شناسایی یک کهکشان عظیم در همسایگی راه شیری

به گزارش مجله سویگل، تلسکوپ فضایی گایا(Gaia) آژانس فضایی اروپا اخیرا یک کهکشان بزرگ که در حومه کهکشان راه شیری کمین نموده بود را شناسایی کرد.

شناسایی یک کهکشان عظیم در همسایگی راه شیری

به گزارش خبرنگاران و به نقل از فیز، یک تیم بین المللی ستاره شناسان دانشگاه کمبریج(University of Cambridge)، با آنالیز داده های تلسکوپ فضایی گایا موفق به کشف یک جسم بزرگ در اطراف کهکشان راه شیری شدند.

این کهکشان تازه کشف شده، Antlia 2یا Ant 2 نام دارد و از آنجایی که تراکم آن بسیار کم است و همیشه در پشت قرص دیسک راه شیری مخفی شده بود، قابل شناسایی نبود.

اما اکنون به لطف تلسکوپ فضایی گایا موفق به شناسایی این کهکشان شدند.

گایا یک تلسکوپ فضایی آژانس فضایی اروپا(ESA) است که برای اخترسنجی طراحی شده است. هدف از مأموریت این رصدخانه فضایی، ایجاد یک فهرست سه بعدی از حدود یک میلیارد اجرام سماوی، عمدتا ستارگان با روشنایی بیش از 20 قدر است.

کهکشان کشف شده Ant 2 به عنوان یک کهکشان کوتوله شناخته می گردد. کهکشان کوتوله به کهکشانی اطلاق می گردد که دارای فقط چند میلیارد ستاره باشد(در مقایسه با کهکشان راه شیری که 200–400 میلیارد ستاره دارد. کهکشان کوتوله به کهکشانی گویند که کم نور و کم جرم است و تعداد ستارگان آن به مراتب کمتر از سایر کهکشان هاست و رصد آنها مشکل است.

در مقایسه با سایر کهکشان های کوتوله شناخته شده سیاره ما، کهکشان Ant 2 بسیار وسیع است. وسعت این کهکشان به اندازه کهکشان ابر ماژلانی بزرگ(Large Magellanic Cloud) و یک سوم اندازه کهکشان راه شیری است.

ابر ماژلانی بزرگ(LMC) کهکشانی در همسایگی کهکشان راه شیری است. فاصله اش از کهکشان راه شیری کمی کمتر از 50 کیلو پارسک است و بنابراین سومین کهکشان نزدیک به راه شیری شمرده می گردد. ابر ماژلانی بزرگ چهارمین کهکشان بزرگ گروه محلی است.

ابر ماژلانی بزرگ نزدیک ترین کهکشان به ماست. ابر ماژلانی بزرگ نمونه یک کهکشان نامنظم است و شکل خاصی ندارد و یک سوم پهنای کهکشان ما را دارد.

آنچه که این کهکشان را غیرعادی می سازد، این است که نور بسیار کمی از این کهکشان ساطع می گردد.

در مقایسه با ابر ماژلانی بزرگ، Ant 2 ده هزار برابر کم نورتر است.

گابریل تورآلبا(Gabriel Torrealba) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این روح یک کهکشان است. کهکشان هایی مانند Ant 2 به سادگی قابل مشاهده نیستند. ما این کشف را مدیون داده های با کیفیت تلسکوپ فضایی گایا هستیم.

پژوهشگران این مطالعه از داده های جدید گایا و ستارگان آر آر شلیاق(RR Lyrae) برای آنالیز کهکشان راه شیری استفاده کردند.

متغیر آر آر شلیاقی نام دسته ای از ستارگان متغیر است که دوره تعیینی دارند و به عنوان روشی برای فاصله یابی میان کهکشانی استفاده می گردد. این نوع ستاره بیشتر در خوشه کروی یافت می گردد.

نام این متغیر برگرفته از نام ستاره آرآر شلیاق است که در شلیاق قرار گرفته است.

این ستاره ها قدیمی و میزان فلزینگی آنها کم هستند.

وسیلی بلوکروف(Vasily Belokurov)، از موسسه نجوم دانشگاه کمبریج، گفت: ستارگان آرآر شلیاقی در هر کهکشان کوتوله ای پیدا می شوند، بنابراین هنگامی که ما یک گروه از آنها را در بالای دیسک کهکشانی شناسایی کردیم، تعجب نکردیم اما زمانی که مکان های اطراف آنها را آنالیز کردیم، متوجه جسم جدیدی شدیم که تاکنون تعیین نبود.

دیسک کهکشانی مانند کهکشان مارپیچی و کهکشان عدسی بخشی از کهکشان دیسکی است. دیسک کهکشانی صفحه ای است که مارپیچ ها، میله ها و دیسک کهکشان های این انواع در آن جای گرفته اند. در دیسک های کهکشانی، گاز و غبار و همین طور ستاره های جوان تری نسبت به برآمدگی کهکشانی یا هاله ماده تاریک وجود دارد. دیسک از گاز و غبار و ستاره تشکیل شده است. بخش گرد و غبار آن را دیسک گازی و بخش دارای ستاره آن را دیسک ستاره ای گویند.

تلسکوپ فضایی گایا آژانس فضایی اروپا، تا به امروز، فهرستی از ستاره های بسیاری را در بر دارد.

اوایل سال جاری دومین سری داده های تلسکوپ فضایی گایا منتشر شد و جزئیات جدیدی از ستاره های کهکشان راه شیری را در اختیار دانشمندان سراسر دنیا قرار داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا