6 مهارت که برای تبدیل شدن به یک مدیر بزرگ باید داشته باشید

به گزارش مجله سویگل، ما اغلب مهارت های مدیریتی را به صورت انتزاعی مورد بحث و آنالیز قرار می دهیم. اما واقعیت این مهارت ها چیست؟ به صورت بسیار کلی، مهارت های مدیریتی تقریباً به هر توانایی و چیزی اطلاق می گردد که شما را قادر می سازد دیگران را به طور موثر مدیریت کنید. این موارد می تواند شامل مهارت های ارتباطی، مهارت های بین فردی، مهارت های رهبری و یا مهارت های عمومی و غیره باشد. مقدار هرکدام از این مهارت ها در صنایع مختلف طبعاً متفاوت خواهد بود. با این حال، چند مهارت کلیدی جامع تر وجود دارد که به شما یاری می نماید تقریباً در هر محیط کاری مدیر موفقی باشید. در این مقاله قصد داریم بعضی از مهارت های مدیریتی را آنالیز کنیم.

6 مهارت که برای تبدیل شدن به یک مدیر بزرگ باید داشته باشید

1. انگیزه

مدیرانی که می توانند در کارکنان خود انگیزه ایجاد نماینده را باید دارایی های واقعی و ارزشمندی برای شرکت ها دانست. تعامل مناسب با اعضای تیم و با روشی ماهرانه و حرفه ای تنها بهره وری و رضایت کارکنان را افزایش نمی دهد. بلکه الگو و نمونه خوبی برای سایر مدیران و کارمندان هم به شمار می رود.

مسئولین منابع انسانی و مدیران بخش استخدامی دنبال افرادی هستند که بتوانند نقاط قوت کارمندان را شناسایی نموده و آن ها را تشویق نمایند تا مجموعه مهارت های خود را توسعه دهند. یک مدیر عالی به حوزه هایی که جای بهبود دارند نگاه و توجه ویژه ای دارد. او بعلاوه می داند که با مسائل مختلف چطور برخورد کند. یک مدیر پیروز باید سعی داشته باشد تا کارمندان را به تشویق به ایجاد تغییرات سازنده کند، نه اینکه به ضعف ها و کاستی های آن ها تمرکز نموده و آن ها را دلسرد کند.

یکی دیگر از بخش های مهم انگیزه دادن به کارکنان، معین اهداف واضح و قابل دستیابی است. آنالیز و ردیابی پیشرفت کارکنان، یاری کردن به آن ها در پیشرفت و رسیدن به اهداف، تشویق کردن آن ها در مواقع کسب یک پیروزیت، همگی به کارمندان یاری می نماید روی کار خودشان متمرکزتر باشند و این موضوع را به خوبی درک نمایند که پیشرفت فردی آن ها می تواند به عملکرد کلی سازمان هم یاری کند.

مهارت مدیریت افراد به وسیله ایجاد انگیزه در آن ها در هر شغل و جایگاه مدیریتی می تواند مفید بوده و به شما یاری کند. مهارت های مهم در این حوزه شامل موارد زیر می گردد:

  • توانمندسازی کارکنان برای به عهده گرفتن پروژه ها
  • ایجاد یک محیط کاری پرانرژی و با انگیزه بالا
  • نشان دادن قدردانی مناسب از دستاوردهای کارکنان
  • حمایت از همکارانی که تحت فشار و استرس فراوان هستند
  • ارائه پاداش و انگیزه برای عملکرد های مناسب و برجسته

2. حرفه ای گری

حرفه ای گری یکی دیگر از مهارت های مدیریتی است. مدیران خوب خود را در بالاترین سطح استانداردها حفظ می نمایند تا کارمندانشان نمونه واضحی از آنچه را که باید برای آن کوشش نمایند در کنار خود ببینند. خوش اخلاقی، صداقت و حرفه ای گری جزو مهارت هایی است که مدیران قوی و پیروز باید داشته باشند. به عنوان یک رهبر، وقتی به جای صحبت کردن از اخلاق کاری و رفتار، بهتر است خودتان آن را با رفتار خودتان نشان دهید. مدیران استخدام در پی متقاضیان شغلی می گردند که به قوانین اخلاقی سخت گیرانه پایبند باشند و الگوی مناسبی برای دیگران باشند.

موارد زیر بعضی ویژگی هایی هستند که حرفه ای بودن یک فرد و یا یک مدیر را نشان می دهد:

  • ارائه خدمات استثنائی به مشتریان و با نگرش و رفتاری حرفه ای
  • شناسایی و ارائه راه حل هایی دیپلماتیک برای حل مسائل کاری
  • رعایت و پایبندی ارزش های اخلاقی
  • نشان دادن ابتکار عمل
  • شرکت در سمینارهای توسعه فردی و مدیریتی حرفه ای

3. مهارت حل مسائل

این مجموعه مهارت مدیران را قادر می سازد تا مسائل مختلفی را که ممکن است در محل کار به وجود بیایند را شناسایی نموده، به آن ها روبرو شده و در نهایت بر آن ها غلبه کند. این موضوع مستلزم تمرکز و توجه ویژه ای به جزئیات است. مدیران پیروز و برجسته، مسائل در حال ظهور را قبل از اینکه برای همه افراد شرکت آشکار گردد شناسایی نموده و سعی می نمایند آن ها را به صورت اصولی و ریشه ای حل نمایند.

مهارت های تحلیلی نیز می توانند در طول حرفه مدیریتی به حل مسائل یاری نمایند. برای این کار، شما باید بدانید چه داده هایی با صنعت شما مرتبط هستند، چطور آن ها را جمع آوری نموده و اینکه این اعداد چه معنایی ممکن است داشته باشند. به عبارت دیگر، مدیر باید قادر باشد این اعداد و ارقام را تحلیل نموده و از میان آن ها الگویی هایی پیدا کند.

در میان مهارت های حل مسئله، این موارد می توانند اهمیت بالایی داشته باشند. اگر این مهارت ها را دارید، حتماً آن ها را در رزومه خودتان درج کنید:

  • تدبیر و چاره اندیشی در مواجهه با مسائل
  • پیش بینی مسائل و مسائل احتمالی، قبل از بروز آن ها
  • شناسایی عوامل مؤثر در بروز مسائل
  • توانایی تفسیر داده های مهم در صنعت
  • عیب یابی سریع و کارآمد

4. ارتباطات

برقراری ارتباطات مؤثر با کارکنان و با سایر مدیران شرکت را می توان یکی از مهم ترین وظایفی دانست که مدیران بر عهده دارند. آن ها بخشی از یک شبکه پیچیده هستند و باید به عنوان یک نقطه اتصال قوی عمل نمایند که شکاف بین کارمندان سطح پایین و بالایی را برقرار می نمایند.

شما باید آماده باشید که مهارت های ارتباطی خود را هم به صورت شفاهی و هم به صورت نوشتاری افزایش دهید. یادداشت های دارای اشتباهات تایپی و یا جلسات بی هدف و گیج نماینده کافی و مفید نیستند. برترین مدیرها همواره می توانند پیامی واضح ارسال نموده و اطلاعاتی ارزشمند و قابل فهم را به کارمندان خود ارائه نمایند که یاری زیادی به انجام کار می نماید. داشتن هوش هیجانی برای درک نیازها، نگرانی ها و دغدغه های کارمندان به شما این امکان را می دهد که تیم خود را قوی و سازنده نگه دارید.

این نوع مهارت های ارتباطی و فردی را می توانید در رزومه خودتان بگنجانید:

  • تهیه پیش نویس واضح و مختصری از منابع آموزشی
  • حفظ خطوط ارتباطی با همکاران
  • توانایی مذاکره پیروزیت آمیز برای حل اختلافات کارکنان
  • تشویق کارمندان کم حرف و خودسر به برقراری ارتباط و مشارکت
  • رهبری و مدیریت جلسات مفیدی که هم سازنده هستند و هم خیلی طولانی و وقت گیر نمی شوند.

5. مهارت های فنی

مهارت های فنی بیشتر برای مدیران رده پایین مناسب هستند و مدیرانی که در بالای زنجیره قرار دارند نیاز چندانی به آن ندارند. اگر دنبال اولین موقعیت مدیریتی خود هستید، بسیار اهمیت است که درک دقیقی از سازمان و بخش تحت مدیریت خود داشته باشید. به همین دلیل است خیلی از شرکت ها مدیرانشان را همواره از میان کارکنان خودشان انتخاب می نمایند. به عنوان مثال، اگر توانایی مدیریت سیستم های برنامه ریزی شرکت را نداشته باشید، هرگز نمی توانید تیمی از متخصصان IT را مدیریت کنید. اگر یک مدیر فروش خودش نتواند یک قرارداد منعقد کند، هرگز مدیر فروش کارآمدی نخواهد بود.

دانش و تجربه شما از این حرفه و صنعت باید بتوانند تمام افراد زیر دست شما را هدایت کند تا به سطوح بالاتری از پیروزیت برسند. در بسیاری از شرکت ها از مدیران خواسته می گردد که برای کارکنان خود آموزش داده و برای آن ها مربیگری نمایند. شما باید بتواند نکته ها و ترفندهای مفیدی را به اعضای تیم منتقل کنید که به پیشرفت کل تیم یاری می نماید.

در مجموع، از لحاظ مهارت های فنی، این ویژگی ها می تواند برای هر کارمند و یا مدیری مفید باشد:

  • ارائه پشتیانی از مشتری
  • مدیریت امنیت داده ها
  • ارائه گزارش ها و تهیه کردن فایل های ارائه با استفاده از نرم افزارهای مایکروسافت آفیس
  • مدیریت محتوای وب سایت، رسانه های اجتماعی و کمپین های بازاریابی
  • ارائه پشتیبانی فنی به کارمندان و مشتریان

6. خلاقیت و نوآوری

نوآوری کلمه و رویکردی کلیدی برای تمام شرکت ها است. رقبای شما همواره در حال کوشش هستند تا برترین محصولات و خدمات نو را زودتر از شما توسعه داده و ارائه دهند. کسب وکارهای خلاق همواره در صدر قرار می گیرند. آن ها مشتریان نو را با پیشنهادهای نو خود جذب نموده و مشتریان فعلی را همواره با ارائه محصولات نو و بهتر راضی نگاه می دارند.

مدیران پیروز باید اخبار صنعت را به خوبی دنبال نمایند. کارمندان خود را برای به اشتراک گذاشتن ایده های نو تشویق نمایند و خودشان هم سطح بالایی از مهارت های تفکر نقادانه و مفهومی را ارائه نمایند. مسئولان استخدام همواره دنبال افرادی هستند که دیدگاه های نو و ایده های متفاوتی را به شرکت ارائه می دهد.

اگر حس می کنید توانایی های زیر که در ارتباط با مهارت های مدیریتی، خلاقیت و نوآوری هستند را دارید، حتماً آن ها را در رزومه خودتان درج کنید:

  • ارائه راه حلهای خلاقانه برای نیازهای مشتری
  • شناسایی کاستی ها و ضعف های کلیدی در ساخت و تهیه راه حل برای تقویت فراوری
  • ساخت مدل های تحقیقاتی برای آزمایش ایده های محصول نو
  • ارائه ایده های تازه برای کمپین های بازاریابی مناسب و به موقع
  • طراحی مجدد سیستم ها به منظور افزایش بهره وری، کارایی و یا عملکرد

مهارت های مدیریتی خوب پیروزیت را تضمین می نمایند

گنجاندن هریک از مهارت های مدیریتی فوق در رزومه می تواند شانس شما برای پیروزیت در تصاحب موقعیت های شغلی مدیریتی را افزایش دهد. این امر هم برای کسانی که به طور فعال در پی یک موقعیت مدیریتی هستند و هم برای کسانی که برای مشاغل سطح پایین تر درخواست می نمایند صدق می نماید. فارغ از اینکه دنبال چه شغلی هستید، تمام مهارت های مدیریتی خود را در رزومه درج نموده و برجسته کنید. داشتن ویژگی های یک مدیر خوب شما را برای پیروزیت در هر سطحی از شرکت یاری خواهد نمود.

مهارت های مدیریتی بنا به دلایل بسیاری زیادی مهم هستند. این مهارت ها باعث می شوند که شما مدیری باشید که باعث افزایش انگیزه کارمندان خود می شوید، تصمیمات خوبی بگیرید، راهنمای خوبی باشید، یک نمونه اخلاقی و رفتاری الهام بخش باشید، خلاقیت و نوآوری داشته باشید و با همه بتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید. روی تقویت این مهارت ها کار کنید و متوجه خواهید شد که چگونه می توانند بر عملکرد و فرصت های شغلی شما تأثیر بگذارند.

منبع: Fastcompany

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1939

به "6 مهارت که برای تبدیل شدن به یک مدیر بزرگ باید داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 مهارت که برای تبدیل شدن به یک مدیر بزرگ باید داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید