قرص ریتالین چیست؟ (عوارض قرص ریتالین)

به گزارش مجله سویگل، قرص ریتالین (Ritalin) برای درمان افسردگی، خواب آلودگی، سندرم خستگی مزمن و درمان بچه ها پیش فعال استفاده می شود. مصرف خودسرانه این دارو عوارض دارد.

قرص ریتالین چیست؟ (عوارض قرص ریتالین)

خبرنگاران | سرویس سلامت - گاهی مصرف خودسرانه داروها عوارض جبران ناپذیری بر جای می گذارد. قرص ریتالین یکی از داروهایی است که برخی افراد به منظور افزایش هوشیاری مخصوصا در شب های امتحان که نیاز به دقت و تمرکز بالاتری دارند اقدام به تهیه آن می کنند بدون اینکه درباره مضرات آن آگاهی کافی داشته باشند. این مقاله از خبرنگاران به بررسی موارد مصرف این دارو و عوارض آن می پردازد.

قرص ریتالین چیست؟

قرص ریتالین (Ritalin) از مشتقات گروه امفتامین ها است. در ابتدا قرار بود این دارو برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن استفاده شود؛ اما به تدریج با پیشرفت علم و تجربه های گوناگون مشخص شد می توان از این دارو در درمان بچه های که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند (ADHD) نیز استفاده کرد.

قرص ریتالین خواصی شبیه آمفتامین (قرص مشهور اکستازی) دارد و دانشجویان کالج های آمریکا و استرالیا به دلیل تأثیر آن در درمان خواب آلودگی در طول روز، برای درس خواندن و یا مهمانی های شبانه شان چند عدد از این قرص ها را مصرف می کردند. در سال های اخیر مصرف خودسرانه این دارو در کشورها رو به افزایش گذاشت و گزارش های متعددی وجود دارد که برخی از افراد برای بیدار ماندن در شب های امتحان از قرص های ریتالین استفاده می کنند.

مصرف کنندگان تصور می کنند ریتالین بی خطر است در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد و پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می کنند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت تر و پیچیده تر از سایر مواد مخدر است. لازم به ذکر است که تا به امروز در چند مورد سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است.

به منظور آگاهی بیشتر درباره پیش فعالی بچه ها و همچنین روش های تربیتی آن به لینک های زیر بروید.

اختلال کم توجهی یا بیش فعالی در بچه ها چیست؟

تربیت بچه ها بیش فعال و کم توجه

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

موارد مصرف درمان پیش فعالی

درمان افسردگی

درمان سندروم خستگی مزمن

عوارض افزایش درجه حرارت بدن، بی نظمی در ضربان قلب، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون، تشنج، زرد شدن رنگ پوست، مسائل کبدی، نارسایی کلیه، اضطراب، بی قراری، پرخاشگری، رفتار عصبی
تداخل دارویی داروهای ضد تشنج، داروهای ضد انعقادی، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، بریتیلیوم، گوانیتیدین، کلونیدین

مقدار و نحوه مصرف

تاکید می شود مصرف این دارو تنها با نظر پزشک متخصص صورت گیرد. مدت اثر این دارو چهار تا شش ساعت است؛ بنابراین باید این دارو را یک یا دو بار در روز مصرف کرد. بین بچه ها از نظر پاسخ هایشان به این داروها تفاوت های زیادی وجود دارد، برخی بچه ها سریعا و به مقدار کم دارو پاسخ می دهند، در حالی که بچه ها دیگر فقط به مقدار زیاد دارو پاسخ می دهند. در صورت عدم تاثیر این دارو در مورد فرزندتان، باید با پزشک مشورت کنید تا علت را بیابد.

توجه: برای افراد دارای اضطراب زیاد، فشار عصبی، عصبانیت همراه با بی قراری، حساسیت مفرط نسبت به دارو، فشار خون بالا، گلوکوم، افسردگی های قابل درمان با داروهای ضد افسردگی رایج، تیک های حرکتی و بچه ها زیر 6 سال مصرف این دارو منع می شود.

توجه: دارو درمانی برای بچه ها بیش فعال دارای تاثیر فوق العاده اما کوتاه مدتی بر علائم رفتاری آنان است. به محض قطع مصرف دارو نشانه های بیش فعالی با همان شدت قبلی ظاهر می شود. بسیاری از والدین نیز در مورد استفاده از این داروها دچار تردیدند و رغبت چندانی به استفاده از این داروها برای درمان فرزندشان نشان نمی دهند.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. بسته به میزان، نحوه مصرف و فرد استفاده کننده احتمال وابستگی به دارو و سوء استفاده از دارو وجود دارد.
  2. این دارو فقط برای افرادی تجویز می شود که سابقه کامل آنها به طور دقیق ارزیابی شود.
  3. این دارو برای بیمارانی با واکنش حاد استرس نباید تجویز شود.
  4. در صورت عدم بهبودی پس از یک ماه مصرف، باید دارو را قطع کرد.

توصیه ها و مراقبت های پرستاری

  • در مصرف طولانی مدت دارو، بهتر است آزمایش های منظم شمارش سلول های خونی، شمارش افتراقی و شمارش پلاکت ها نیز انجام شود.
  • این دارو نباید برای درمان حالت های خستگی مفرط طبیعی، افسردگی و سایکوزها استفاده شود.
  • نیاز به ادامه مصرف دارو باید مرتب ارزیابی شود و در زمان تعطیلات و زمان هایی که مصرف آن نیاز نیست ، مصرف کاهش یافته یا قطع شود.
منبع: setare.com
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1331

به "قرص ریتالین چیست؟ (عوارض قرص ریتالین)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص ریتالین چیست؟ (عوارض قرص ریتالین)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید