تزریق های داروهای کورتونی یا استروئیدی ممکن است آرتروز زانو را بدتر نمایند

به گزارش مجله سویگل، دو آنالیز تازه نشان می دهند که تزریق های داروهای کورتونی یا استروئیدی ممکن است آرتروز یا استئوأرتریت زانو، بیماری که بسیاری از افراد را در سنین بالا را گرفتار می نماید، بدتر کند.

تزریق های داروهای کورتونی یا استروئیدی ممکن است آرتروز زانو را بدتر نمایند

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب ام دی این آنالیز بعلاوه نشان دادند که تزریق های یک ماده لغزان نماینده ممکن است به حفاظت از مفصل زانو در افراد مبتلا به آِرتروز یا استئوآرتریت یاری کند.

آزاد درباندی، دانشجوی دانشکده علوم و پزشکی شیکاگوی دانشگاه روزالیند فرانکلین یکی از این پژوهشگران گفت: این نتایج نشان می دهد که باید آنالیز های بیشتری درباره تزریق های اسید هیالورونیک به عنوان شیوه ای برای کنترل علائم آرتروز به عمل آید و استفاده از داروهای کورتونی یا استروئیدی باید با احتیاط بیشتری انجام گردد.

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی ژل مانند در بدن است که به خصوص در چشم ها، مفاصل و پوست یافت می گردد. این ماده را می توان در آزمایشگاه ها از باکتری ها یا با استفاد از تاج خروس فراوری کرد.

اسید هیالورونیک به طور شایعی برای درمان آرتروز یا استئوآرتریت به کار می رود. آرتروز معمولا مفاصل دست ها، زانوها، لگن و ستون فقرات را مبتلا می نماید و دلیل آن تخریب دائمی غضروفی است که انتهاهای استخوان ها در این مفاصل را می پوشاند.

  • تزریق ژل هیالورونیک اسید برای آرتروز زانو

یک درمان شایع دیگر آرتروز داروهای کورتونی یا استروئیدی هستند. این داروها که با کاهش التهاب مفاصل یاری می نمایند، شکل مصنوعی هورمون کورتیزول هستند که در بدن به طور طبیعی فراوری می گردد.

آنالیز اول که بوسیله پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس انجام شد به آنالیز داده های مربوط به 210 فرد قبلا تشخیص داده شده به عنوان آرتروز زانو پرداخت. افراد در این آنالیز به سه گروه تقسیم شدند و در طول دو ساله این آنالیز گروه اول تزریق داروی کورتونی و گروه دوم تزریق اسید هیالورونیک دریافت کردند و گروه سوم به عنوان گروه شاهد تزریقی دریافت نکردند. این افراد پیش از هر تزریق و دو سال بعد برای مقدار گیری تغییرات در مفصل زانویشان با ام آرآی تصویربرداری شدند.

نتایج نشان داد که آرتروز زانو در گروهی که تزریق داروهای کورتونی یا استروئیدی دریافت نموده اند، به طور قابل توجهی بدتر شده است، در حالیکه در گروهی تزریق های اسید هیالورونیک دریافت نموده بودند، نسبت به گروه شاهد از شدت بیماری کاسته شده بود.

آنالیز دوم که بوسیله پژوهشگران در دانشکده پزشکی شیکاگوی دانشگاه روزالیند فرانکلین انجام شد، داده های مربوط به 150 بیمار دچار آرتزوز زانو با شدت مشابه آنالیز شدند. در طول یک دوره سه ساله 50 نفر از این بیمارن تزریق داروی کورتونی و 50 نفر تزریق اسید هیالورونیک دریافت کردند و 50 نفر دیگر به عنوان گروه شاهد تزریقی دریافت نکردند. پژوهشگران تصاویر رادیولوژی زانوهای این افراد را در آغاز آنالیز و دو سال بعد مقایسه کردند.

در این مورد هم نتایج نشان داد که در بیمارانی که به آنها داروی کورتونی یا استروئیدی تزریق شده بود، شدت آرتروز بیشتر شده است.

البته کارشناسان به محدودیت های این آنالیز را هم یادآور می شوند. برای مثال، از آنجایی که عوامل بسیاری می توانند بر پیشرفت آرتروز تاثیر بگذارند، مشکل است بر اساس این داده های مقدماتی نتیجه گرفت که تزریق داروی استروئیدی عامل بدتر شدن بیماری این افراد بوده است. اما به هر حال نتایج این آنالیز با توجه این داروها به طور شایعی برای درمان آرتروز به کار می روند، سوال مهمی را درباره مصرف آنها مطرح می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 آذر 1401 بروزرسانی: 12 آذر 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2127

به "تزریق های داروهای کورتونی یا استروئیدی ممکن است آرتروز زانو را بدتر نمایند" امتیاز دهید

1 کاربر به "تزریق های داروهای کورتونی یا استروئیدی ممکن است آرتروز زانو را بدتر نمایند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق های داروهای کورتونی یا استروئیدی ممکن است آرتروز زانو را بدتر نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید