بلینکن: چین به دنبال تضعیف نظم بین الملل است

به گزارش مجله سویگل، به گزارش خبرنگاران، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لا استامپا مدعی شد که چین به دنبال تضعیف نظم جهانی به رهبری آمریکا است.

بلینکن: چین به دنبال تضعیف نظم بین الملل است

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

همچنین وی چین را به عدم پیروی از قوانینی متهم کرد که از بعد از جنگ جهانی دوم بر جهان حاکم بوده است.

بلینکن در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: رابطه ما و بسیاری از متحدانمان با پکن در بعضی موارد رقابتی است، در پاره ای از موارد بر پایه همکاری است حال آنکه در بقیه موارد نیز همچنان غیردوستانه است. با این حال، یک استاندارد مشترک وجود دارد مبنی بر اینکه باید از موضع قدرت با چین روبرو شویم که این مسئله از اتحادهای قوی، هماهنگی و همکاری (با شرکایمان) شروع می گردد.

بلینکن همچنین مدعی شد که آمریکا قصد ندارد متحدانش را در دو راهی انتخاب میان واشنگتن یا پکن قرار دهد. وی در ادامه این ادعا اضافه کرد: هدف آمریکا مهار چین یا تضعیف آن نیست بلکه به دنبال حفظ نظام قانون محور بین الملل هستیم که همه ما طی 75 سال گذشته، بر روی آن تا این حد سرمایه گذاری نموده ایم و منافع مان را به خوبی تأمین نموده است.

بلینکن در ادامه توجیه رفتار چین هراسانه آمریکا اضافه کرد: وقتی کسی نظام (بین الملل) را به چالش می کشد؛ خواه چین باشد یا هر کشور دیگری، وقتی قانونمندانه بازی نمی نمایند و به قوانین احترام نمی گذارند یا کوشش می نمایند که تعهدات انجام گرفته از سوی سایرین را بی ارزش نمایند؛ همه ما حق مخالفت (با کشور خاطی) را داریم.

این اظهارات در حالی ایراد شد که آمریکا تحت ریاست جمهوری جو بایدن، در راستای تسریع رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک که با هدف ممانعت از قدرت یابی پکن انجام می گردد؛ اتهامات حقوق بشری را علیه چین مطرح نموده و این کشور را چالشی علیه نظام بین الملل جلوه می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1526

به "بلینکن: چین به دنبال تضعیف نظم بین الملل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلینکن: چین به دنبال تضعیف نظم بین الملل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید