طرز تهیه شیر برنج خوشمزه؛ نکات مفید برای ایجاد طعمی بهتر

به گزارش مجله سویگل، شیر برنج یک از دسرهای سنتی ایرانی ست که در ماه رمضان پخت آن، بسیار مرسوم است. یک افطاری بسیار مقوی برای روزه داران! و یک میان وعده مناسب و مقوی برای بزرگسالان، بچه ها و همه گروه های سنی! از قدیم شیر برنج را بعنوان صبحانه، عصرانه و حتی غذا میل می کردند و در عین سادگی یک غذای کامل محسوب می گردد. شیربرنج را می توان به عنوان یک دسر پاییزی نیز در عصرانه های شب های طولانی پاییزی گنجاند.

طرز تهیه شیر برنج خوشمزه؛ نکات مفید برای ایجاد طعمی بهتر

این میان وعده یا غذای سالم، بخاطر داشتن شیر و برنج سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و ویتامین های گروه آ و ب است. بخاطر وجود شیر، برنج و گلاب که هر کدام سرشار از خواص گوناگون و منحصر بفرد هستند، برای درخشندگی، سفیدی، صافی پوست و بعلاوه برطرف خستگی و افسردگی بسیار مفید است. هضم آن نیز بسیار آسان است.

درست کردن شیر برنج، خیلی ساده و راحت است. علاوه بر این که موادی که برای پختش احتیاج است، بسیار مقوی است. پس در خبرنگاران بلاگ همراهمون باشید با تهیه شیر برنج بسیار خوشمزه و خوش عطر برای سفره های افطارتون!

مواد لازم برای تهیه شیر برنج
برنج نیم دانه 1 پیمانه
آب 3 یا 4 پیمانه
شیر 4 پیمانه
نمک1/4 قاشق چایخوری
شکر1 پیمانه
کره 50 گرم درصورت تمایل
خامه صبحانه 100 میلی لیتر درصورت تمایل
پودر هل 1/2 ق چایخوری یا بیشتر
پودر دارچین و گل محمدی برای تزئین

طرز تهیه شیر برنج:

1- برنج را از شب قبل یا حداقل دو ساعت قبل از پخت بدون نمک خیس کنید. سپس در قابلمه، برنج رابه همراه 2 یا 3 پیمانه آب بریزید.

نمک را هم اضافه کنید و قابلمه رو روی حرارت ملایم قرار بدید. اجازه بدید آب آغاز کنه به جوشیدن و برنج نرم و شکفته بشه.

2- توجه کنید که برنج باید کاملاً نرم گردد. پس اگر آب برنج تمام شد ولی هنوز برنج نرم نشده بود یک لیوان دیگر آب اضافه کنید و اجازه بدید دانه های برنج کاملا نرم گردد. وقتی آب برنج کشیده شد و کاملا نرم شد، شیر را اضافه کنید.

شیر را در دو یا سه مرحله اضافه کنید و هر بار اجازه بدید شیر بجوشه بعد مابقی شیر را بیفزایید. حرارت را کم کنید و بگذارید تا برنج در شیر نرم تر گردد و لعاب بندازد.

3- وقتی برنج کاملاً پخته و دانه های برنج نرم و لعاب دار شد، کره رو اضافه کنید و بعد شکر رو بیفزایید.

دقت کنید که برنج باید کاملاً نرم گردد بعد شکر را اضافه کنید در غیر این صورت شکر مانع از نرم شدن برنج می گردد.

اضافه کردن کره هم، از ته گرفتن برنج بعد از اضافه کردن شکر جلوگیری می نماید.

4- در این مرحله عرق هل یا پودر هل را هم می توانید اضافه کنید. در آخر گلاب را اضافه کنید و هم بزنید و بعد از ده دقیقه حرارت را خاموش کنید.

اگر مایلید از خامه در شیر برنج بهره ببرید. در این مرحله می توانید خامه را با کمی شیر برنج رقیق کنید و به مابقی شیر برنج بیفزایید.

5- قابلمه را از روی حرارت بردارید و در ظروف سرو بریزید. روی شیر برنج را با پودر دارچین، گل محمدی، پودر یا خلال پسته و بادام تزئین کنید.

نکات کلیدی در طرز تهیه شیر برنج:

  • مقدار شکر را میتوانید کم یا زیاد کنید.
  • در تهیه شیر برنج می توان شکر را حذف کرد و بعد از پخت، شیر برنج را با مربا، عسل یا شیره انگور و خرما سرو کرد.
  • در بسیاری از شهرها مرسوم است که شیر برنج را با شیره یا مرباهای فصل میل می نمایند.
  • می توانید از نبات برای شیرین شدن شیر برنج به جای شکر در زمان پخت، بهره ببرید.
  • بهتر است از برنج نیم دانه برای تهیه شیر برنج بهره ببرید ولی اگر از برنج کامل استفاده کردید، حتما با پشت قاشق آن را له کنید تا کاملا نرم گردد.
  • عده ای برای طبخ شیر برنج، برنج را از شب قبل در گلاب خیس مینمایند که اینکار باعث میگردد عطر گلاب بیشتر به خورد شیر برنج برود و کاملا در برنج قالب گردد. شما هم اگر مایلید میتوانید برنج را در گلاب خیس کنید.
  • در زمان پخت می توانید از چوب دارچین بهره ببرید و بعداز پخت چوب دارچین را از شیر برنج خارج کنید.
  • بهتر از از عرق هل بجای پودر هل بهره ببرید. در غیر این صورت دانه هل را کاملا ساییده و پودر کنید. می توانید دانه هل هم در شیر برنج از ابتدای پخت قرار بدید و در آخر دانه هل را خارج کنید.

چند نمونه تزیین شیربرنج

با تزیین های مجذوب کننده شیربرنج آشنا شوید.

من به شخصه شیر برنجی را میپسندم که پر از عطر هل و گلاب باشه. شما هم به ذائقه تون توجه کنید و ببینید شیر برنج رو با چه عطر و طعمی بیشتر دوست دارید.

در نهایت هم مقدار غلظت و انسجام مواد به سلیقه شما بستگی دارد! امیدوارم از طرز تهیه شیر برنج خوشتان آمده باشد. این دسر را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

منبع: اُکالا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1867

به "طرز تهیه شیر برنج خوشمزه؛ نکات مفید برای ایجاد طعمی بهتر" امتیاز دهید

2 کاربر به "طرز تهیه شیر برنج خوشمزه؛ نکات مفید برای ایجاد طعمی بهتر" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیر برنج خوشمزه؛ نکات مفید برای ایجاد طعمی بهتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید