آیا سوئیس اجاره خانه کارمندان دورکار خود را می پردازد؟

به گزارش مجله سویگل، براساس برآورد اتحادیه بنگاه های املاک و اجاره سوئیس تنانتس زوریخ، هر کمپانی در این شهر سالانه حدود 3 تا 5 هزار فرانک سوئیس (3148 تا 5247 دلار) را به ازای استفاده سالانه هر کارمند از دفترش می پردازد.

آیا سوئیس اجاره خانه کارمندان دورکار خود را می پردازد؟

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

دادگاه سوئیس در سال گذشته و پیش از شیوع کرونا طی حکمی دستور داد تا شرکت ها بخشی از اجاره خانه کارکنان دورکارشان را پرداخت نمایند. حال این سوال مطرح است که پیامدهای چنین حکمی چیست؟

تصویری از پرچم های سوئیس در شهر زوریخ

بی بی سی در گزارشی با عنوان کشوری که به دورکاران یاری می نماید به آنالیز پیامدها و مزایای دورکاری در سوئیسی می پردازد که با جمعیتی بالغ بر 8.5 میلیون نفر یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست و از نظر شفافیت دولتی، آزادی های اجتماعی، کیفیت زندگی، رقابت پذیری اقتصادی و شاخص توسعه انسانی در صدر کشورهای دنیا قرار گرفته است. نظام بانکی و اقتصادی بسیار نیرومند این کشور باعث شده است تا سوئیس در طول تاریخ همیشه جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا قرار گیرد. درآمد سرانه این کشور در سال 2019 حدود 89 هزار و 950 دلار برآورد شده است.

به گزارش خبرنگاران، حدود یک سال قبل دادگاه عالی فدرال سوئیس قانونی را تصویب کرد که براساس آن کمپانی ها موظف به پرداخت بخشی از اجاره کارکنان دورکار خود می شدند.

در این قانون که در 23 آوریل 2019 تصویب شد، بالاترین دادگاه کشور سوئیس تصمیم گرفت که کمپانی ها بخشی از اجاره کارمندانی را که از خانه کار می نمایند، بپردازند.

در این شرایط کارمندان پاره وقت یا دورکار مجبور به اجاره آپارتمان بزرگتر یا پرداخت هزینه های اضافی کار از راه دور نیستند اما شرکت بخشی از اجاره ماهانه آنها را که حدود 150 فرانک سوئیس (157 دلار یا 127پوند) می گردد از محل ذخیره هزینه های دفاتر اداری خود پرداخت می نماید.

مارتین مولر شریک و رئیس کارگزینی شرکت حقوقی پستالوزی در سوئیس می گوید: اگر شما محل کار مناسبی ندارید، کارفرمایان باید این موضوع را جبران نمایند. در واقع آنها از خانه شما به عنوان بخشی از فضای تجاری خود استفاده می نمایند. او این موضوع را با شرکت هایی مقایسه کرد که به کارمندان در ازای استفاده از خودروی شخصی برای کارهای شرکت پول پرداخت می نماید. وی اضافه کرد: کارمندان هزینه های جانبی و بیمه خودروی خود را می پردازند و قانون نیز کارفرما را موظف می نماید تا بخشی از هزینه های خودرو را بپردازد.

اگرچه این موضوع تا کنون در سوئیس به صورت چراغ خاموش اجرایی می شد و بحث زیادی حول و حوش آن وجود نداشت، اما پس از شیوع ویروس کووید-19 شکل جدیدی به خود گرفت. پس از شیوع بیماری کرونا تعداد بسیار زیادی از نیروهای کار سوئیسی مجبور به دورکاری شدند و قانون جدید بحث های قابل توجهی را در این کشور به راه انداخت و این سوال مطرح شد که آیا هر کارمندی که این روزها از پشت میز آشپزخانه در حال کار است باید یارانه دریافت کند و یاری هزینه اجاره مسکن بگیرد یا خیر؟

پرداخت یاری هزینه اجاره متناسب با دستمزد است

مولر به عنوان رئیس کارگزینی شرکت حقوقی در این باره می گوید: این حکم به صورت اتوماتیک باعث جبران هزینه همه افراد دورکار نمی گردد. یکی از مفاد اصلی و معین نماینده این حکم، این است که آیا کارمند مجبور به کار از خانه است یا تصمیم به انجام این کار گرفته دارد. اگر شما امکان کار از اداره را داشتید، سهم پرداختی اجاره خانه از سوی شرکت به کارمند پرداخت نخواهد شد.

نمایی از شهر زوریخ در سوئیس- براساس اظهار یک نهاد تجاری در سوئیس اجاره یک دفتر در زوریخ به ازای هر کارمند هزینه ای حدود 3148 تا 5247 دلار در سال بردارد/ عکس: آلامی (alamy)

براساس برآورد اتحادیه بنگاه های املاک و اجاره سوئیس تنانتس زوریخ، هر کمپانی در این شهر سالانه حدود 3 تا 5 هزار فرانک سوئیس (3148 تا 5247 دلار) را به ازای استفاده سالانه هر کارمند از دفترش می پردازد.

مولر در این باره می گوید: در قانون جدید سوئیس هزینه فضای ادارای به عنوان جبران کار از خانه به کارکنان پرداخت نمی گردد، بلکه این سهم بخشی از حقوق کارمندان به شمار می آید. او قبل از تصویب این قانون در توافق نامه های تجاری یاری هزینه هایی را برای پرداخت اجاره کارمندان شرکت های خارجی که در سوئیس دفتری ندارند در نظر می گرفت.

وی اضافه کرد: این پرداخت باید با هزینه و دستمزدها در تناسب باشد. از طرفی این هزینه باید بتواند بخشی از هزینه اقتصادیات را پوشش دهد. برای یک کارمند تمام وقت این میزان حدود 250 تا 500 فرانک سوئیس است.

---

توافق عمومی در جامعه حقوقی سوئیس بر این است که قانون سال 2019 در شرایط منحصر به فرد کنونی صدق نمی نماید.

--

با وجود اینکه بسیاری از کارکنان سوئیسی چاره ای جز ایجاد یک دفتر خانگی و کار از خانه در دوران شیوع کرونا ندارند، مولر می گوید توافق عمومی در جامعه حقوقی سوئیس بر این است که قانون جدید در شرایط منحصر به فرد کنونی صدق نمی نماید.

وی در این باره اضافه کرد: در حین شیوع کووید- 19 کارفرمایان دفاتر و محل کار کارمندان خود را نگه داشته اند. آنها با این شیوه پیروز به پس انداز از دفتر کاری خود نیستند. از طرفی خواست کارمندان برای ایمنی بیشتر به سمت دورکاری پیش می رود.

معضلات احتاقتصادی قانون یاری هزینه دورکاری

فردی گرویتر سخنگوی کنفدراسیون کارفرمایان سوئیس در این باره می گوید: گزارش اولیه رسانه ها در خصوص این حکم باعث نگرانی شرکت ها شد اما اینک این نگرانی فروکش نموده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از شرکت ها در حال آنالیز مفهوم پرداخت یاری اجاره به عنوان بخشی از تعریف قانون کار از خانه پس از دوران شیوع کووید- 19 هستند.

سخنگوی کنفدراسیون کارفرمایان سوئیس در این باره گفت: احتمالا این یاری اجاره معضلاتی به همراه خواهد داشت و شاید از نظر اقتصادی به نفع کارکنان نباشد. این موضوع می تواند به معنای حذف مخارج استاندارد دیگر مانند هزینه های رفت و آمد یا غذا باشد. کار همیشگی از خانه حتی با پرداخت بخشی از اجاره می تواند به معنای درآمد کمتر برای کارکنان باشد.

بخش قابل توجهی از نیروهای کاری سوئیس در دوران شیوع بیماری کرونای جدید (کووید- 19) از خانه کار نموده اند/ عکس: آلامی

در حالی که گرویتر به عنوان سخنگوی اتحادیه کارفرمایان سوئیس انتظار دارد کار از خانه بیشتر از قبل مرسوم گردد اما فکر نمی نماید که شرکت ها برای کاهش دفاتر و تجهیزات اداری خود در آینده نزدیک عجله نمایند. او فکر می نماید تحولات جدید فضای کاری حول نوسازی یا جابه جایی دفاتر کاری چرخ می خورد. آنها در حال پیدا کردن راه حلی برای بازگرداندن امن و ایمن کارمندان به دفاتر کار هستند.

انتخاب موقعیت/ خانه بزرگتر یا جهت دورتر؟

درمقابل بعضی بر این باورند که پرداخت یاری هزینه برای خانه به دلیل تغییرات ناشی از شیوع کووید-19 مرسوم خواهد شد. توماس گیزر استاد حقوق در دانشگاه سنت گالن سوئیس یکی از این افراد است. او در این باره می گوید: بسیاری از کارفرمایان متوجه شده اند که بسیاری از کارمندان از دفاتر خانگی به خوبی کار می نمایند و همه کارمندان حضور همیشگی خود را نشان داده اند.

وی بر این باور است که این شیوه از کار به زودی تاثیر خود را روی بازار ملک و مسکن خواهد گذاشت اما با این شیوه بسیاری از مردم می توانند بدون توجه به مکان دفاتر و ادارات خود محل سکونتشان را انتخاب نمایند.

بعضی از این اتفاقات در حال حاضر نیز اجرایی می شوند. سلین زمپ 24 ساله به عنوان مدیر یک بخش دیجیتال هنگام انتخاب یک آپارتمان اشتراکی با خواهرش احتمالات دورکاری را مد نظر قرار داد. این دو خواهر قصد داشتند یک آپارتمان دو خوابه در نزدیکی مرکز زوریخ را انتخاب نمایند. اما آنها قرارداد یک آپارتمان با اتاق خواب اضافی را به عنوان دفتر اداری خود امضا کردند. آنها به جای افزایش بودجه، بر سر موقعیت مکانی توافق کردند. زمپ در این باره می گوید: ما جهت کاری 10 دقیقه ای را در 20 دقیقه طی می کنیم اما یک اتاق بیشتر داریم.

اگرچه شرکت زمپ چند دفتر و اداره دارد و او برای پرداخت اجاره خانه انتظاری از شرکتش ندارد، اما مسئله انتخاب خانه به عنوان مکان کاری برای آینده کاری او قابل ملاحظه است. از طرفی شرکت ها نیز خود را با دانش و تجهیزات جدید برای دنیای دورکاری پسا کرونا آماده می نمایند. احتمالا حکم دادگاه عالی سوئیس در برنامه ریزی های آنها نقش بازی خواهد نمود.

براساس پیش بینی های گیزر احتمالا این فرایند به زودی در سوئیس عادی شده و کارفرمایان بخشی از اجاره خانه کارمندان دورکار خود را می پردازند. وی در این باره گفت: فکر می کنم این موضوع به زودی فراگیر خواهد شد، به خصوص که رسانه ها نیز به آن توجه ویژه نشان می دهند.

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1036

به "آیا سوئیس اجاره خانه کارمندان دورکار خود را می پردازد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سوئیس اجاره خانه کارمندان دورکار خود را می پردازد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید