صفر تا صد راه اندازی استارتاپ Edtech
به گزارش مجله سویگل، نکته دقیقی که در فرایند طراحی بیزینس مدل یک استارتاپ آموزش الکترونیک باید مد نظر قرار دهید، این است که مشتری EdTech با مصرف کننده آن فرق دارد .
استارتاپ های حوزه آموزش الکترونیک، در سال های اخیر، رشد قابل توجهی پیدا نموده اند و با توجه به تغییراتی که در زندگی انسان امروزی ایجاد شده، تعداد متقاضیان این شیوه های آموزشی آنلاین بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، به دنبال بحران ناشی از ویروس کرونا که تقریبا بسیاری از نقاط دنیا را در قرنطینه قرار داده است، اهمیت آموزش آنلاین و استارتاپ های حوزه Edtech بیش از پیش احساس می گردد؛ به طوری که لزوم تدریس از راه دور و آموزش الکترونیک دیگر یک احتیاج غیرضروری برای سازمان ها و شرکت ها تلقی نمی گردد، بلکه تبدیل به یک احتیاج ضروری شده تا بتواند فرایند آموزشی مدارس و دانشگاه ها را در شرایط بحرانی کنونی پوشش دهد. بر همین اساس، در این گزارش، به مهم ترین مباحث مرتبط با آموزش الکترونیک پرداخته و موضوعاتی مانند دلایل راه اندازی استارتاپ آموزش آنلاین، نحوه جمع آوری بودجه برای آن و بهترین شیوه های اداره این کسب و کارها، مورد آنالیز قرار خواهند گرفت.
EdTech چیست؟
شاید نخستین نکته ای که از همین ابتدا باید آن را روشن کنیم، تعریف دقیق اصطلاح EdTech باشد. این اصطلاح همه نرم افزارهایی را که برای آموزش افراد، خواه به عنوان بخشی از یک محیط یادگیری و خواه به عنوان یک تجربه مستقل، به کار می فرایند، شامل می گردد. جالب است بدانید که اولین نمونه های نرم افزارهای آموزشی حتی قبل از اینترنت ظاهر شده بودند. در حال حاضر نیز حوزه آموزش الکترونیک، یک صنعت پررونق و در حال رشد به شمار می رود، به طوری که انتظار می رود بازار دنیای EdTech در سال 2025 به ارزش 341میلیارد دلار برسد. در حال حاضر نیز صنعت مدرن EdTech شامل سیستم LMS (مدیریت آموزش الکترونیکی)، پلتفرم های یادگیری، برنامه های آموزشی موبایل، خدمات وبینار، ابزارهای تألیف و … می گردد. ضمن اینکه می توان انتظار داشت این ابزارهای مدرن یادگیری، در سال های آینده نیز تغییرات فناورانه زیادی را تجربه نمایند. با توجه به بازار گسترده ای که برای این صنعت پیش بینی می گردد و مقدمات آن نیز در سال های اخیر فراهم شده است، به نظر می رسد یکی از رهبران اصلی اکوسیستم استارتاپی دنیا در سال های نه چندان دور، حوزه آموزش آنلاین باشد.
دلایل راه اندازی استارتاپ EdTech
از آنجایی که فرایند آموزش آنلاین در سال های اخیر رشد زیادی داشته است، راه اندازی استارتاپ های حوزه EdTech نیز بیشتر خواهد شد، به طوری که این صنعت می تواند با حضور در یک بازار در حال گسترش، دنیا را به مکانی بهتر برای درآمدزایی تبدیل کند. با این تفاصیل، می توانیم 5 دلیل عمده را برای لزوم راه اندازی استارتاپ در حوزه آموزش الکترونیک ذکر کنیم. طبیعتا توجه به این دلایل، در تشویق و ترغیب بنیانگذاران جهت ورود به این حوزه، تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.
1- EdTech برای یادگیرندگان مهم است
در لزوم راه اندازی استارتاپ آموزش آنلاین همین مقدار کافی است که بدانیم یادگیرندگان امروزی تمایل زیادی به این شیوه آموزشی دارند. طبق تحقیقات اخیر، 72 درصد مدارس از ابزارهای همکاری ابری استفاده می نمایند، 57 درصد این مدارس به دانش آموزان اجازه می دهند از تلفن های همراه در کلاس استفاده نمایند و 48درصد آنها نیز کلاس های آنلاین برگزار می نمایند.
از سویی، این فرایند در آموزش عظیمسالان نیز مشاهده می گردد؛ به طوری که بسیاری از شرکت های معروف دنیا مانند والمارت، Deloitte ، PwC و … از ابزارهای آموزش الکترونیکی به منظور آموزش کارمندان خود استفاده می نمایند. با توجه به اینکه سازمان های دولتی و خصوصی به راه چاره های آموزش آنلاین احتیاج دارند، راه اندازی استارتاپ در این زمینه، می تواند احتیاج هر دو گروه را پوشش دهد.
2- این بازار هنوز اشباع نشده است
انتظار می رود دنیا تا سال 2025 حدود 8 تریلیون دلار برای آموزش هزینه کند. ایالات متحده آمریکا در زمینه تأمین اقتصادی آموزش در صدر واقع شده است و کشورهای آسیایی مانند چین و هند نیز در کنار آن قرار گرفته اند. اما در این میان، آموزش دیجیتال در دنیا با کمبود اعتبار روبرو است و تنها 3 درصد از بودجه آموزشی دنیا برای آن صرف می گردد که این امر نشان می دهد بازار این صنعت تا اشباع شدن فاصله زیادی دارد. حضور در یک بازار بکر که هنوز اشباع نشده است، فرصت قابل توجهی را برای کارآفرینان ایجاد می نماید که ریسک ورود به این باراز را پذیرفته و با ارائه روینمودهای ابتکاری و فناورانه در فرایند آموزش، گام های نوینی را در این راه بردارند.
3- یک استارتاپ مدرن می تواند ارزان باشد
زمانی که رایانه ها عظیم بوده و صفحات نمایش آنها کوچک بود، برنامه نویسان نیز نادر و گران قیمت بودند، اما به مرور و با ارائه ابزارهای پیشرفته تر دنیای فناوری و افزایش شرکت های معتبر برون سپاری، هزینه ساخت برنامه های نرم افزاری کمتر شده است. بر این اساس، می توانیم بگوییم راه اندازی استارتاپ EdTech ارزان است و هزینه زیادی در پی نخواهد داشت. همچنین راه چاره های اوپن سورس نیز هزینه ساخت محصولات جدید این حوزه را کاهش می دهند و با استفاده از آنها می توان میزان این هزینه ها را بین 20 تا 50 درصد کاهش داد.
4- فرصت های کشف نشده زیادی وجود دارد
حوزه EdTech فرصت های زیادی را در اختیار بنیانگذارانی قرار می دهد که قصد ورود به این حوزه را دارند. فقط کافی است فناوری های هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را در نظر بگیرید، علی رغم کاربرد زیادی که می توانند در فرایند آموزش الکترونیک داشته باشند، در حد یک فناوری برای بازی باقی مانده اند و استفاده شایانی از آنها نشده است. بر این اساس، راه اندازی یک استارتاپ در حوزه آموزش آنلاین، فرصت هایی را در اختیار گردانندگان خود قرار خواهد داد که تا به امروز چندان مورد استفاده قرار نگرفته اند و از این رو می توانند بازارهای جدیدی را شکل دهند.
5- ELearning برای سرمایه گذاران جذاب است
بازار آموزش الکترونیک از جمله بازارهای جذاب برای سرمایه گذاران به شمار می رود و از آنجایی که اشباع نشده است، متقاضیان زیادی داشته و فرصت های کشف نشده ای را در دل خود دارد. بر این اساس، این بازار می تواند نظر سرمایه گذاران را به سوی خود جلب کند و در نتیجه، استارتاپ هایی که در این حوزه وارد می شوند، در فرایندهای جذب سرمایه با مسائل کمتری روبه رو خواهند شد.
نحوه تأمین بودجه استارتاپ EdTech
روینمودهای گوناگونی در زمینه تأمین اعتبارات و بودجه کسب و کارهای نوین آموزش الکترونیکی وجود دارد که آشنایی با آنها، می تواند فرایند تأمین اقتصادی و جذب بودجه این استارتاپ ها را بهبود بخشد. اگر به دنبال راه اندازی استارتاپ در حوزه آموزش آنلاین هستید، خواندن 4 رویکردی که در ادامه می آیند، در بهبود فرایند بودجه بندی و تأمین اقتصادی کسب و کار مورد نظرتان موثر بوده و به شما پیشنهاد می گردد:
1-بوت استرپینگ
اگرچه تأمین اقتصادی اولیه یک استارتاپ با پول خود، خطرآفرین است، اما مزیت مهمی نیز در پی دارد؛ به این معنا که کنترل نهایی استارتاپ را در اختیار شما قرار می دهد، چراکه خودتان صاحب کسب و کار هستید و برای تصمیم گیری ها و هزینه های آینده، هیچ کس در تجارت شما شریک نخواهد بود. بر همین اساس می توانیم بوت استرپینگ را یکی از روش های کارآمد در زمینه تأمین اقتصادی استارتاپ های حوزه آموزش آنلاین قلمداد کنیم.
2- وام
یکی دیگر از راه هایی که می توان به منظور تأمین اقتصادی استارتاپ EdTech برگزید، وام دریافت است. این روزها فرایند وام دریافت در جوامع دنیای، برای استارتاپ ها راحت تر شده است و بانک ها و مراکز دولتی نیز بودجه هایی را برای کسب و کارهای نوین اختصاص داده اند. در این میان، بازپرداخت وام نیز با ریسک هایی همراه است، به این صورت که باید سر وقت پرداخت گردد و حتی در صورت شکست استارتاپ نیز باید برگردانده گردد. اما با اتخاذ یک فرایند مدیریتی، می توان پرداخت وام را ساده تر کرد. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که دریافت وام از جذب سرمایه و واردکردن سرمایه گذار به کسب و کارتان، مفیدتر است، زیرا وام دهنده هیچ کنترلی روی کسب و کار شما نداشته و پس از اتمام دوره های پرداخت نیز سهمی از تجارت شما نخواهد داشت.
3- سرمایه گذاری
برای راه اندازی استارتاپ در حوزه آموزش آنلاین، اگر نتوانید به صورت بوت استرپ یا به وسیله وام، احتیاجهای اقتصادی خود را تأمین کنید، باید به سرمایه گذار روی بیاورید. سرمایه گذاران نیز در صورت جذاب بودن ایده و کار شما، سرمایه شان را در ازای دریافت سهم، در اختیارتان قرار می دهند. البته دریافت سرمایه گذار نیز مزایای خاص خودش را دارد و استارتاپ ها می توانند از فرصت هایی مانند مشاوره، منتورینگ و شبکه سازی بهره مند شوند؛ ضمن اینکه در صورت شکست کسب و کار نیز دیگر لازم نیست پول سرمایه گذار را بازگردانند.
4- گرنت
از آنجایی که آموزش و پرورش فرایندی در نظر گرفته می گردد که می خواهد دنیا را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کند، سازمان ها و مؤسساتی وجود دارند که به دنبال حمایت از ابتکارات آموزشی هستند و بر این اساس، روینمودهای آموزش الکترونیک نیز می تواند نظر این سازمان ها را به سوی خود جلب کند. اگرچه استارتاپ ها مجبور نیستند که این وام های بلاعوض را بازگردانند، اما باید کسب و کارشان، برای دریافت این یاری هزینه ها، متناسب با شرایط خاصی باشد که از سوی آنها اعلان شده است.
منبع: مجله شنبه