نیمی از آب های آشامیدنی آمریکا حاوی مواد شیمیایی ماندگار سمی هستند

به گزارش مجله سویگل، یک آنالیز تازه نشان می دهد که تقریبا نیمی از نمونه های آب شیر در آمریکا حاوی مواد شیمیایی ماندگار یا ابدی (forever chemicals) هستند که در اقلام خانگی از مواد پاک نماینده گرفته تا جعبه های پیترا هم به کار می روند و می توانند خطرات بهداشتی وخیمی ایجاد نمایند.

نیمی از آب های آشامیدنی آمریکا حاوی مواد شیمیایی ماندگار سمی هستند

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز در آنالیز سازمان زمین شناسی آمریکا نمونه های آب شیر از 700 محل مسکونی، تجاری و محل های تصفیه آب آشامیدنی در سراسر این کشور گرفته شده است، از لحاظ وجود مواد شیمیایی پرفلوروآلکیل یا پلی فلوروآلکیل به نام PFAS آنالیز شدند.

دست کم یکی از چنین مواد شیمیایی مصنوعی در 45 درصد از نمونه های گرفته شده در سطوحی فراتر از معیارها و مقررات پیشنهادشده در آمریکا وجود دارند.

PFAS مقاوم به آب هستند، به این معنا که در محیط تجزیه نمی شوند و برای سال ها در بدن انسان ها باقی می مانند. این مواد شیمیایی در ده 1940 با فراوری تفلون- پوشش نچسب ظروف پخت وپز- به وجود آمدند و امروز در هر چیزی از لباس گرفته تا فراورده های پلاستیکی یافت می شوند.

آنالیز هی پیشین میزان PFAS را در آب زیرزمینی، مخازن آب و مکان های تصفیه آب میزان گرفته اند. اما به گفته پژوهشگران تجزیه وتحلیل آب شیر امکان ارزیابی دقیق تر آبی را که مردم می نوشند، فراهم می نماید.

قرارگیری در معرض مقادیر بالای PFAS باعث اختلال هورمون ها، مختل شدن کارکرد کبد، افزایش خطر سرطان کلیه و سرطان بیضه، کاهش وزن هنگام تولد نوزادان و به خطر افتادن سلامت زنان باردار می گردد.

تست هایی برای شناسایی بخشی از 12000 نوع شناخته شده PFAS وجود دارند. نمونه های این آنالیز که از مخازن آب عمومی و چاه های خصوصی در فاصله سال های 2016 و 2021 به دست آمده بودند، از لحاظ 32 نوع از این مواد شیمیایی آزمایش شدند.

این پژوهشگران می گویند تفاوتی ز لحاظ میزان PFAS میان مخان آب عمومی و چاه های خصوصی مشاهده نمی شد که از دید آنها تعجب برانگیز بود، چرا که مخازن آب عمومی تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا قرار دارند.

این آنالیز نشان داد افرادی که در منطقه ها شهری زندگی می نمایند نسبت به افرادی که در منطقه ها روستایی سکونت دارند، در معرض خطر بالاتر قرارگیری در معرض PFAS در آب آشامیدنی هستند.

سازمان محیط زیست آمریکا در ماه مارس سال جاری نخستین استاندارد ملی آب آشامیدنی از لحاظ وجود شش PFAS را بیان کرد. بر اساس این استاندارد هنگامی که میزان PFAS از حدود مجاز آن بالاتر می رود، نظارت بر سیستم های آب عمومی و اعلام شرایط به مردم ضروری می گردد.

بیشتر بخوانید:

  • بدترین مواد شیمیایی مختل نماینده هورمون ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 تیر 1402 بروزرسانی: 16 تیر 1402 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2223

به "نیمی از آب های آشامیدنی آمریکا حاوی مواد شیمیایی ماندگار سمی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمی از آب های آشامیدنی آمریکا حاوی مواد شیمیایی ماندگار سمی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید