تولید 5300 تن پسماند در 6 ماه اول 98 ، قانون جامع پسماند پس از 14 سال درست اجرا نمی شود

به گزارش مجله سویگل، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران از تولید 5 هزار و 300 تن پسماند در 6 ماه نخست امسال خبر داد.

تولید 5300 تن پسماند در 6 ماه اول 98 ، قانون جامع پسماند پس از 14 سال درست اجرا نمی شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از شهرنوشت، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در همایش رویداد بین المللی کلیماتون که با موضوع کاهش تولید پسماند در ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان های مردم نهاد تهران برگزار گشت، گفت: رویداد کلیماتون بعد از توافق پاریس، هر سال برگزار می شود و امسال شهرداری تهران به صورت مستقل این رویداد و نشست را با تمرکز بر موضوع کاهش تولید پسماند برگزار می کند. موضوع رویداد کلیماتون مقابله با تغییرات اقلیمی است و یکی از مولفه ها در این زمینه بحث تولید و مراکز دفن پسماند است.

وی افزود: از آنجا که پسماند باعث تولید گاز متان می شود و این گاز از عوامل مخربی است که نقش موثری در گرمایش زمین دارد، مسئله پسماند و مدیریت آن از اهمیت زیادی در محیط زیست برخوردار است.

انصاری با تاکید بر اینکه محور رویداد امسال تلاش برای کاهش تولید پسماند است، گفت: ما روزانه حدود 8 هزار تن پسماند به آرادکوه می فرستیم، بنابراین هر اقدامی که تولید پسماند را کاهش دهد و در جهت بازیافت و مباحث اقتصادی مربوط به آن و جلب مشارکت مردمی باشد، کمک می کند که ما به پسماند نگاه دیگری داشته باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار در 6 ماهه اول سال 98، بالغ بر 5 هزار و 300 تن پسماند تولید شده است، 68 تن پسماند بیمارستانی و 38 هزار تن خاک و نخاله های ساختمانی که قطعا این تولید بی رویه پسماند، آب و خاک و حتی هوا را آلوده می کند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بیان نمود: از سال 83 قانوع جامعی به نام قانون جامع مدیریت پسماند داریم که این قانون مباحث کلیدی از جمله تفکیک وظایف دستگاه های مختلف در زمینه پسماند را مشخص کرده است. آیین نامه اجرایی قانون هم در سال 84 ابلاغ شده و بعد از آن آیین نامه هایی هم توسط دولت در زمینه پسماند تصویب شد، اما به دلایل عدیده این قوانین به نحو مطلوبی اجرایی نمی شود. شاید یکی از دلایل آن، این است که دستگاه های ذی ربط آگاهی لازم را ندارند. البته فقدان ضمانت اجرا نیز سبب شده که با وجود گذشت 14 سال هنوز در اجرای این قانون با مسائلی روبرو باشیم.

وی در ادامه با اشاره به برخی قوانین مربوط به پسماند یادآور شد: قوانین ما بازدارندگی لازم را ندارند و برخی نهادها خود تولیدکننده پسماندهای خطرناک هستند. ناچیز بودن مجازات ها و بی توجهی به آموزش ها و مشارکت های مردمی از عوامل مهم عدم توفیق در کاهش تولید پسماند است.

انصاری ادامه داد: جلب مشارکت مردم از مهم ترین مواردی است که باید به آن پرداخته شود و تا وقتی مردم مشارکت نکنند، نمی توان اهداف را پیش برد. همچنین نظارت دقیق و کافی و کامل بر اجرای قوانین در این زمینه وجود ندارد.

وی فقدان همکاری های فرابخشی در مدیریت پسماند را از دیگر مسائل این حوزه دانست و افزود: به نظر می رسد در واحدهای صنعتی تولیدکننده پسماند اطلاع کافی درباره مدیریت این پسماندها وجود ندارد. تاکید ما بر این است که باید زمینه مشارکت های مردمی و بخش خصوصی در مدیریت پسماند فراهم شود. این نشست هم فتح بابی است که بتوانیم از این ایده ها استفاده کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 491

به "تولید 5300 تن پسماند در 6 ماه اول 98 ، قانون جامع پسماند پس از 14 سال درست اجرا نمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید 5300 تن پسماند در 6 ماه اول 98 ، قانون جامع پسماند پس از 14 سال درست اجرا نمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید