راه طولانی آموزش فنی و حرفه ای برای تامین احتیاج بازار کار

به گزارش مجله سویگل، ششم مردادماه، به عنوان روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی حرفه ای در تقویم انتخاب شده است؛ روزی که شاید بار دیگر پیوند کسب وکارها با آموزش فنی و تکنولوژی مورد تاکید قرار گرفته و آموزش فنی وحرفه ای به عنوان تکمیل کننده نظام آموزشی موردتوجه است.

راه طولانی آموزش فنی و حرفه ای برای تامین احتیاج بازار کار

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

این روزها هیچ کشوری نمی تواند تأثیر تکنولوژی بر اقتصاد و سرنوشت کسب وکارها را انکار کند؛ شاید رشته های فنی به اغراق و یا غیر آن اگر تعیین نماینده راستا قرن امروز نباشند، تعیین گر راستا رشد مالی خواهند بود. برای همین به باور بعضی خوار شمردن آموزش فنی و حرفه ای ستیز با واقعیت های زندگی امروزی است؛ زندگی که گویی در چنبره فن سالاری است و تکنولوژی.

اگر به سرنوشت بعضی از کارآفرین ها در کشور توجه گردد اینکه آن ها در میانه راه شکست می خورند شاید به گفته محمدرضا قنبری، استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی ردپای غفلت از مهارت های فنی و حرفه ای را بتوان پیدا کرد. او معتقد است: کارآفرین باید ایده را به ثروت تبدیل کند، اما متأسفانه ما فقط به تئوری تکیه می کنیم؛ در حال یکه باید بین علم و عمل ارتباط برقرار گردد. دانشجویان حوزه صنعت و اقتصاد کار تیمی و فرهنگ کار تیمی را یاد بگیرند تا ایده آن ها تبدیل به طرحی با توجیه مالی گردد.

او این راستا را علاوه بر دانشگاه و محیط های صنعتی در الگوی آموزش فنی وحرفه ای هم جست وجو می نماید، اگرچه به شیوه آموزشی فنی وحرفه ای هم نقدی جدی دارد و آن الگو را به روز و کارآمد نمی داند.

یلدا راهدار، نایب رئیس سازمان ملی کارآفرینی هم می گوید: قرار بود آموزش های فنی و حرفه ای موجب بالا رفتن کارایی و کارآفرینی نیروی انسانی فعلی گردد، اما به نتیجه مطلوب نرسیده است. نرخ بیکاری افراد تحصیل نموده در سال های اخیر نشان از عدم تطابق رشته های دانشگاهی با احتیاج بازار کار است. عدم وجود ارتباط عملی میان مراکز آموزشی و صنعتی باعث شده تا نیروهایی پرورش یابند که چندان مورداحتیاج بخش های فراوری جامعه نیستند و صرفاً به دلیل اخذ مدارک دانشگاهی و بدون توجه به ظرفیت های بالقوه اقتصاد وارد سیستم آموزش عالی می شوند.

به گفته راهدار با توجه به مسائل آموزش فنی در دانشگاه، قرار شد سازمان فنی و حرفه ای کشور دوره های آموزشی خود را مطابق با استانداردهای روز دنیا برگزار و متناسب با هر دوره مدرک معتبر بین المللی ارائه دهد؛ اما در سال های اخیر به دلیل وجود سرفصل های طولانی دوره ها و عدم به روزرسانی مطالب آموزشی، از مقبولیت این دوره ها کاسته شده است.

جامعه دنیای امروز از پیله سنتی خارج شده و به کسب وکارهای با فناوری و بر محور داده روی آورده است و بهره گیری از آن احتیاج به مهارت جدید دارد؛ اما چنین در خیلی از مراکز این خدمات آموزشی ارائه نمی گردد.

قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در 24 آبان سال 1396 به تصویب مجلس رسید اما طبق ماده 11 این قانون ظرف سه ماه می بایست آیین نامه اجرایی آن به هیئت دولت ارائه می شد که عملی نشد. همچنین در طرح تکاپو که در دولت یازدهم به تصویب رسید مقرر شد تا سازمان فنی و حرفه ای احتیاجهای بازار کار را شناسایی و به وسیله مهارت آموزی پوشش دهد اما عملکرد این سازمان در این خصوص به صورت ملموس دیده نشد.

آنچه تعیین است اینکه شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه ای زمانی پیروز خواهد بود که بتواند فرصت آموزش فنی و حرفه ای را برای آحاد جامعه فراهم کند؛ همچنین سیاست گذاران به الگوی کشورهای پیروز در این زمینه توجه نمایند. سازمان فنی و حرفه ای به عنوان یکی از ابزارهای توسعه صنعتی در امر آماده سازی نیروی انسانی باید با اصلاح نظام آموزش و تحصیلات حرفه ای به وسیله ارتقا سطح استانداردهای ملی به سطح استانداردهای دنیای و بهره گیری از امکانات و تجهیزات نوین و مکفی، کیفیت و اثربخشی آموزشی خود را ارتقا بخشد و توجه به فناوری های نوین و شیوه کسب وکارهای نوین در اولویت باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1098

به "راه طولانی آموزش فنی و حرفه ای برای تامین احتیاج بازار کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه طولانی آموزش فنی و حرفه ای برای تامین احتیاج بازار کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید