تاکید اعلامیه اسلام آباد بر همکاری عمیق ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان

به گزارش مجله سویگل، ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان اعلامیه اسلام آباد را که به همکاری سه کشور در تمامی زمینه ها به خصوص مسائل سیاسی، اقتصادی، صلح و امنیت تعمیق می بخشد، امضا کردند.

تاکید اعلامیه اسلام آباد بر همکاری عمیق ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان

به نقل از خبرگزاری آناتولی، داوود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بیان نمود که آنکارا، باکو و اسلام آباد برای افزایش امنیت، ثبات و آرامش اقدامات مهمی انجام خواهند داد.

مولود چاووش اوغلو در نشست مشترک خبری با همتاهای آذربایجانی و پاکستانی خود در اسلام آباد گفت: تصمیم گرفتیم برای افزایش امنیت، ثبات و آرامش گام های مهمی برداریم.

وی شرح داد: نخستین نشست سه جانبه را در سال 2017 در باکو برگزار کردیم. دیگر، نوبت ترکیه است. امروز تصمیم گرفتیم این قبیل اجلاس را بیشتر برگزار کنیم. یعنی نیاز نیست که برای 3-4 سال دیگر منتظر باشیم.

چاوواوغلو همچنین اضافه کرد: در نشست سه جانبه با وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و پاکستان به اهمیت گسترش روابط میان کشورها نیز اشاره کردیم. به ویژه درباره اهمیت گسترش زیرساخت ها در زمینه های حمل ونقل و انرژی بحث کردیم.

جمهوری آذربایجان: شرکت های ترکیه و پاکستان در فرایند بازسازی قره باغ حضور یابند

وزیر امور خارجه آذربایجان نیز شرکت های ترکیه و پاکستان را به حضور فعال در بازسازی قره باغ دعوت کرد.

جیحون بایرام اف، وزیر امور خارجه آذربایجان روز چهارشنبه طی اظهاراتی در نشست خبری مشترک با همتایان ترک و آذربایجانی خود در اسلام آباد اظهار کرد: از شرکت های ترکیه و پاکستان دعوت می کنیم در بازسازی سرزمین های آزاد شده در قره باغ حضور فعال داشته باشند.

وی ضمن تشکر از حمایت های ترکیه و پاکستان در فرایند آزادسازی قره باغ اشغالی گفت: آنها از مذاکره مبتنی بر حاکمیت و تمامیت ارضی حمایت کردند. کشورها باید مرزهای خود را به رسمیت بشناسند.

بایرام اوف با بیان اینکه سه کشور دارای روابط مهم و چشم انداز مشترک بسکمک هستند، اظهار کرد: مردم آذربایجان در جشن های برگزار شده٬ پرچم های ترکیه و پاکستان را با افتخار به اهتزاز درآورند.

وی اضافه کرد: در این نشست خشونت و تروریسم٬ تبعیض و اسلام هراسی را رد و محکوم کردیم. به تلاش خود برای دستیابی به تفاهم از طریق گفت وگو ادامه می دهیم.

وزیر امور خارجه آذربایجان در ادامه تاکید کرد: زمینه های همکاری بین سه کشور بسیار گسترده است.ترکیه، پاکستان و آذربایجان در جهت تجارت تاریخی حمل و نقل و تجارت جای دارند و در این زمینه می توانند پروژه های جدیدی را اجرایی کنند. این گونه فعالیت ها منابع درآمد جدیدی برای شهفرایندان مان ایجاد و به رونق و ثبات منطقه و در نهایت به صلح جهانی و توسعه پایدار کمک خواهد کرد.

تاکید اسلام آباد بر افزایش همکاری سه جانبه پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان

وزیر امور خارجه پاکستان گفت که ترکیه-آذربایجان-پاکستان تصمیم گرفتند بر افزایش روابط و همکاری های سه گانه بیشتر تمرکز کنند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان روز چهاشنبه طی اظهاراتی در نشست خبری مشترک با همتاهای ترکیه ای و آذربایجانی خود در اسلام آباد اظهار کرد: ترکیه، آذربایجان، پاکستان تصمیم گرفتند بر افزایش روابط و همکاری های سه گانه بیشتر تمرکز کنند.

وی با تاکید بر توسعه روابط با ترکیه و آذربایجان گفت: اعتماد فوق العاده و مهم در روابط سه جانبه ایجاد شده است.

قریشی با اشاره به اینکه در نشست امروز مسائل سیاسی٬ تجاری، سرمایه گذاری٬ امنیتی و همکاری های استراتژیک مورد بحث قرار گرفت، اضافه کرد: سه کشور در مورد موضوعات مختلف دیدگاه و منافع مشترک دارند.

وی تاکید کرد که آنکارا- باکو- اسلام آباد خواستار صلح، ثبات و بهبود رفاه در مناطق خود هستند.

دیدار چاووش اوغلو با عمران خان در اسلام آباد

همچنین وزیر امور خارجه ترکیه با نخست وزیر پاکستان دیدار و روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نهاد نخست وزیری پاکستان طی بیانیه ای بیان نمود که عمران خان، نخست وزیر این کشور با مولود چاووش اوغلو که برای انجام دیدارهای رسمی به اسلام آباد سفر کرده است دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

عمران خان با اشاره به ماهیت عالی روابط سیاسی موجود بین دو کشور٬ بر اهمیت تبدیل آن به همکاری های اقتصادی تاکید کرد.

وی همچنین با تشکر از حمایت های ترکیه در مساله جامو و کشمیر شرح داد که اقدامات مضر هند صلح و امنیت را در منطقه تهدید می کند.

عمران خان بر اهمیت نقش پاکستان در حل مسالمت آمیز بحران در افغانستان تاکید کرد.

طرفین در ادامه بر توسعه همکاری در زمینه های تجاری، دفاعی، سرمایه گذاری، آموزشی و فرهنگی تاکید کردند.

طرفین همچنین شرح دادند که توسعه بیشتر روابط استراتژیک بین ترکیه و پاکستان در راستای منافع مشترک دو ملت بوده و خواستار ارتقا این روابط شدند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1393

به "تاکید اعلامیه اسلام آباد بر همکاری عمیق ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید اعلامیه اسلام آباد بر همکاری عمیق ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید