13 فیلم که بیشترین نامزدی تاریخ اسکار را دارند؛ از Chicago تا Shakespeare In Love

به گزارش مجله سویگل، هر چند سال یکبار، فیلمی از راه می رسید و چنان در سراسر دنیا مورد استقبال و تحسین قرار می گیرد که در چندین دسته نامزد دریافت جایزه اسکار می گردد. اما اینکه یک فیلم فرصت های بیشتری برای به خانه بردن مجسمه طلایی اسکار داشته باشد ضرورتاً بدین معنا نیست که کسب همه این جایزه ها تضمین شده است.

13 فیلم که بیشترین نامزدی تاریخ اسکار را دارند؛ از Chicago تا Shakespeare In Love

به گزارش روزیاتو، برای مثال فیلم The Color Purple در هشت بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد، اما نتوانست حتی یکی از این جوایز را نیز بدست آورد. اما داشتن نامزدی های بیشتر باعث می گردد که شانس یک فیلم برای بردن جوایز بیشتر، بیشتر از بقیه فیلم ها باشد. فیلم های Ben-Hur, Titanic, and The Lord of the Rings: The Return of the King در کسب بیشترین اسکار برای یک فیلم رکورددار هستند و هر کدام توانستند 11 جایزه اسکار را با خود به خانه ببرند.

داوران آموزشگاه معمولاً به فیلم های باشکوه و حماسی علاقه خاصی دارند، زیرا این گونه فیلم ها زیبایی و مهارت در حوزه های مختلفی از فیلمسازی را به تصویر می کشند. فیلم هایی که جلوه های ویژه بسیاری دارند معمولاً جوایز بخش های فنی را به خود اختصاص می دهند.

فیلم هایی با فضای تاریخی و فانتزی نیز اسکار بخش برترین طراحی لباس و برترین کارگردانی هنری را دریافت می نمایند. از آنجایی که چهار دسته در بخش برترین بازیگران وجود داشته و هیچ قانونی در خصوص چندین نامزدی در این بخش خاص برای یک فیلم وجود ندارد، یک فیلم مملو از ستاره می تواند شانس بیشتری برای دریافت نامزدی های بیشتر اسکار باشد و باز هم فیلم های شناخته شده بسیاری با بازیگران مشهور بوده اند که نتوانسته اند حتی یک نامزدی اسکار نیز بدست آورند، برای مثال اتفاقی که در خصوص فیلم Women Talking رخ داد و بدین ترتیب می توان گفت که چنین رویکردی نوعی ریسک است. به این بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 13 فیلمی آشنا کنیم که رکورددار بیشترین نامزدی اسکار در تاریخ این مراسم مشهور و معتبر سینمایی هستند.

13- The Curious Case Of Benjamin Button (2008) - تعداد نامزدی ها: 13 بار

فیلم عاشقانه The Curious Case of Benjamin Button در خصوص پیر شدن برعکس در هشتاد و یکمین مراسم اسکار بیش از هر فیلم دیگری توانست نامزد دریافت جایزه اسکار گردد. این فیلم در بخش های برترین فیلم، برترین کارگردانی برای دیوید فینچر، برترین بازیگر مرد نقش اول برای برد پیت، برترین بازیگر زن نقش مکمل برای تاراجی پی هنسون، برترین سناریو اقتباسی، برترین فیلمبرداری، برترین تدوین، برترین طراحی لباس، برترین موسیقی اورجینال، برترین میکس صدا، برترین کارگردانی هنری، برترین میکاپ و برترین جلوه های ویژه نامزد دریافت جایزه اسکار شد. این فیلم به لطف حال و هوای تاریخی بی نقصش و تکنولوژی بی سابقه اش در زمینه جوان سازی شخصیت ها توانست سه جایزه آخر را بدست آورد. نکته جالب اینکه کیت بلانشت که از بازیگران محبوب داوران اسکار بود نتوانست به خاطر بازی در این فیلم نامزد اسکار گردد.

12- The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring (2001) - تعداد نامزدی ها: 13 بار

اولین فیلم در مجموعه ارباب حلقه ها با نام The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring در چهار بخش برنده جایزه اسکار شد: برترین فیلمبرداری، برترین جلوه های ویژه، برترین میکاپ و برترین موسیقی اورجینال. اما این فیلم در بخش برترین فیلم، برترین کارگردانی، برترین بازیگر نقش مکمل برای ایان مک کلین، برترین کارگردانی هنری، برترین تدوین، برترین موسیقی اورجینال برای ترانه May It Be از Enya، برترین صداگذاری، برترین طراحی لباس و برترین سناریو اقتباسی نیز نامزد دریافت اسکار شده بود.

کاملاً قابل درک است که چرا سه گانه ارباب حلقه ها از پیتر جکسون تا به این مقدار برای رأی دهندگان اسکار محبوب بودند؛ آن ها بلاک باستر های حماسی با بودجه های هنگفتی بودند که حس هنری بسیار مجذوب کننده و متفکرانه ای داشتند. سومین فیلم این مجموعه به نام The Return of the King حتی توانست جایزه اسکار برترین فیلم سال را نیز بدست آورد.

11-The Shape Of Water (2017) - تعداد نامزدی ها: 13 بار

فیلم The Shape of Water ساخته گیرمو دل تورو نامزد برترین فیلم، برترین کارگردانی، برترین بازیگر زن نقش اول برای سالی هاوکینز، برترین بازیگر مرد نقش مکمل برای ریجارد جنکینز، برترین بازیگر زن نقش مکمل برای اوکتاویا اسپنسر، برترین سناریو اورجینال، برترین فیلمبرداری، برترین طراحی لباس، برترین تدوین، برترین موسیقی اورجینال، برترین طراحی فراوری، برترین تدوین صدا و برترین میکس صدا شده بود.

این فیلم توانست جوایز برترین فیلم، برترین کارگردانی، برترین موسیقی اورجینال و برترین طراحی فراوری را به خانه ببرد. همچون بسیاری از دیگر فیلم های دل تورو، The Shape of Water نیز از داستانی کلاسیک برای تم های امروزی و اشارات و نقد های اجتماعی استفاده نموده است. داستان عشق به یک ماهی انسانی در این فیلم به کنایه ای به پیشداوری و موانع اجتماعی تبدیل شده است.

10- Mary Poppins (1964) - تعداد نامزدی ها: 13 بار

فیلم کلاسیک موزیکال فانتزی Mary Poppins از والت دیزنی از 13 نامزدی اسکار خود توانست 5 جایزه را کسب کند. این فیلم در بخش برترین بازیگر زن نقش اول برای جولی اندروز، برترین موسیقی اورجینال، برترین تدوین، برترین ترانه اورجینال برای Chim Chim Cher-ee و برترین جلوه های بصری برنده جایزه اسکار شد.

بعلاوه این فیلم در بخش های برترین فیلم، برترین کارگردان، برترین سناریو اقتباسی، برترین فیلمبرداری، برترین کارگردانی هنری، برترین صداگذاری، برترین طراحی لباس و دسته برترین عملکرد موسقی- اقتباسی یا دستکاری شده (دسته ای که دیگر وجود ندارد) نامزد اسکار شده بود. فیلم Mary Poppins در دوران اوج فیلم های موزیکال منتشر شد که آن را به فیلمی محبوب تبدیل نموده و ترکیب لایو اکشن و انیمیشن نیز باعث شد که فیلم در بخش های فنی نیز نامزد دریافت اسکار گردد.

9- Whos Afraid Of Virginia Woolf? (1966) - تعداد نامزدی ها: 13 بار

فیلم Whos Afraid of Virginia Woolf? اقتباس بی نقص مایک نیکولز از نمایشنامه مشهور ادوار آلبی در تمامی دسته های اصلی اسکار سی و نهم نامزد دریافت جایزه شد: برترین فیلم، برترین کارگردانی، برترین بازیگر مرد نقش اول برای ریچارد برتون که هیچگاه پیروز به کسب این جایزه نشد، برترین بازیگر زن نقش اول برای الیزابت تیلور، برترین بازیگر مرد نقش مکمل برای جرج سیگل، برترین بازیگر زن نقش مکمل برای سندی دنیس، برترین سناریو اقتباسی، برترین کارگردانی هنری، برترین فیلمبرداری، برترین طراحی لباس، برترین تدوین، برترین موسیقی اورجینال و برترین صداگذاری. این فیلم در بخش برترین بازیگر زن نقش اول، برترین بازیگر زن نقش مکمل، برترین طراحی لباس، برترین کارگردانی هنری و برترین فیلمبرداری پیروز به کسب جایزه اسکار شد. نیکولز توانسته بود همان چیزی که نمایشنامه اورجینال را مجذوب کننده نموده بود به تصویر بکشد و همزمان رنگ و رویی از یک درام سینمایی باکیفیت به آن ببخشد.

8- Forrest Gump (1994) - تعداد نامزدی ها: 13 بار

فیلم نیمه تاریخی عاشقانه گاه مضحک Forrest Gump ساخته رابرت زمکیس برنده جایزه اسکار برترین فیلم، برترین بازیگر مرد نقش اول برای تام هنکس (دومین جایزه اسکار پشت سر هم او بعد از اینکه این جایزه را سال قبل نیز برای Philadelphia بدست آورده بود)، برترین کارگردانی، برترین جلوه های بصری، برترین سناریو اقتباسی، و برترین تدوین را در مراسم اسکار شصت و هفتم بدست آورد.

این فیلم بعلاوه در بخش برترین فیلمبرداری، برترین بازیگر مرد نقش مکمل برای گری سینیس در نقش ستوان دن، برترین موسیقی اورجینال، برترین میکاپ، برترین کارگردانی هنری، برترین صداگذاری و برترین تدوین صدا نیز نامزد این جایزه شده بود. اگر چه فارست گامپ در هنگام انتشار بسیار مورد توجه نهاده شد و از همه لحاظ فیلمی پیروز بود، اما در سال های اخیر با نقد های شدیدی روبرو شده که پیروزیت اولیه آن را زیر سوال برده است. این فیلم به موضوعات مهمی مانند جنگ ویتنام طعنه می زند، اما چیز زیادی برای گفتن در خصوص این موضوعات ندارد.

7- Chicago (2002) - تعداد نامزدی ها: 13 بار

موزیکال جاز Chicago از راب مارشال محبوب ترین فیلم در مراسم اسکار هفتاد و پنجم بود که در 13 بخش نامزد شد و شش جایزه اسکار را نیز به خانه برد. این فیلم در بخش برترین فیلم، برترین بازیگر زن نقش مکمل برای کاترین زتا جونز، برترین کارگردان هنری، برترین طراحی لباس، برترین صداگذاری و برترین تدوین برنده جایزه مجسمه طلایی اسکار شد. اما در بخش برترین کارگردانی، برترین بازیگر زن نقش اول برای رنی زلوگر، برترین بازیگر مرد نقش مکمل برای جان سی رایلی، برترین بازیگر زن نقش مکمل برای کویین لطیفه، برترین سناریو اقتباسی، برترین فیلمبرداری و برترین ترانه اورجینال برای I Move On نتوانست رقبایش را شکست دهد.

فیلم Chicago یکی از معدود فیلم های بازسازی شده است که نامزد دریافت جایزه برترین فیلم می گردد و به اولین موزیکالی تبدیل شد که بعد از فیلم Oliver! توانست جایزه اسکار برترین فیلم سال را بگیرد.

6- Shakespeare In Love (1998) - تعداد نامزدی ها: 13 بار

فیلم Shakespeare in Love ساخته جان مدن یک کمدی رمانتیک است که در آن تصویرسازی جدیدی از شخصیت ویلیام شکسپیر در قالب یک شخصیت ساختگی صورت می گیرد، فیلمی که در هفت بخش از نامزدی های سیزده گانه اش پیروز به کسب جایزه اسکار شد.

این فیلم در بخش های برترین فیلم، برترین بازیگر زن نقش اول برای گوینث پالترو، برترین بازیگر زن نقش مکمل برای جودی دنچ، برترین سناریو اورجینال، برترین موسیقی متن اورجینال، برترین کارگردانی هنری و برترین طراحی لباس برنده اسکار شد. بعلاوه Shakespeare in Love در بخش های برترین کارگردانی، برترین بازیگر مرد نقش مکمل برای جفری راش، برترین فیلمبرداری، برترین تدوین، برترین میکاپ و برترین صداگذاری نیز نامزد اسکار شده بود.

این فیلم اولین کمدی بود که بعد از Annie Hall می توانست جایزه برترین فیلم سال را بدست آورد و پیروزی آن در این بخش و شکست دادن فیلم بسیار بهتر و مستحق تر Saving Private Ryan یکی از بزرگ ترین جنجال های تاریخ اسکار به شمار می آید.

5- Gone With The Wind (1939) - تعداد نامزدی ها: 13 بار

در دوازدهمین مراسم اسکار، فیلم حماسی عاشقانه Gone with the Wind از ویکتور فلمینگ رکورد بیشترین تعداد نامزدی ها و بیشترین تعداد جوایز اسکار برنده شده برای یک فیلم را به خود اختصاص داد. این فیلم کلاسیک جوایز اسکار برترین فیلم (اولین فیلم رنگی که این افتخار را کسب می کرد)، برترین کارگردان، برترین سناریو، برترین بازیگر زن نقش اول برای ویوین لی، برترین بازیگر زن نقش مکمل برای هیتی مک دانیل، برترین فیلمبرداری، برترین کارگردانی هنری و برترین تدوین را بدست آورد.

فیلم بر باد رفته دو جایزه اسکار افتخاری دیگر را نیز به خاطر استفاده خلاقانه اش از رنگ نیز بدست آورد. فیلم مذکور در بخش برترین بازیگر مرد نقش اول برای کلارک گیبل، برترین موسیقی متن، برترین صداگذاری و برترین جلوه های ویژه نیز نامزد شده بود، و البته یک نامزدی اسکار دیگر در بخش برترین بازیگر زن نقش مکمل برای الیویا دی هاویلند.

4- From Here To Eternity (1953) - تعداد نامزدی ها: 13 بار

از 13 نامزدی در مراسم بیست و ششم اسکار که در سال 1954 برگزار گردید، فیلم عاشقانه جنگی From Here to Eternity از فرد زینه مان در هشت بخش برنده شد: برترین فیلم، برترین کارگردانی، برترین بازیگر مرد نقش مکمل برای فرانک سیناترا، برترین بازیگر زن نقش مکمل برای دونا رید، برترین سناریو، برترین فیلمبرداری، برترین تدوین و برترین صداگذاری.

این فیلم در بخش های برترین طراحی لباس، برترین موسیقی اورجینال، برترین بازیگر مرد نقش اول برای مونتگومری کلیفت و برت لنکستر و برترین بازیگر زن نقش اول برای دبوراه کر نیز نامزد اسکار شده بود. فیلم From Here to Eternity چندین مولفه مورد علاقه داوران اسکار را با هم ترکیب نموده بود: داستانی جنگی، داستانی عاشقانه و یک فیلم مملو از ستارگان سینما.

3- All About Eve (1950) - تعداد نامزدی ها: 14 بار

درام جوزف ال مانکیویژ در خصوص صنعت سینما و تفریح با نام All About Eve از رکورد 14 نامزدی اسکار خود در بیست و سومین مراسم توانست شش جایزه را با خود به خانه ببرد. این فیلم جوایز اسکار برترین فیلم، برترین کارگردانی، برترین بازیگر مرد نقش مکمل برای جرج ساندرز، برترین سناریو، برترین طراحی لباس و برترین صداگذاری را کسب کرد.

All About Eve در بخش های برترین بازیگر زن نقش اول برای آن بکستر و بتی دیویس، برترین بازیگر زن نقش مکمل برای سلست هولم و تلما ریتر، برترین کارگردانی هنری، برترین فیلمبرداری، برترین تدوین و برترین موسیقی متن نیز نامزد اسکار شده بود. رأی دهندگان اسکار علاقه خاصی به داستان هایی دارند که در خصوص صنعت سینماست و All About Eve تماماً در خصوص شکوه و مجذوب کنندهیت این صنعت بود.

2- La La Land (2016) - تعداد نامزدی ها: 14 بار

فیلم موزیکال باشکوه دیمین چزل به نام La La Land بیش از تمامی دیگر فیلم هایی که در اسکار 89اُم حضور داشتند جوایز اسکار برد. این فیلم در بخش برترین کارگردانی، برترین بازیگر زن نقش اول برای، اما استون، برترین فیلمبرداری، برترین موسیقی اورجینال، برترین طراحی فراوری، و برترین ترانه برای City of Stars پیروز به کسب جایزه اسکار شد، در حالی که در بخش های برترین فیلم، برترین بازیگر مرد نقش اول برای رایان گاسلینگ، برترین سناریو اورجینال، برترین تدوین، برترین طراحی لباس، برترین تدوین صدا و برترین میکس صدا و البته برترین ترانه اورجینال برای Audition (The Fools Who Dream) نیز نامزد اسکار شده بود. فیلم La La Land بعلاوه به اشتباه و در اتفاقی بسیار مشهور به جای فیلم Moonlight به عنوان برترین فیلم سال اعلام شد که بعداً این اشتباه اصلاح گشت.

1- Titanic (1997) - تعداد نامزدی ها: 14 بار

فیلم Titanic از جیمز کامرون، یک تراژدی رمانتیک که روی کشتی مشهور بدسرانجام تایتانیک روایت می گردد در 14 بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده و 11 جایزه را به خود ختصاص داد: برترین فیلم، برترین کارگردان، برترین کارگردان هنری، برترین فیلمبرداری، برترین جلوه های ویژه، برترین تدوین، برترین طراحی لباس، برترین صداگذاری، برترین تدوین صدا، برترین موسیقی اورجینال و برترین ترانه اورجینال برای ترانه My Heart Will Go On از سلین دیون.

این فیلم در بخش برترین بازیگر زن نقش اول برای کیت وینسلت (که بعد ها برای یک فیلم اشتباهی برنده جایزه اسکار شد)، برترین بازیگر زن نقش مکمل برای گلوریا استوارت و برترین میکاپ نیز نامزد اسکار شده بود. فیلم تایتانیک در دو جنبه اصلی صنعت سینما برترین است: یک فیلم سرگرم نماینده همگان با جلوه های ویژه فراوان و هم یک اثر حماسی تاریخی باشکوه و به همین دلیل داوران اسکار برای آن سنگ تمام گذاشتند.

منبع: فرارو
انتشار: 7 اسفند 1401 بروزرسانی: 7 اسفند 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2171

به "13 فیلم که بیشترین نامزدی تاریخ اسکار را دارند؛ از Chicago تا Shakespeare In Love" امتیاز دهید

8 کاربر به "13 فیلم که بیشترین نامزدی تاریخ اسکار را دارند؛ از Chicago تا Shakespeare In Love" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 فیلم که بیشترین نامزدی تاریخ اسکار را دارند؛ از Chicago تا Shakespeare In Love"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید