بدهی های عربستان طی 6 سال 21 برابر شده است

به گزارش مجله سویگل، داده های دولتی در عربستان نشان می دهد که بدهی های این کشور طی 6 سال و از زمان قدرت دریافت سلمان بن عبدالعزیز از سال 2015 به بیش از نیم تریلیون دلار رسیده و 21 برابر شده است.

بدهی های عربستان طی 6 سال 21 برابر شده است

پایگاه خبری عربی 21 روز شنبه نوشت : بر اساس داده های دولت و موسسه پولی عربستان سعودی (ساما) در دوره مذکور 238.2 میلیارد دلار وام از خارج گرفته و از دارایی های ذخیره عمومی نیز 278.3 میلیارد دلار برداشت شده است که در مجموع به 516.4 میلیارد دلار می رسد.

آخرین گزارش بانک مرکزی عربستان نشان می دهد که ادامه برداشت از دارایی های ذخیره ارزی این کشور تا خاتمه دسامبر سال 2020 به 9.19 درصد کاهش یافته است.

گزارش های منتشر شده توسط (ساما) نشان می دهد که کل دارایی های ذخیره شده در خاتمه سال 2014 بالغ بر 732 میلیارد دلار بوده است، این بدان معناست که از زمان به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز در ژانویه ذخایر عربستان بیش از 38 درصد کاهش یافته است و از 2015 تا دسامبر 2020 و فقط در 6 سال 278.34 میلیارد دلار از این ذخایر کاسته شده است.

این در حالی است که دارایی های خالص خارجی در بانک مرکزی عربستان سعودی در ماه مارس که سریعترین سرعت کاهش را در مقایسه با بیست سال گذشته داشته است، حدود 27 میلیارد دلار کاهش را نشان می دهد.

ذخایری که برای جبران خسارت اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت ، جنگ یمن و به دلیل شیوع ویروس کرونا در تمام بخشهای اقتصادی غیر نفتی برداشته شده است.

عربستان سعودی در طی ماه های مارس و آوریل 50 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از دست داد که 40 میلیارد دلار آن برای مقابله با اثرات منفی شیوع کرونا به صندوق سرمایه گذاری عمومی (صندوق حاکمیت دولت) منتقل شد.

انتقال پول به صندوق سرمایه گذاری عمومی کاهش کل ثروت دولت را نشان نمی دهد بلکه دارایی های نقدینگی موجود در بانک مرکزی را که به منظور حمایت از واحد پول این کشور ریال ذخیره شده است، کاهش می دهد.

بانک مرکزی علت کاهش میزان دارایی های ذخیره سعودی را تأثیر کاهش سرمایه گذاری در اوراق بهادار خارج از کشور در خاتمه سال 2020 به میزان 7.1 درصد و به صورت سالانه معادل 84.75 میلیارد ریال (22.59 میلیارد دلار) دانست.

عربستان سعودی توزیع دارایی های ذخیره خود از ارزهای خارجی یا حتی ماهیت دارایی ها به صورت نقدی یا اوراق قرضه را اعلام نمی نماید.

دولت پیش بینی می نماید سال جاری کسری بودجه 141 میلیارد ریال (37.59 میلیارد دلار) معادل 4.9٪ فراوری ناخالص داخلی پس از کسری پیش بینی شده 298 میلیارد ریال (79.45 میلیارد دلار) یا 12٪ فراوری ناخالص داخلی در سال 2020 باشد. همچنین انتظار می رود بدهی عمومی عربستان در سال 2021 به 937 میلیارد ریال (حدود 250 میلیارد دلار) افزایش یابد.

عربستان سعودی که سال گذشته کسری بودجه 12 درصدی از فراوری ناخالص داخلی را ثبت کرد، میخواهد این کسری را تا سال 2023 با برنامه ریزی و متنوع سازی اقتصاد که عمدتا توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی و صندوق ثروت حاکمیت پادشاهی سعودی پشتیبانی می گردد، جبران کند.

پیشترمحمد الجدعان وزیر دارایی عربستان سعودی گفت که در سال گذشته در اقدامی بی سابقه تزریق پول به صندوق سرمایه گذاری باعث کاهش شدید ذخایر ارزی و رکود اقتصادی شده است.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت دنیا، پس از شیوع بیماری کووید 19 با رکود عمیق اقتصادی روبرو شده است. تقاضای دنیای نفت خام کاهش یافته و اقدامات برای مهار ویروس کرونا به فعالیت های داخلی آسیب رسانده است. این شرایط سبب شده، بسیاری از کارشناسان بر این باور باشند که بحران کرونا و افزایش اقتصادیات ها و تصمیم های دیگر که به زیان شهروندان عربستان است، دولتمردان این کشور را با چالش روبرو کند.

صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود درباره اوضاع اقتصادی عربستان بیان کرد که این کشور در زمان حاکمیت سلمان بن عبدالعزیز شاه کنونی (از 2015) و ولیعهدی پسرش محمد بن سلمان 233 میلیارد دلار (873 میلیارد ریال عربستانی) از ذخایر اقتصادی خود را بدون آنکه تعیین باشد، صرف چه چیز شده، از دست داده و یا به عبارت بهتر این مبالغ صرف تجاوز به کشور یمن و تامین اقتصادی تروریست ها در سوریه، عراق و لیبی شده است.

هرچند این آمار از سوی منابع آگاه یمنی بیش از 300 میلیارد دلار در جنگ شش ساله عربستان علیه با این کشور اعلام شده است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1451

به "بدهی های عربستان طی 6 سال 21 برابر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدهی های عربستان طی 6 سال 21 برابر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید