در انتظار جهانی شدن کوه سبلان هستیم

به گزارش مجله سویگل، مسئولین استان اردبیل، کوه سبلان را که به عنوان یک میراث غنی و دارای موقعیت ویژه توریستی و فرهنگی است در نوبت صف ثبت جهانی قرار دادند. با توجه به اینکه این کوه، جز معدود کوه هایی در ایران است که فرهنگ و تاریخ خطه آذربایجان را معرفی می نماید و دارای زیست بوم خاص طبیعی است، می تواند موجب رونق صعنت گردشگری در ایران نیز باشد.

در انتظار جهانی شدن کوه سبلان هستیم

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواهان برگزاری همایش علمی معرفی کوه سبلان با منظره جهانی شدن شد و اضافه نمود: این اقدام می تواند با نظر استادان و کارشناسان علمی به معرفی بهتر و فراهم شدن بستر ثبت جهانی کوه سبلان منجر گردد.

وی بعلاوه با اشاره به ضرورت تبین و آنالیز جایگاه سبلان از منظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی گفت: کوه سبلان با فرهنگ و تاریخ منطقه عجین شده و دارای ویژگی های منحصر بفرد است.

کوه 4811 متری سبلان که در غرب شهر اردبیل واقع شده، در دامن خود موجب تشکیل شهرهایی مثل اردبیل، نیر، سرعین، سراب و مشگین شهر شده است.

دامنه های سبلان که سومین کوه مرتفع ایران بعد از دماوند و علم کوه محسوب می گردد، در طول قرن ها همیشه محل زیست جامعه شهری، روستایی بویژه عشایر منطقه بوده است.

بعلاوه دامنه های شمالی، شرقی و جنوبی کوه سبلان که در زمان های دور آتشفشانی بوده، دارای بیش از صد چشمه آبگرم است و همین جاذبه در کنار برف نشسته بر یال ها، همیشه جاذبه ای برای ورزش های زمستانی و کوهنوردی در کوه سبلان به شمار می رود.

سبلان به خاطر آبگرم های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.

بعلاوه بعضی کوه سبلان را محل ظهور و زیست زرتشت می دانند و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد گردد.

برای این کوه بزرگ 60 کیلومتر طول و 45 کیلومتر پهنا تخمین می زنند و وسعت تقریبی آن نزدیک به 6 هزار کیلومتر مربع است.

کوهستان سبلان سه قله معروف دارد که قله بزرگ آن به سلطان مشهور است و 2 قله دیگر آن به هرم و کسری معروف هستند.

امتداد کوه سبلان شرقی ـ غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می نماید.

در بالاترین نقطه کوه سبلان دریاچه ای در حد یک هکتار در نوک قله و در محل فوران گدازه شکل گرفته که تنها سه ماه از فصل تابستان آب آن ذوب شده و در مابقی ایام سال یخ می بندد.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2154

به "در انتظار جهانی شدن کوه سبلان هستیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "در انتظار جهانی شدن کوه سبلان هستیم" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در انتظار جهانی شدن کوه سبلان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید