جراحی لثه؛ روش های آن و قیمت سال 98

به گزارش مجله سویگل، خبرنگاران: همه ما خواهان داشتن دندان های سالم و زیبا هستیم. اما در کنار سلامت و زیبایی دندان ها، سلامت و فرم لثه ها نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است در حدی که زیباترین دندان ها اگر با لثه ای بیمار و عفونی احاطه شوند نه تنها لبخند زیبایی نمی سازند بلکه به دلیل عفونت لثه یا تحلیل رفتن آن جلوه خود را نیز از دست داده و صاحب چنین دندان و لثه ای قطعا لبخند زیبایی نخواهد داشت.

جراحی لثه؛ روش های آن و قیمت سال 98

ویژگی یک لثه سالم

  • صورتی رنگ
  • سفت و محکم و چسبیده به استخوان زیرین
  • شبیه پوست پرتقال و دانه دانه
  • فاقد تورم، قرمزی و خونریزی

علائم بیماری لثه

  • تغییر رنگ لثه به سمت قرمزی
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا خوردن مواد خوراکی سخت مانند سیب یا هویج
  • جدا شدن لثه از دندان
  • بو و طعم بد دهان
  • لقی دندان ها
  • حرکت و چرخش دندان از محل اولیه خود
  • گیر غذایی
  • احساس فشار بین دندان ها

علل مهم بیماری لثه

سیگار کشیدن

بهتر است بدانید که سیگار کشیدن یکی از مهم ترین فاکتور های ریسک تاثیرگذار بر ابتلا به بیماری های لثه است. علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند احتمال درمان موفقیت آمیز بیماری را از بین ببرد.

تغییرات هورمونی خانم ها

تغییرات هورمونی باعث حساس تر شدن لثه ها و افزایش احتمال ابتلا به ژنژیویت می شوند.

دیابت

افراد مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالاتر تشکیل عفونت ها هستند که این شرایط شامل ابتلا به بیماری لثه است و ممکن است برای درمان این بیماری ها نیاز به جراحی لثه باشد.

سایر بیماری ها

ابتلا به بیماری هایی مثل ایدز و درمان آن ها می تواند تاثیر منفی بر سلامت لثه ها داشته باشد. این شرایط در موارد درمان بیماری سرطان نیز مشاهده می شود.

مصرف دارو

صد ها قلم از دارو های تجویز شده توسط پزشکان و دارو هایی که امکان تهیه آن ها از داروخانه ها بدون نسخه پزشک وجود دارد، در عمل می توانند ترشح بزاق در دهان را کاهش دهند. بزاق نقش حفاظت از دهان را بر عهده دارد. بدون ترشح بزاق به مقدار کافی، دهان فرد مستعد ابتلا به عفونت هایی مثل بیماری لثه خواهد شد. علاوه بر این مصرف بعضی دارو ها می تواند باعث رشد غیر عادی بافت لثه شود و به این ترتیب تمیز کردن دندان ها و لثه ها سخت می شود.

ژنتیک

بعضی افراد به صورت ژنتیک مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند و بیشتر از سایرین به این بیماری ها مبتلا می شوند و نیاز به جراحلی لثه پیدا می نمایند.

درمان

هنگامی که بیمار دچار بیماری لثه می شود، ابتدا به درمان ها و ترمیم های بدون جراحی روی می آورد. اما اکثر بیماری های لثه به دلیل عفونت و التهاب زیاد، نیاز به جراحی دارند. جراحی لثه به روش های مختلف صورت می گیرد که در ادامه شرح می دهیم.

انواع جراحی لثه

جراحی فلاپ لثه

چه مواقعی کاربرد دارد؟

درر صورتی که عمق پاکت های تشکیل شده بر روی خط لثه بزرگتر از 5 میلی متر باشد، متخصص بیماری های لثه (پریودنتیست) از این روش جراحی لثه برای کاهش پاکت های پریودنتال استفاده می نماید.

چگونه انجام می شود؟

پزشک متخصص شکاف هایی در بافت لثه به منظور جدا کردن لثه از دندان ها ایجاد می نماید و به وسیله این شکاف ها ابزار های تمیز کردن عمقی را به همراه ابزار های جرم گیری مافوق صوت و نیز ابزار های دستی به منظور پاک کردن جرم، پلاک و زیست لایه های تشکیل شده زیر پاکت ها به محل وارد می نماید.

لثه برداری

چه مواقعی کاربرد دارد؟

در این روش جراحی لثه برای برداشتن بافت لثه اضافی که ممکن است بر روی دندان ها رشد نموده باشد به منظور دسترسی بهتر برای تمیز کردن دندان ها استفاده می شود.

چگونه انجام می شود؟

هنگام جراحی لثه، متخصص پریودنتیست بافت لثه بیمار را بی حس نموده و در آن برش های لازم را ایجاد میکند. به این ترتیب می توان بافت لثه اضافی تشکیل شده در دهان را حذف کرد.

جراحی ترمیم پلاستیک لثه

چه مواقعی کاربرد دارد؟

این نوع از جراحی لثه برای تغییر شکل بافت سالم لثه اطراف دندان ها و ایجاد ظاهر بهتر برای آن ها استفاده می شود. در صورتی که فرد دچار عقب رفتگی لثه شده و لثه های وی از روی دندان کنار رفته باشد، از روش جراحی ترمیم پلاستیک لثه برای وی استفاده می شود.

چگونه انجام می شود؟

در جراحی لثه می توان از پیوند لثه با استفاده از بافت سقف دهان (که در اصطلاح به آن گرافت گفته می شود) در محل های لازم و در ادامه بخیه زدن این بافت به هر دو طرف دندان ها در مواردی که لثه دچار عقب رفتگی شده استفاده کرد. هنگام استفاده از روش پیوند بافت نرم در عمل جراحی لثه، متخصص بیماری های لثه می تواند از لیزر به عنوان یک تکنیک دارای حداقل سطح تهاجم برای ایجاد پوشش بر روی ریشه های بی حفاظ دندان ها بهره گیرد.

جراحی پیوند لثه

چه مواقعی کاربرد دارد؟

در مواردی که به انجام جراحی لثه نیاز باشد، بافت لثه تحلیل رفته است و به همین خاطر دیگر نمی تواند کل ریشه دندان را بپوشاند یا به میزان کافی برای دریافت و نگه داشتن دندان در جای خود قدرت ندارد. در اینگونه مواقع دندان ها ممکن است در جای خود سست شده و هدف از عمل جراحی لثه تجدید ساختار بافت لثه تحلیل رفته، افزایش طول تاج و حفظ ساختار آن است.

چگونه انجام می شود؟

در این نوع از جراحی لثه با استفاده از یک روش به نام جراحی فلپ پریودنتال، دکتر جراح لثه بخش های نیازمند ترمیم لثه ها را بریده و لایه رویی لثه را بر می گرداند. سپس به تمیز کردن عمیق بخش های آسیب دیده و درمان با استفاده از دارو های ضد باکتری می پردازد.

لثه های تحلیل رفته، راه را برای ایجاد پلاک یا باکتری بر روی دندان باز می نمایند و باعث تشکیل کیسه های مایع بین دندان ها و لثه ها می شوند. به همین دلیل، بدن، سلول های سفید را برای مبارزه با عفونت ایجاد شده به محل ارسال می نماید و این مبارزه طبیعی اغلب باعث از بین رفتن استخوان و بافت دارای عفونت می شود.

تمیز کردن کیسه های ایجاد شده این امکان را فراهم می نماید که لثه ها برای انجام عملیات ترمیم آماده شوند. معمولاً برای انجام عمل جراحی افزایش طول تاج لثه از بی حسی موضعی یا بی هوشی استفاده می شود و پزشک احتمالاً به شما توصیه می نماید از مسکن ها برای کاهش درد قبل از عمل جراحی لثه و پس از آن بهره ببرید.

جراحی زیبایی لثه

چه مواقعی کاربرد دارد؟

از این نوع عمل جراحی لثه برای تغیر شکل لثه و به عبارتی لبخند لثه ای که بهتر به نظر بیاید استفاده می شود. در فردی که دندان ها پس رفته و بافت لثه به طرف دور از دندان تحت فشار قرار گرفته می تواند این عمل جراحی لثه را انجام دهد.

چگونه انجام می شود؟

در این نوع جراحی از سقف دهان، نمونه ای مناسب گرفته می شود و به لثه آسیب دیده پیوند زده می شود.

قبل از عمل جراحی لثه

قبل از هر عمل جراحی لثه، شما یک بی حس نماینده موضعی دریافت خواهید کرد.

همچنین، پریودنتیست (و یا متخصص بهداشت دندان) دندان های شما را تمیز می نماید. شما باید از دندان پزشک خود راجع به هر دارو و بیماری های مزمن که ممکن است عمل جراحی لثه را تحت تاثیر قرار دهد بپرسید.

پس از عمل جراحی لثه

پس از اتمام عمل جراحی لثه، جراح لثه را بخیه میزند بخیه ممکن است خود بخود حذف شود یا برای برداشتن آن 7 تا 10 روز بعد از جراحی به دندانپزشک مراجعه کنید. جراح نیز ممکن است پانسمان جراحی خاص به نام بسته پریودنتال بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهد.

آیا جراحی لثه درد دارد؟

  • اکثر مردم بعد از عمل جراحی لثه یک درد خفیف تا متوسط دارند که با مسکن قابل درمان است.
  • اگر منطقه جراحی شده متورم شده است از بسته یخ بهره ببرید.
  • اگر پریودنتیست شما برای شما انتی بیوتیک تجویز نموده است با دقت به دستورالعمل عمل کنید.
  • در بعضی افراد خطر خونریزی لثه و تورم لثه بعد از عمل جراحی لثه وجود دارد، اگر شما این مسائل را تجربه کردید بلافاصله با پریودنتیست خود در میان بگذارید.

هزینه عمل جراحی لثه

هزینه جراحی لثه بستگی به میزان پیشرفت بیماری شما، نوع جراحی و پزشک معالج دارد. تعداد جلسات لازم جراحی لثه برای هر فرد متفاوت بوده و هزینه آن حدودا 2میلیون تومان به ازای هر جلسه است.

منبع: برترین ها
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 395

به "جراحی لثه؛ روش های آن و قیمت سال 98" امتیاز دهید

1 کاربر به "جراحی لثه؛ روش های آن و قیمت سال 98" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحی لثه؛ روش های آن و قیمت سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید