خانه تکانی دل مهمتر از خانه تکانی منزل

به گزارش مجله سویگل، خانه تکانی دل پیش از بهار، خانه تکانی است از نوع منحصربه فرد برای آرامش روان، خانه تکانی که باید در آن اول از همه نگرش خود را تغییر دهیم.

خانه تکانی دل مهمتر از خانه تکانی منزل

به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و همه مشغول خانه تکانی هستند اما آنچه که مهمتر است خانه تکانی دل است. اگر قبلا پیش از رسیدن سال نو فکری به حال دلتان نمی کردید بیاید سال جاری با یک خانه تکانی اساسی روح و روان خسته امان را جانی دوباره ببخشیم. این خانه تکانی برخلاف خانه تکانی های دیگر، نه زحمتی و نه به ابزار خاصی احتیاج دارد. انتظار یاری از هیچ کس هم نخواهی داشت و به تنهایی، هر انسانی قادر به انجام آن خواهد بود.

چهار گام برای خانه تکانی دل

پیش از رسیدن بهار می خواهیم دست به یک خانه تکانی اساسی بزنیم؛ خانه تکانی از نوع شخصی و منحصربه فرد. خانه تکانی، آن هم از ریشه و اساس. می خواهیم در این خانه تکانی، اول از همه نگرش خود را تغییر دهیم.

گام اول

ابتدا ضروری است به خود بیاییم و نیک و عمیق بیندیشیم، به گذشته ها برگردیم، ناراحتی ها، بغض ها و کینه ها، کمبودهای عاطفی و نابسامانی های روحی، همه و همه را در مقابل دیدگان خود قرار دهیم و ببینیم چه چیزهایی خانه دل را به مکانی تلخ و سرد مبدل ساخته است؟ خانه دل باید ساده باشد، صمیمی و آرام، خالی از انواع بغض ها و کینه ها و سرشار از محبت ها و دوست داشتن ها. خانه دل باید صاف باشد و صیقلی، گرم باشد و مهربان و درنهایت، خانه دل باید زیباترین و بانشاط ترین جلوه های بصری و معنوی را دارا باشد. پس در این بهار دل انگیز، هیچ کجا برای خانه تکانی، مناسب تر و واجب تر از دل نیست.

گام دوم

گام دوم در خانه تکانی دل ، بیرون ریختن تمامی ناب سامانی ها، خاطرات بد و آزاردهنده و ناراحتی هایی ست که سالیان سال است آن را در دل نگاه داشته ایم. پاک کردن دل از بغض ها، حسدها، کینه ها و ناملایمات، نباید وقت زیادی از ما را به خود اختصاص دهد. کارهای بسیار زیادی ست که باید در آستانه بهار دل انگیز انجام پذیرید و خانه تکانی دل تنها یکی از آن هاست.

گام سوم

به گوشه گوشه دل سر می زنیم، پلیدی ها را با هوشیاری، هر کجایی که خود را پنهان نموده باشند، می یابیم و آن ها را با معجونی از لبخند، مهربانی و بخشش، از دل بیرون می رانیم. این خانه تکانی، کار چندان سختی نیست و باید در عین ظرافت و دقت، به سرعت انجام پذیرد. تمام جغرافیای دل را باید جست، سر زد و از درونیات آن باخبر شد. از سال جاری، دیگر دل ها جایی برای نگاه داشتن بدی ها و ناراستی ها نیست.

گام چهارم

خانه تکانی را از بیرون راندن ها شروع کردیم و حالا نوبت جابه جایی ها و تغییرات وسیع و اساسی ست! خانه تکانی دل با بیرون راندن تمامی بدی ها و جایگزین نمودن هر آن چه نام و نشانی از خوبی ها دارد، به انتهای خود نزدیک می گردد و با چند جابه جایی کوچک، دست کم برای یک سال آینده، دل را از گزند پلیدی ها رهایی می بخشیم. مراقب باشیم هر حرفی را نشنویم که غیبت و تهمت نگردد. توجه کنیم که هرچیزی را نبینیم و نشنویم تا از آلودگی ها به دور بوده و مصون بمانیم. دستمالی بر داریم و کینه دیگران را از دل پاک کنیم، کینه کسی در دل ما نباشد. قلب مومن مهربان و قلب غیر مومن سخت است.

خانه تکانی دل، مایه آرامش خود و دیگران

خانه تکانی که شد، وقتی خستگی رفع می گردد، آدم هم خودش لذت می برد و هم هرکسی که وارد خانه می گردد. اگر عیب های خود را پاک کنیم و خود را تطهیر نموده و وجودمان را به زیبایی ها تزیین کنیم هم خودمان خشنود می شویم و هم دیگران. یادمان باشد خانه ای زیبا و دوست داشتنی ست که صاحب خانه اش دلی پاک، مهربان، آرام و خالی از تمامی بدی ها داشته باشد. خانه هرچند زیبا، خانه هرچند خوش آب ورنگ و خانه هرچند شیک و مجلل، وقتی زندگی در آن لطف دارد که ساکنانی داشته باشد با دل هایی مهربان و خالی از تمامی بدی ها. برای لذت بردن از خانه ای که در آن روزگار می گذرانیم، سال جاری پیش از خانه تکانی، به سراغ دل های مان برویم و خانه تکانی را از دل های مان شروع نماییم که مهم تر از خانه تکانی نوروزی، خانه تکانی دل است.

دلت را بتکان، غصه هایت که ریخت، تو هم همه را فراموش کن…….

دلت را بتکان، اشتباهایت تالاپی می افتد زمین، بذار همان جا بماند، فقط از لابه لای اشتباهایت یک تجربه را بیرون بکش، قاب کن و بزن به دیوار دلت ……

دلت را محکم تر اگر بتکانی، تمام کینه هایت هم می ریزد….

و تمام آن غم های بزرگ…

و همه حسرت ها و آرزوهایت…..

محکم تر از قبل بتکان تا این بار همه آن عشق های بچه گربه ای! هم بیفتد…..

حالا آرام تر، آرام تر بتکان تا خاطره هایت نیفتد، تلخ یا شیرین چه تفاوت می نماید؟!

خاطره، خاطره ست باید باشد باید بماند….

کافی ست؟!!

نه هنوز دلت خاک دارد…یک تکان دیگر بس است..

تکاندی؟؟!!

دلت را ببین! چقدر تمیز شد! دلت سبک شد!

حالا این دل جای اوست…دعوتش کن، این دل مال اوست...

همه چیز ریخت از دلت همه چیز افتاد …

و حالا…

وحالا تو ماندی و یک دل، یک دل و یک قاب تجربه، مشتی خاطره و یک او...

خانه تکانی دلت مبارک….!!!

گروه روانشناسی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1380

به "خانه تکانی دل مهمتر از خانه تکانی منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تکانی دل مهمتر از خانه تکانی منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید