول سوختی با کپسول حاوی سلول های بتا در این مجموعه می تواند از طریق جریان الکتریکی تولیدشده، انسولین در بدن ترشح کند.

به طور کلی، این مراحل اصطلاحاً خود-تنظیمی هستند و این دستگاه می تواند انرژی کافی برای برقراری ارتباط با دستگاه تلفن هوشمند را از طریق جریان تولیدشده فراهم کند. این امر به شخص و پزشک اجازه می دهد تا روی میزان انسولین ترشح شده در خون را نظارت و حتی آن را تنظیم کند.

این روش کنترل دیابت نوع یک تا به امروز با موفقیت روی موش ها آزمایش شده است و محققان در مراحل بعدی قصد دارند آن را وارد آزمایش فاز انسانی کنند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 فروردین 1402 بروزرسانی: 14 فروردین 1402 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2183

به "کنترل دیابت با چیزی شبیه به چای کیسه ای، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "کنترل دیابت با چیزی شبیه به چای کیسه ای، عکس" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل دیابت با چیزی شبیه به چای کیسه ای، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید