استفاده از ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ در شبکه ملی اطلاعات

به گزارش مجله سویگل، یک مقام مسئول در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بهره گیری از دانش بومی در پیاده سازی ابعاد ابررایانه سیمرغ گفت: از ظرفیت پردازشی این پروژه در شبکه ملی اطلاعات استفاده می گردد.

استفاده از ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ در شبکه ملی اطلاعات

احسان آریانیان مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه به طور قطع می توان از ظرفیت پردازشی ایجاد شده در پروژه ابررایانه سیمرغ برای پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات و افزایش سهم ترافیک داخل به خارج استفاده کرد، گفت: انجام کارها و امور پردازش فوق سریع با استفاده از ابررایانه های بومی نظیر ابررایانه سیمرغ در داخل کشور، علاوه بر کاهش ترافیک خروجی بین الملل و در نتیجه افزایش سهم ترافیک داخل به خارج، باعث جلوگیری از خروج داده ها و اطلاعات حساس و بعلاوه ارز از کشور می گردد.

وی گفت: یکی از الزامات این موضوع که در دستور کار نهاده شده است، توسعه توانمندی موجود در حوزه خدمات پردازش فوق سریع و تجاری سازی عرضه این خدمات است. به طوری که قابلیت رقابت با نمونه خدمات جهانی که از طرف شرکت های بزرگی نظیر گوگل و آمازون ارائه می گردد را داشته باشد تا کاربران به سرویس های پردازش فوق سریع داخلی اعتماد نموده و نرخ استفاده از این خدمات افزایش یابد.

آریانیان در مورد استفاده از دانش بومی و تجهیزات داخلی در پیاده سازی ابررایانه سیمرغ گفت: از لحاظ فرایندی گام های مورد احتیاج برای راه اندازی ابررایانه سیمرغ شامل تحلیل و طراحی، تدارک و تأمین تجهیزات و سپس راه اندازی و ارائه سرویس می گردد که در این پروژه تحلیل و طراحی و راه اندازی و ارائه سرویس با دانش کاملاً بومی انجام گرفته است.

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از طرف دیگر، گام های فرایندی مذکور در حوزه های مختلف مشتمل بر زیرساخت غیرفعال (شامل ساختمان، تأسیسات، توان، خنک کننده، رک، شبکه ارتباطی)، تجهیزات فعال (شامل تجهیزات پردازشی، ذخیره سازی و ارتباطی) و نرم افزار و معماری (شامل فایل سیستم، مدیریت سیستم، ارتباطات و هم بندی، الگوریتم های موازی سازی و یکپارچه سازی سخت افزار و نرم افزار)، هم با دانش کاملاً بومی اجرایی شده است.

به گفته وی، در این پروژه در حوزه سرویس (شامل خدمات و کاربردهای علمی، راهبردی و تجاری ابررایانه)، اکوسیستم (شامل کسب و کار و جریان نوآوری) و امنیت (شامل امنیت در زیرساخت فیزیکی، سخت افزار، نرم افزار، داده ها، سرویس و سایبری) و یکپارچه سازی کلیه موارد مذکور هم از توان و دانش کاملاًً بومی استفاده شده است.

دکتر آریانیان در مورد تجهیزات داخلی مورد استفاده در پروژه ابررایانه سیمرغ گفت: در این ابررایانه تا حد امکان از تجهیزات موجود بومی در لایه زیرساخت غیرفعال استفاده شده است. علاوه بر آن، در حوزه های نرم افزارها، سامانه ها و بسترهای ارائه سرویس هم محصولات توسعه داده شده بومی به کار گرفته شده است.

به گزارش مهر، ابررایانه سیمرغ اردیبهشت ماه 1400 و همزمان با روز جهانی ارتباطات در راستای برآورده شدن بخشی از احتیاجمندی های کشور در حوزه پردازش های فوق سریع رونمایی شد و به این ترتیب ایران جز 30 کشوری نهاده شد که دارای ابررایانه هایی با ظرفیت در مقیاس پتافلاپس هستند.

در حال حاضر، توان پردازشی بالقوه ابررایانه سیمرغ که به صورت آزمایشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شده بیش از یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور 64 بیتی در ثانیه) است که پس از تکمیل و انجام مراحل پایانی ساخت، از انتهای تابستان امسال خدمات آن به صورت تجاری، در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

گفته شده است که برای ارتقای ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ تا 5 پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی و تا 10 پتافلاپس با زیرساخت توسعه داده شده در فازهای بعدی برنامه ریزی شده است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1678

به "استفاده از ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ در شبکه ملی اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ در شبکه ملی اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید