تور یونان: 7 غذای خیابانی که در آتن باید امتحان کنید

به گزارش مجله سویگل، آتن یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در یونان است. یکی از دلایل این محبوبیت، وجود غذاهای خیابانی لذیذ است که مطمئنا از خوردن آن ها لذت می برید.

تور یونان: 7 غذای خیابانی که در آتن باید امتحان کنید

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

آشپزی یونانی، آشپزی کلاسیک مدیترانه ای است. وقتی به آتن سفر می کنید، لازم نیست به رستوران های لوکس و گران قیمت بروید تا از خوردن غذاهای لذیذ یونانی لذت ببرید. در خیابان های آتن، می توانید لذیذترین غذاهای خیابانی یونانی را با قیمت های مناسبی بخرید و از چشیدن طعم بی نظیر آن ها لذت ببرید.

اگر دوست دارید سفر به یونان را تجربه کنید و از تماشا زیبایی های باشکوه و آثار تاریخی بی نظیر آن لذت ببرید، با یاری خبرنگاران می توانید برترین تور یونان را رزرو کنید. در خبرنگاران تورهایی از معتبرترین آژانس های گردشگری عرضه شده است. با مقایسه قیمت ها و در نظر گرقتن شرایطی که مد نظر دارید، می توانید برترین و مقرون به صرفه ترین تور یونان را بخرید.

در ادامه با چند مورد از غذاهای خیابانی لذیذ یونان آشنا می شوید. در سفر به آتن فرصت امتحان کردن این غذاهای لذیذ را از دست ندهید.

1. سوولاکی و جایرو

برای مدت بیش از یک قرن، سوولاکی سرآمد غذاهای فست فودی یونانی بود. این غذا با تکه های کوچک و کبابی گوشت مرغ یا گوساله تهیه می گردد. آن را در نان پیتا می پیچند و در کنار آن گوجه، پیاز و سیب زمینی سرخ نموده هم سرو می گردد. روی این ساندویچ جعفری می ریزند و آن را با سس مخصوصی سرو می نمایند. این سس مخصوص با ماست، سیر و خیار تهیه می گردد.

اگر هرکدام از این مواد به کار رفته در سوولاکی مناسب ذائقه شما نیست، می توانید مواد اولیه آن را مطابق با سلیقه خود سفارش دهید.

برای تهیه این کباب از گوشت مرغ، گوشت شمشیر ماهی، گاو و گوسفند استفاده می نمایند. سوولاکی در یونانی به معنای سیخ کوچک است.

جایرو غذای دیگری است که تقریبا به همین شکل سرو می گردد؛ ولی گوشت آن گوشت مارینه شده است و به آرامی با سیخ های گردان پخته می گردد. البته جایرو در سراسر جهان به معروفیت رسیده است و در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان می توانید این غذای لذیذ را امتحان کنید؛ ولی مطمئنا جایرویی که در آتن می خورید، عطر و طعمی اصیل تر و لذیذتر دارد.

این روزها بیشتر فروشگاه های عرضه نماینده سوولاکی، مدل گیاهی آن را هم سرو می نمایند. مدل های گیاهی سوولاکی را با فلافل یا سبزیجات کبابی تهیه می نمایند و به جای گوشت از فلافل و سبزیجات در این ساندویچ استفاده می نمایند.

2. کولوری

اگر صبح زود برای رسیدن به یک تور زودهنگام عجله دارید، کولوری برترین انتخاب برای خوردن یک صبحانه لذیذ است و همواره در صبح زود حاضر و آماده است. کولوری نانی دایره ای و سالم است که بافت آن ممکن است نرم یا ترد باشد و دانه های کنجد دارد.

کولوری به شکل های مختلف و متنوعی تهیه می گردد. مثلا ممکن است به جای کنجد ترکیبی از دانه های مختلف روی آن بریزند. ممکن است آن را با آرد کامل و سبوس دار بپزند. یا اینکه آن را پنیر یا گوشت پر نمایند. فروشنده های کولوری را می توانید در خیابان ها ببینید که این نان را در سبدهای حصیری عرضه می نمایند.

3. تیروپیتا

تیروپیتا یا پای پنیر، یکی از صبحانه های لذیذ و محبوب در یونان است. همه افراد از سنین مختلف و از طبقه های اجتماعی گوناگون، این غذا را دوست دارند. چون خوردن آن راحت است و می توانید در راستا آن را تهیه کنید و نوش جان کنید، به همین علت بین افراد کارمند و دانش آموزان و دانشجویان یونان بسیار رایج شده است.

قدمت تهیه این نوع خمیر و پای به یونان باستان برمی گردد و آن موقع این خمیر حاوی عسل و سیر بوده است. امروزه تیروپیتا را می توانید در هر نانوایی پیدا کنید. البته نباید فراموش کنید که اگر صبح ها کمی دیرتر بجنبید، قفسه های تیروپیتا کاملا خالی می گردد.

انواع مختلفی از آن تهیه می گردد از جمله مدل کورو که کلمه ای ترکی به معنای خشک و بدون چربی است. از دیگر مدل های آن می توان به مدل پیچیده، سنتی با خمیر فیلو و... اشاره نمود.

موادی که این نان را با آن پر می نمایند، به خلاقیت سرآشپز بستگی دارد و اینکه چه موادی تازه در دسترس باشد. معمولا آن را با ترکیبی از پنیر و تخم مرغ پر می نمایند.

4. بوگاتسا

در خصوص خاستگاه اصلی بوگاتسا بحث های فراوانی وجود دارد. عده ای می گویند که بوگاتسا از نان فوکاچیای ایتالیایی الهام گرفته شده است و بعضی دیگر معتقدند که بوگاتسا همان پوگاچای ترکی است؛ ولی بوگاتسا قبل از اینکه به آتن راه پیدا کند، در شمال یونان رواج پیدا نموده بود.

بوگاتسا هم مثل تیروپیتا یا سایر انواع پای و نان، معمولا در نانوایی ها عرضه می گردد.

بوگاتسا یک دسر لذیذ خامه ای است که روی آن پودر شکر و دارچین می ریزند. اگر برای اولین بار قصد دارید این دسر را امتحان کنید، بهتر است آن را از مغازه های مخصوص این دسر یا قنادی تهیه کنید.

5. آجیل و میوه های خشک

پسته، گردو، بادام، انجیر خشک و زردآلوی خشک و حتی بهتر از همه، ترکیبی از همه این مغزها و میوه های خشک، انتخاب خوبی به عنوان میان وعده است. این آجیل ها و میوه های خشک در کاسه های مخصوص در غرفه های خیابانی عرضه می گردد.

غیر از مصرف به شکل جداگانه، از آجیل و میوه خشک در آشپزی و قنادی هم استفاده می گردد. انواع مغزها را به دسرها اضافه می نمایند و از میوه های خشک برای پر کردن بعضی مواد غذایی در تهیه غذاها بهره می برند. مثلا یکی از این غذاها، گوجه شکم پر است. تقریبا در هر محله ای اقلا یک فروشگاه آجیل و خشکبار پیدا می گردد.

6. شاه بلوط بو داده

شاه بلوط در واقع یکی از مغزهای خوراکی مثل همه مغزهایی است که بالاتر اشاره نمودیم؛ ولی به علت ویژگی هایی که دارد، باید جداگانه به آن بپردازیم. بوی شاه بلوط بو داده که در خیابان های مرکزی شهر آتن می پیچد، نشانه ای از شروع فصل پاییز است و پیامی که نشان می دهد تابستان به انتها رسیده است.

با وجود اینکه تعداد فروشنده های خیابانی شاه بلوط نسبت به دهه 1950 بسیار کمتر شده است؛ ولی بسیاری از آن ها اصرار دارند که هنوز بخشی از غذاهای خیابانی آتن باشند. این محصول به شکل فصلی وجود دارد و همراه خوبی برای روزهای سرد پاییزی در آتن است. اگر بتوانید با تعدادی از این فروشنده ها گفت وگو کنید و سر صحبت را باز کنید، نه تنها اطلاعات جالبی در خصوص راز و رمزهای تهیه شاه بلوط خوشمزه یاد می گیرید، بلکه داستان هایی مجذوب کننده از این شهر از زبان این مشاهده نمایندگان متواضع خواهید شنید.

7. لوکومانداس

اگر دوست دارید دسرها را جایگزین غذاهای شور خیابانی کنید، برترین انتخاب لوکومانداس است. این دسر، خمیرهای لقمه ای است که در روغن سرخ می گردد. آن را با آرد، خمیر مایه، آب و نشاسته درست می نمایند. تهیه این دسر قدمتی طولانی در تاریخ یونان دارد.

اولین گزارش از تهیه این دسر به یونان باستان برمی گردد. شیرینی مشابهی نیز در نوشته های ارسطو ذکر شده است. این دسر به شکل سنتی معمولا داغ سرو می گردد و آن را به همراه عسل و دارچین سرو می نمایند.

منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1913

به "تور یونان: 7 غذای خیابانی که در آتن باید امتحان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور یونان: 7 غذای خیابانی که در آتن باید امتحان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید