نقش های غدد بزاقی در بدن

به گزارش مجله سویگل، بزاق با درصد پایین تری از مواد موجود در خون، یکی از مهم ترین محافظان بدن است.

نقش های غدد بزاقی در بدن

به گزارش، بزاق نقش های بسیار متنوعی دربدن ایفا می نماید که یکی ازمهم ترین آن ها حفاظت ازدندان ، لثه و حفره دهانی است.چهارپروتئین خاص درترشحات بزاقی، نقش کلیدی درمراقبت از دندان ها و لثه دارد. بزاق با چهار پروتئین تخصصی خود به نام های استاتین ، هیستاتین، استارین و پرولین یکی ازمولفه های مهم در پیشگیری ازسرطان دهان و حفره دهانی شناخته می گردد. معمولا با کاهش ترشح بزاق و تغییر PH دهان، عفونت های لثه ای و پوسیدگی های دندانی بیشتر نمود پیدا می نماید. ادامه مطلب را درباره کارکردهای بزاق و بیماری های غدد بزاقی مطالعه کنید .

مصرف داروها، پرتو درمانی، شیمی درمانی، اختلالات سیستم بزاقی، افزایش سن و سال و ... باعث کاهش ترشح غدد بزاقی می گردد و بیشترین تاثیرات را می تواند روی بر هم خوردگی PH حفره دهانی بگذارد.

جالب است بدانید مایع بزاق در برخورد با مواد غذایی، ترکیبات متنوعی را ترشح می نماید، اختلال در این نوع ترشح

می تواند شامل کاهش یا افزایش ترشح بزاق و نشانه شروع یک بیماری در بدن باشد، این بیماری می تواند از پوسیدگی دندان شروع گردد و تا از کار افتادن سیستم گوارشی نیز پیش برود. با تست بزاق می توانید نشانه های شروع پوسیدگی را با چند آزمایش ساده متوجه شوید.

فضای مرطوب حفره دهانی به جویدن، بلع و صحبت کردن ما یاری می نماید.بسیاری از بیماری ها که بر غلظت و ترکیب غدد بزاقی تاثیر می گذارد، باعث مسائل عدیده ای می گردد. غدد بزاقی نقش مهمی در روکش کردن لایه نازک مرطوب برای حفظ قابلیت نرمی و کشسانی بافت های داخل دهان بر عهده دارد.

مایع بزاقی یکی از بهترین محلول های ضد باکتری است که با قارچ و میکروب ها دست و پنجه نرم می نماید.

در صورت پارگی، بریدگی و باز شدن رگ های خونی به خصوص در مواردی که فرد در حیطه دندان پزشکی وارد مراحل جراحی یا کشیدن دندان شده، به وجود می آید. غدد بزاقی با پروتئین هایی که درآن محلول است، می تواند انعقاد خون را سرعت ببخشد و در فرایند بهبود زخم و ترمیم آن نیز بسیار موثر باشد.

عفونت باکتریایی غده بزاقی بیش ازهمه در غده پاروتید(بناگوشی) رخ می دهد و ممکن است در نتیجه انسداد مجرای این غده ایجاد گردد.

عفونت های ویروسی مانند اوریون، آنفلوآنزا و سایر ویروس ها ممکن است باعث تورم غدد بزاقی گردد. تورم غدد پاروتید در دو طرف صورت و به شکل برآمدگی دو طرفه دیده می گردد.

بیماری دیگری که اغلب در سالمندان مشاهده می گردد، سنگ غدد بزاقی است. این بیماری خوش خیم است. سنگ ها معمولا غدد تحت فکی را درگیر می نماید. علت خاصی برای این بیماری پیدا نشده ولی محتمل است بالا بودن اسیداوریک خون باعث ایجاد سنگ غدد بزاقی گردد.

منبع: خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 740

به "نقش های غدد بزاقی در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش های غدد بزاقی در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید