ارز تامین گردد، کمبود تجهیزاتی نخواهیم داشت، در حوزه محصولات سلامت محور پیشرفت نموده ایم

به گزارش مجله سویگل، رییس سازمان غذا و دارو گفت: نمی خواهم شعاری حرف بزنم، اما در حوزه محصولات سلامت محور و تامین آن ها اعم از دارو، تجهیزات، آرایشی و بهداشتی و... و. شاهد پیشرفت های سریعی هستیم و درخواست های بسیار زیادی وجود دارد. سرعت توسعه و رشد سریع شده است.

ارز تامین گردد، کمبود تجهیزاتی نخواهیم داشت، در حوزه محصولات سلامت محور پیشرفت نموده ایم

محمد رضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در پاسخ درباره نحوه تامین تجهیزات پزشکی در دوران کرونا، گفت: واقعا یکی از بخش هایی که در کرونا خوش درخشید و برای کشور افتخارآفرینی کرد، حوزه تجهیزات پزشکی بود. از ماسک فراوری 150 هزار عددی اکنون به فراوری بالای 40 میلیون عدد ماسک در روز رسیده ایم که با کیفیت بسیار مطلوب و خوب هستند. حتی ضوابط و مقررات مان را بازنگری کردیم و ضوابطمان را برای فراوری ماسک سخت گیرانه کردیم که دارد اجرا می گردد.

وی مطرح کرد: در حوزه فراوری کیت های آزمایشگاهی و رپید تست ها، کشور از واردات بی احتیاج شده و اکنون بیش از 100 هزار کیت روزانه مورد احتیاج کشور را فراوری می کنیم. در حالی که در سال قبل در حد انگشتان یک دست و برای موارد خاص بود. در زمینه ونتیلاتور که بسیار برای بیماران بستری حیاتی است، از اسفند ماهیانه 100 عدد فراوری می کردیم که الان به حدود 1000 عدد رسیده است که حتی تقاضا های متعددی برای صادرات آن است. در حوزه دارو، مواد ضدعفونی کننده، کیت و... پیشرفت داشتیم. در زمینه ماسک ظرفیت فراوریی مان 15 هزار و فراوریمان 5000 بود، اما از شهریور و مهر به بعد 700 تا 800 هزار ظرفیت فراوری ماسک در روز داریم ک بیش از احتیاج کشور است و فراوریکنندگان متقاضی صادرات هستند. ارگان ها و وزارتخانه های زیادی در این زمینه یاری کردند. همچنین بحث فراوری ایمپلنت دندانی برای اولین بار در هفته گذشته در کشور رخ داد.

وی تاکید نمود: نمی خواهم شعاری حرف بزنم، اما در حوزه محصولات سلامت محور و تامین آن ها اعم از دارو، تجهیزات، آرایشی و بهداشتی و... و. شاهد پیشرفت های سریعی هستیم و درخواست های بسیار زیادی وجود دارد. سرعت توسعه و رشد سریع شده است. در بخش تجهیزات پزشکی دستگاه های بسیار های تک، تصویربرداری که بسیاری از آن ها در مرز دانش است، در کشور از سوی جوانان متدین و علاقه مند به وطن فراوری می گردد و به آینده کشور بسیار خوشبین هستیم. یکی از دلایلش هم این است که فراوریکنندکان عمدتا جوان هستند و این نشان می دهد که در آینده تعداد زیادی دانشمند به عنوان مهمترین ابزار توسعه و پیشرفت خواهیم داشت.

ارز تامین گردد، کمبود تجهیزاتی نخواهیم داشت

شانه ساز گفت: ما واقعا مساله ای در زمینه تامین تجهیزات نداریم و مشکل عمده ما بحث ارز است. اگر ارز مورد احتیاجمان با همان اعداد و ارقام پیش بینی شده، تامین گردد، مسئله ای نداریم. در سال 1397 ارزمان حدود 3.7 میلیارد دلار بود که در سال 1398 به سه میلیارد و در سال جاری به 2.5 میلیارد رسید که اگر کرونا نبود، به خوبی احتیاج کشور را برطرف می کردیم. آنچه که به احتیاج های ارزی ما بار اضافه تحمیل نموده، ارز برای اقلام کرونایی بوده که مصرف شده و اگر جبران گردد، مسئله ای نخواهیم داشت.

وی در بخشی از صحبت هایش درباره دستاورد های سازمان غذا و دارو، گفت: فکر می کنم اگر در سال های قبل پیرامون توفیقاتی که حاصل شده بود صحبت می کردیم، خیلی از دوستان دیرباور و دشمنان مغرض صحبت های ما را زیر سوال می بردند و می گفتند که این توفیقات حاصل نشده است. به هر حال عرصه ویروس کرونا با همه ضرر و زیان هایی که برای جامعه بشری داشت، یک عرصه مسابقه بین المللی و رقابت بود که نشان دهد که در زمینه زیرساخت ها و توانمندی های فراوری و تامین احتیاج های ضروری خصوصا در حوزه سلامت کدام کشور می تواند سریعتر و بهتر عمل کند.

افزایش 20 برابری فراوری ضدعفونی کننده ها در کشور

رییس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در کشوری که سال ها تحریم های ظالمانه را فراهم نموده بود و همه جهان منتظر بودند که شاهد به زانو در آمدن ملت ایران به دلیل احتیاجشان در این روز ها باشند، واقعا فراوریکنندگان، جوانان، نخبگان و شرکت های دانش بنیان ما خوش درخشیدند. در این ایام تحریم و کرونا فراوری ماسک سه لایه را از حدود 120 تا 150 هزار عدد به 40 میلیون عدد در روز رسانده ایم.

شانه ساز بیان نمود: در بخش ضدعفونی کننده ها افزایش 15 تا 20 برابری داشتیم. در زمینه دارو و هر دارویی که به عنوان یاری به درمان کرونا مطرح شد، ظرف کمتر از سه ماه آن را در داخل کشورمان فراوری کردیم. همچنین در زمینه کیت های آزمایشگاهی، ونتیلاتور و. آخرین اقدامی هم که رخ داد، در زمینه فراوری و ساخت واکسن کرونا است که دانشمندان مان به سرعت این اقدام را پیش می برند و امیدواریم که تا اواخر بهار فراوری مناسب واکسن باکیفیت ایرانی را داشته باشیم. در این فاصله هم به لحاظ اینکه سلامت مردم مان برایمان حائز اهمیت است، داریم به وسیله منابع معتبر و مطمئن بین المللی که حداقل فاز سه مطالعات بالینی را پشت سر گذاشته باشند و در تعداد زیادی از کشور ها به ویژه کشور های معتبر و رگولاتور ثبت شده باشد، آن ها را به صورت رایگان در اختیار هموطنان عزیزمان قرار دهیم.

رییس سازمان غذا و دارو درباره نظارت بر مسئولان کنترل کیفی محصولات و فراورده ها و ورود این موضوع به بحث نانوایی ها، گفت: با همکارانمان در حوزه معاونت بهداشتی و سایر بخش ها، سال ها در زمینه نظارت مسئولین فنی که بخشی از این سیاست برون سپاری می گردد را پیگیری می کنیم. امیدواریم در قانون بودجه ای که کلیاتش هم رد شد، ردپای این موضوع گذاشته گردد و به این بحث به درستی پرداخته گردد. این موضوع می تواند هم در زمینه نظارت مستمر بر فراوریات مواد غذایی و حتی کالا های سلامت محور موثر باشد و هم اینکه احتیاج به بازرسی های موردی را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: البته در زمینه بحث نانوایی ها و آرد چندین ارگان دخالت دارند که یکی از آن ها وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، این را باید در شورای هماهنگی که زیر نظر استاندار در استان ها فعالیت می نماید، پیش برد و اگر به صورت مکتوب پیشنهادی در این زمینه برسد، ما استقبال نموده و پیگیری می کنیم. ما آماده جلسه هستیم و اگر پیشنهادی به صورت مکتوب و در قالب پروپوزال به بنده برسد، حتما کار را پیگیری خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1447

به "ارز تامین گردد، کمبود تجهیزاتی نخواهیم داشت، در حوزه محصولات سلامت محور پیشرفت نموده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارز تامین گردد، کمبود تجهیزاتی نخواهیم داشت، در حوزه محصولات سلامت محور پیشرفت نموده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید