اولویت ساماندهی ساحل مکران با تاکید معاون رییس جمهور

به گزارش مجله سویگل، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به تاکید معاون رییس جمهوری بر اولویت مطالعات و ساماندهی سواحل مکران نسبت به سواحل شمال، برنامه ریزی در این حوزه را از اولویت ها برشمرد.

اولویت ساماندهی ساحل مکران با تاکید معاون رییس جمهور

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی در نشست کمیته عالی نظارت بر طرح های ساماندهی جنگل ها و سواحل (موضوع بند ب ماده 100 قانون برنامه ششم توسعه کشور) که در محل پژوهشگاه برگزار گردید، با اشاره مختصر به طرح ساماندهی سواحل و جنگل ها و روندی که تا به حال طی شده است، به توضیح اقدامات صورت گرفته پرداخت.

او با یادآوری تاکید علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر اولویت مطالعات و ساماندهی سواحل مکران نسبت به سواحل شمال بر برنامه ریزی در این حوزه توسط اعضای این کمیته تأکید کرد.

بنا بر توضیحات عمرانی، تهیه RFP اولیه طرح جنگل ها و سواحل با همکاری معاونت گردشگری و ارسال آن به سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیته عالی نظارت برای اظهار نظر و اصلاحات احتمالی، تشکیل کمیته عالی نظارت بر طرح ها شامل اعضای متخصص هیأت علمی دانشگاه و همکاران سازمانی و معرفی آنها به سازمان برنامه و بودجه و معاونت گردشگری، برگزاری نشست با معاونان این سازمان، مکاتبه با استاندارها و مدیران ادارات میراث فرهنگی استان ها از جمله اقداماتی است که تا به حال در راستای طرح جنگل ها و سواحل با تاکید بر ساماندهی ساحل مکران صورت گرفته است.

ناصر رضایی ، سرپرست پژوهشکده گردشگری و رئیس گروه میراث طبیعی پژوهشگاه نیز با توضیح مختصری از RFP گفت: از مدیران کل استان ها انتظار داریم مطالعات موجود در استان را در کوتاه ترین زمان ارائه دهند.

آهسته و پیوسته راه به جایی نمی بریم

علی زنگی آبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان نیز با تاکید بر این که کنترل پروژه و مدیریت اصل اساسی انجام این طرح است، اظهار کرد: باید با نگاه خاصی به کشور، تعریف جامع و نظامندی از مطالعات گردشگری داشته باشیم و این تعریف به صورت یک خوراک اصلی به مدیران و مجریان این طرح در تمام استان ها ارائه گردد.

وی در ادامه پیشنهاد ارائه یک طرح جامع گردشگری در چارچوب تعیین از سوی پژوهشگاه به تمام استان ها را ارائه داد و گفت: این طرح جامع در نقشه هایی مثلاً با مقیاس 250000 و با استفاده از اطلاعاتی که از استان ها گرفته می گردد، جاذبه ها و سایت های طبیعی را معرفی کند.

زنگی آبادی با تاکید بر این که با سناریوی آهسته و پیوسته راه به جایی نخواهیم برد، اضافه نمود: باید یک کار فرهنگی در مقیاس کلان انجام و در کشور به گردشگری به عنوان موتور توسعه نگاه گردد.

به گفته او، با وجود خشکسالی های پی در پی و مشکلاتی که سبب شده اقتصاد کشور در مرحله بحران قرار گیرد، چاره ای جز رونق اقتصاد گردشگری نداریم.

محمود ضیایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این نشست با بیان اینکه مدیریت پیشگیرانه بر مدیریت بحران اولویت دارد، یادآور شد: مکران یک منطقه آسیب دیده است که در این حوزه اولویت دارد.

وی با تأکید بر ضرورت تهیه یک نقشه راه کلی و استانداردسازی، با طرح این پرسش ها که آیا این طرح ساماندهی با توجه به ساختار سیاسی سازمان تحقق پذیر است و آیا سازمانها و وزارتخانه هایی که در این طرح موظف به همکاری اند، می توانند فراتر از وظایفشان عمل نمایند و بیشتر حس تعامل داشته باشند، اضافه نمود: برای به انتها رساندن این طرح باید تمام این شرایط را در نظر داشت.

لیلا اژدری، مشاور معاون گردشگری در امور استان ها و مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری نیز مکران را در اولویت ساماندهی با توجه به شناسایی دقیق بحران دانست و گفت: ارگان هایی که کار مطالعاتی را در مکران انجام می دهند چندین بار با معاونت تماس گرفته و خواهان آغاز کار مطالعاتی و اجرای طرح شده اند.

سیداحمد محیط طباطبایی، مشاور سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز با تأکید بر جلوگیری از موازی کاری در این حوزه بر همکاری با دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و انجام مطالعات مردم شناسی در هر منطقه تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 126

به "اولویت ساماندهی ساحل مکران با تاکید معاون رییس جمهور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت ساماندهی ساحل مکران با تاکید معاون رییس جمهور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید