این ترشی لبو و هویج رستورانی یک روزه آماده میشه!

به گزارش مجله سویگل، ترشی لبو و هویج یکی از انواع ترشی های خوشمزه و خوشرنگ مجلسی است که به راحتی و با چند مواد اولیه در دسترس به راحتی در خانه قابل تهیه است. اگر سوال شما هم این است که این ترشی چغندر قرمز را هم با چغندر قرمز خام و هم با لبوی پخته شده می توانید تهیه کنید. در این مقاله از در به آموزش طرز تهیه ترشی لبو و هویج خواهیم پرداخت و در کنار آن نکات مهم برای خوشمزه تر شدن این و روش استریل شیشه برای درست کردن ترشی را نیز خواهیم گفت.

این ترشی لبو و هویج رستورانی یک روزه آماده میشه!

مواد لازم ترشی لبو با هویج خوشرنگ و خوشمزه

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
لبو1 کیلوگرم
هویجنیم کیلوگرم
سرکه2/3 لیوان فرانسوی دسته دار
شکر2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
پودر گلپربه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: 20 دقیقه

مدت زمان لازم برای جا افتادن ترشی هویج و لبوی پخته: 24 ساعت

مدت زمان لازم برای جا افتادن ترشی هویج و لبوی خام: 7 تا 14 روز

مراحل لازم جهت تهیه ترشی لبو و هویج مجلسی

ترشی لبو و هویج یکی از انواع است که به علت رنگ و طعم خاصی که دارد یکی از چاشنی های مجلسی برای سرو در کنار انواع غذاها محسوب می گردد.

مرحله اول: لبو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی مجلسی لبو با هویج، مقدار لازم از لبو را پوست بگیرید. برای پوست گرفتن لبو حتما از دستکش بهره ببرید تا دستتان رنگ قرمز به خود نگیرد. لبوها را با رنده درشت، رنده کنید. بعلاوه می توانید آن ها را با چاقوی تیز به صورت خلالی و یا به شکل نگینی خرد کنید. لبوهای خرد شده را کنار بگذارید تا کاملا خشک گردد و به سراغ مراحل بعدی بروید.

مرحله دوم: هویج را آماده کنید

بعد از آماده کردن لبوها، نوبت به هویج می رسد. مقدار لازم از هویج را نیز مانند لبو پوست بگیرید و با آب بشویید. هویج ها را با رنده درشت، رنده کنید و کنار بگذارید تا کاملا خشک گردد.

مرحله سوم: آب و سرکه به لبو اضافه کنید

یک قابلمه با سایز مناسب انتخاب کنید و لبوهای رنده شده و یا خرد شده را داخل آن بریزید. مقدار لازم از سرکه را به قابلمه حاوی رنده اضافه کنید. سپس به مقدار 1/3 لیوان دسته دار فرانسوی آب به ترکیب سرکه و لبو اضافه کنید.

برای آن که از مقدار سرکه و آب اطمینان داشته باشید، این نکته را در نظر بگیرید که ترکیب آب و سرکه باید سطح روی لبوها را بپوشاند.

شما می توانید برای تهیه سرکه به صورت یا اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله چهارم: شکر را به ترکیب به دست آمده اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی مخلوط هویج و لبو، پیش از آنکه قابلمه حاوی لبو و سرکه را روی حرارت قرار دهید، به مقدار دو قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید. شکر را با دیگر مواد هم بزنید تا در محتویات قابلمه به طور کامل حل کنید.

شما می توانید برای تهیه شکر به صورت حضوری یا اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله پنجم: ترکیب به دست آمده را روی حرارت قرار دهید

بعد از آنکه شکر را در دیگر مواد به طور کامل حل کردید، قابلمه را روی حرارت قرار دهید و شعله گاز را بالا ببرید. صبر کنید تا محتویات درون قابلمه به جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید ترکیب لبو و آب و سرکه روی حرارت ملایم به مدت ده دقیقه بجوشد.

مرحله ششم: هویج را اضافه کنید

بعد از گذشت بیست دقیقه و زمانی که لبوها نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید. بلافاصله هویج را که از قبل رنده نموده اید به ترکیب لبو و سرکه اضافه کنید و هم بزنید تا به یک ترکیب یکدست برسید. در همین مرحله از طرز تهیه ترشی لبو و هویج، نمک، فلفل سیاه و پودر گلپر را نیز اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا ادویه ها به طور یکدست در ترشی حل شوند.

شما می توانید برای تهیه نمک، فلفل سیاه، پودر گلپر به صورت حضوری و یا اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله هفتم: ترشی لبو با هویج را در شیشه بریزید

ترشی تهیه شده با لبو و هویج را باید در شیشه بریزید و از آن نگهداری کنید. اما پیش از آن اجازه دهید ترشی کاملا خنک گردد. شیشه ای که برای نگهداری ترشی استفاده می کنید باید حتما استریل، تمیز و خشک و بدون هیچ چربی باشد. در ادامه این مطلب روش استریل کردن شیشه برای درست کردن انواع ترشی و چاشنی را به شما یاد می دهیم.

مرحله آخر: ترشی لبو و هویج فوری را استراحت دهید

این ترشی به حدود 24 ساعت زمان برای آماده شدن و جا افتادن احتیاج دارد. آن را به مدت 24 ساعت در جای خشک و خنک نگهداری کنید و در این مدت درب آن را باز نکنید. بعد از گذشت یک روز می توانید از این ترشی لذیذ و خوشمزه بهره ببرید و در کنار غذاهای مختلف آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید:

روش تهیه ترشی هویج با لبوی خام

در یک مدل دیگر این ترشی احتیاج به پختن لبو و هویج نیست و می توانید به صورت خام از آن ها بهره ببرید. طرز تهیه ترشی هویج با لبوی خام تفاوت زیادی با تهیه آن با لبو و هویج پخته ندارد فقط به زمان بیشتری برای آماده شدن احتیاج دارد.

مرحله اول: لبو و هویج را آماده کنید

مطابق معمول در اولین مرحله، لبو و هویج را بشویید و پوست بگیرید و بعد از آن که خشک شدند آنها را با رنده درشت، رنده کنید.

مرحله دوم: سرکه و آب را روی حرارت قرار دهید

1/3 لیوان دسته دار فرانسوی آب با 2/3 لیوان سرکه را در یک قابمه مناسب بریزید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. سپس محلول به دست آمده را روی حرارت بالا قرار دهید و اجازه دهید تا به جوش بیاید و سپس حرارت را کم کنید.

مرحله سوم: نمک و شکر را اضافه کنید

بعد از آنکه محلول آب و سرکه روی حرارت ملایم چند جوش خورد، نمک و شکر را اضافه کنید. نمک و شکر را هم بزنید تا در محلول آب و سرکه کاملا حل شوند.

مرحله چهارم: محلول آب و سرکه را از صافی رد کنید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی لبوی خام و هویج، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید محتویات درون آن در دمای اتاق خنک شوند. سپس محلول سرکه با دیگر مواد را از صافی رد کنید.

مرحله پنجم: لبو و هویج را در شیشه های استریل بریزید

در این مرحله لبو و هویج را که از قبل خرد نموده اید و کنار گذاشتید تا خشک شوند، باید داخل شیشه بریزید. شیشه را از قبل استریل کنید و یا خوب بشویید و سپس کاملا خشک کنید که هیچ رطوبتی نداشته باشد و بعد هویج و لبو را در آن بریزید. در این مرحله فلفل سیاه و پودر گلپر را نیز باید اضافه کنید.

بعد از آن، محلول سرکه را که از صافی رد کردید و کاملا خنک شده به هویج و لبوی درون شیشه اضافه کنید. مقدار سرکه باید حدود یک انگشت بالاتر از لبو و هویج باشد.

مرحله آخر: ترشی لبو و هویج را استراحت دهید و سپس بهره ببرید

درب شیشه هایی که در آن ترشی را آماده نموده اید کاملا محکم کنید به طوری که هیچ هوایی به درون آن نفوذ نکند. ظرف های حاوی ترشی را به مدت یک هفته تا 14 روز در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا آماده گردد. بعد از آن می توانید از آن در کنار غذاهای مختلف بهره ببرید.

شما می توانید انواع را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

روش استریل کردن شیشه ترشی لبو و هویج چگونه است؟

از آنجایی که تمیز بودن شیشه های نگهداری از ترشی به ماندگاری بیشتر ترشی یاری می نماید و مانع از در طول مدت طولانی می گردد، بهتر است پیش از استفاده از شیشه ها آنها را استریل کنید. استریل کردن ظروف را به راحتی و با روش های زیر در خانه می توانید انجام دهید:

روش اول: ضدعفونی کردن شیشه با استفاده از آب جوش

بطری شیشه ای را کاملا بشویید و در یک قابلمه به صورت افقی قرار دهید. قابلمه را با آب هم دمای شیشه پر کنید و روی حرارت میانه قرار دهید. اجازه دهید آب به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب یک ربع زمان احتیاج دارد تا بطری شیشه ای استریل گردد. بعد از یک ربع شیشه را درآورید و فرصت دهید تا کاملا خشک گردد.

در این روش درب شیشه را نیز جهت استریل شدن به داخل آب جوش بیندازید.

روش دوم: ضدعفونی کردن شیشه با فر

بطری شیشه ای را بعد از شستن به مدت یک ساعت در فر قرار دهید تا ضدعفونی گردد. در این روش باید دقت کنید تا دمای فر بالا نباشد چرا که باعث شکستن شیشه می گردد.

روش سوم: ضدعفونی کردن شیشه با مایکروفر

اگر در منزل به مایکروفر دسترسی دارید کافی است شیشه ای که شسته اید را دو دقیقه در مایکروفر با درجه بالا قرار دهید تا بطری شیشه ای ضدعفونی گردد.

نکات مهم در طرز تهیه ترشی لبو و هویج به شیوه رستورانی

  • شکر باعث می گردد تا تیزی طعم ترشی گرفته گردد، اما اگر علاقه ای به طعم ترش و شیرین ندارید می توانید از مقدار کمتری شکر بهره ببرید و یا آن را کاملا حذف کنید.
  • اگر به طعم تند تمایل دارید می توانید از فلفل قرمز تازه و یا خشک شده در تهیه این ترشی بهره ببرید.
  • مواد ترشی شامل لبو و هویج را می توانید در میزان و شکل های دلخواه برش بدهید. می توانید از قالب های فلزی مثل گل، قلب و … برای قالب زدن آنها بهره ببرید.
  • درب شیشه ترشی را حتما محکم ببندید تا از نفوذ هوا به درون آن جلوگیری کنید. وارد شدن هوا به داخل شیشه ترشی ماندگاری آن را کم می نماید.
  • پیش از تهیه ترشی حتما اجازه دهید مواد اولیه آن کاملا خشک شوند. در غیر این صورت ترشی به زودی کپک خواهد زد.
  • ترشی لبوی مجلسی را حتما در یخچال نگه دارید.
  • این ترشی لبو به علت استفاده از لبو در تهیه آن به رنگ قرمز درمی آید. می توانید از سرکه این ترشی جهت رنگ و مزه دادن به انواع سس سالاد بهره ببرید.
  • گلپر علاوه بر اینکه طعم بهتری به ترشی می دهد، به علت خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی که دارد به ماندگاری بیشتر ترشی یاری و از کپک زدنش جلوگیری می نماید.
  • بنا به سلیقه خود می توانید از مقداری زرشک و یا دانه انار نیز در تهیه این مدل ترشی لبو بهره ببرید.
  • از این ترشی به عنوان دورچین برای تزیین انواع خوراک با مرغ، ماهی و یا دیگر غذاها استفاده می گردد.
  • برای آنکه ترشی باکیفیت تری داشته باشید، آب را قبل از استفاده بجوشانید و خنک کنید و سپس در تهیه ترشی به کار ببرید و یا از همان ابتدا از آب تصفیه شده بهره ببرید.

فوت و فن های خوشمزه شدن تهیه ترشی لبو با هویج در خانه

از چه نوع سرکه ای در تهیه ترشی لبو و هویج باید استفاده گردد؟

شما می توانید از هر نوع سرکه ای مانند سرکه سفید، سرکه قرمز و یا حتی سرکه خانگی نیز بهره ببرید. اگر دوست دارید کمی طعم شیرینی پیدا کند می توانید از سرکه کاراملی و یا سرکه سیب () بهره ببرید. اما در نهایت برای آنکه ترشی لبوی شما خوشرنگ تر گردد بهتر است از سرکه قرمز بهره ببرید.

چرا ترشی هویج و لبو کپک می زند؟

ترشی لبو و هویج به دلایل زیر ممکن است کپک بزند:

  • کامل خشک نشدن مواد اولیه شامل لبو و هویج؛
  • محکم نبودن درب شیشه ترشی و تماس ترشی با جریان هوا؛
  • استریل و خشک نبودن ظرف نگهداری ترشی؛
  • نگه داشتن ترشی در جای گرم و مرطوب؛
  • استفاده از قاشق چرب، کثیف و خیس در ظرف ترشی.

چرا ترشی لبو نرم می گردد؟

در روش تهیه ترشی هویج با لبوی پخته، نباید لبو را بیش از میزان بپزید. در این صورت لبو خیلی نرم می گردد و شکل و مزه خوبی در ترشی پیدا نمی نماید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 19 مهر 1403 بروزرسانی: 19 مهر 1403 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2290

به "این ترشی لبو و هویج رستورانی یک روزه آماده میشه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ترشی لبو و هویج رستورانی یک روزه آماده میشه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید