درمان سرطان مجرای صفراوی

به گزارش مجله سویگل، توسعه تومور بدخیم در مجرای صفراوی می تواند منجر به انسداد مجرای صفراوی شود که این موضوع نیز باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی می شود. گزینه های درمان سرطان مجرای صفراوی در این مقاله توضیح داده شده است، در ادامه با علائم این سرطان نیز آشنا خواهیم شد.

درمان سرطان مجرای صفراوی
سرطان مجرای صفراوی نوعی از آدنوکارسینوم می باشد که نوع نادری از سرطان است. دلیل دقیق این سرطان ناشناخته است. چندین مجاری صفراوی وجود دارد که وظیفه حمل صفرا، عصاره فراوری شده به وسیله کبد، به کیسه صفرا را بر عهده دارند. کبد و کیسه صفرا به وسیله مجرای صفراوی به روده کوچک متصل می باشند. رشد تومور بدخیم در یکی از مجراهای صفراوی به عنوان سرطان مجرای صفراوی شناخته می شود. در مراحل اولیه این بیماری، معمولا تومور محدود به پوشش مجرای صفراوی ای می باشد که از آن منشاء گرفته است.

علائم سرطان مجرای صفراوی

این نوع سرطان رشد آهسته ای دارد و تومور تشکیل شده در مجرای صفراوی به سرعت توسعه نمی یابد. بنابراین، تشخیص علائم این بیماری در مراحل اولیه آن مشکل است. بیشتر سرطان های مجرای صفراوی در مراحل آخر یا پیشرفته آن ها تشخیص داده می شوند.

صفرا عمل تجزیه و هضم چربی ها را سرعت می بخشد. انسداد مجرای صفراوی می تواند منجر به فراوری ناکافی صفرا برای هضم چربی ها شود. بنابراین فرد ممکن است علائمی مانند درد معده، اسهال یا ناراحتی عمومی را بعد از مصرف چربی ها تجربه کند. مدفوع کم رنگ و ادار زرد تیره نیز در این افراد مشاهده می شود. همراه با درد شکم، فرد از علائمی مانند زردی پوست، تب و کاهش اشتها نیز رنج می برد. درد ممکن است به سمت کمر توسعه یابد. خارش و کاهش غیر منتظره وزن ممکن است نشانه ای از احتیاج به تست عملکرد کبد بوده و نتایج آزمایش غیر طبیعی خواهد بود. سی تی اسکن، آزمایشات خون، اندوسکوپی و یا جراحی نیز به تشخیص بیماری یاری می نماید.

گزینه های درمان

در صورتی که تومور در یک بخش از مجرای صفراوی که درون کبد قرار گرفته است، تشکیل شود به عنوان سرطان مجرای صفراوی درون کبد شناخته شده و به عنوان سرطان اولیه کبدی تحت درمان قرار می گیرد. بعضی مواقع تومور در مجرای صفراوی بیرون از کبد قرار گرفته است، که به عنوان سرطان مجرای صفراوی خارج از کبد شناخته می شود. امید به زندگی بیماران، وابسته به اندازه پیشرفت سرطان در زمان تشخیص، سلامت کلی بیمار و شیوه درمانی مورد استفاده می باشد.

از آن جا که سرطان اغلب در مراحل پیشرفته آن تشخیص داده می شود، بنابراین، گزینه های درمانی برای سرطان مجرای صفراوی محدود می باشد. در صورت امکان، تومور با انجام عمل جراحی حذف می شود و بیمار قادر به زندگی طبیعی خواهد بود. شیمی درمانی و پرتو درمانی تضمین کننده کشتن بقیه سلول های سرطانی می باشند. این روش ها خطر عود مجدد سرطان را کاهش می دهد. بیشتر سرطان های مجرای صفراوی در مراحل آخر یا پیشرفته آن ها تشخیص داده می شوند. در صورتی که سرطان در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، مجرای صفراوی حاوی تومور با عمل جراحی برداشته می شود. اما این کار همواره امکان پذیر نیست. از آن جا که سرطان معمولا بعد از توسعه به ساختارهای نزدیک تشخیص داده می شود، بنابراین، حذف کامل این بیماری مشکل می باشد. با این حال، در بعضی موارد، پزشک می تواند مجاری صفراوی، بخش هایی از معده، کبد و دوازدهه، پانکراس، و کیسه صفرا را همراه با گره های لنفاوی مجاور آسیب دیده که مورد حمله تومورهای سرطانی قرار گرفته اند با عمل جراحی بردارد.

در صورتی که پزشک نتواند تومورها را با جراحی بردارد، کوشش هایی را جهت مسدود ساختن و جلوگیری از رشد بیشتر آن ها خواهد نمود. استنت ها درون مجرای صفراوی به منظور باز نگه داشتن این مجرا قرار داده می شود. این کار به کاهش علائم این نوع سرطان یاری می نماید. منشعب ساختن بخش مسدود شده مجرای صفراوی نیز می تواند به منحرف ساختن جریان صفرا از کبد به سمت روده یاری کند. انشعاب دوازدهه، در صورتی که تخریب شده باشد، می تواند به ریزش صفرای موجود در آن به بخش بعدی یعنی ژژونوم یاری کند.

بعضی مواقع پزشکان توصیه به استفاده از پرتوهای شیمیایی برای درمان این بیماری می نماید. لیزر درمانی همراه با داروهای شیمی درمانی به کاهش علائم انسداد مجرای صفراوی یاری می نماید. بنابراین، درمان همواره با هدف محدود ساختن رشد سرطان و کاهش علائم این بیماری انجام می شود. در صورتی که انسداد این مجرای صفراوی منجر به بروز عفونت شود، بیمار احتیاجمند داروهای خاصی به منظور رهایی از عفونت خواهد بود. در صورتی که تومور و انسداد این مجاری منجر به نارسایی کبد شود، پیوند کبد باید انجام شود. با توجه به ماهیت رشد آهسته سرطان، بعضی جایگزین های طبیعی به منظور مدیریت بیماری توصیه می شود.

درمان طبیعی

در صورتی که تمایل به درمان طبیعی سرطان مجرای صفراوی داشته باشید، متخصصان درمان های مختلفی را در این زمینه پیشنهاد می دهند. هیچ روش درمانی طبیعی نمی تواند سرطان را به طور کامل درمان کند، اما می تواند به کاهش علائم این بیماری، قبل و بعد از عمل جراحی و یا شیمی درمانی یاری کند. تغذیه درمانی به تقویت سیستم ایمنی و کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی یاری می نماید. داروهای گیاهی و یا هموپاتیک نیز به کاهش علائم سرطان مجرای صفراوی یاری می نماید. انرژی درمانی همراه با درمان با تجسم فکری می تواند به بهبود شرایط فیزیکی و فیزیولوژیکی بیمار یاری کند. مشاوره با متخصص می تواند باعث کاهش افسردگی بیمار و نشان دادن واکنش مثبت بیمار به درمان یاری کند. ماساژ و هیپنوتیزم به کاهش درد ناحیه شکم یاری می نماید. بیماران سرطانی باید مورد حمایت بیشتر اعضاء خانواده و دوستان خود قرار گیرند تا تحمل بیماری برای آن ها راحت تر شود.

در دنیا غرب، تنها 1 تا 2 نفر در هر 100 هزار نفر از سرطان مجرای صفراوی رنج می برند. به کار گیری گزینه های درمان مناسب برای سرطان پیشرفته مجرای صفراوی و داروهای قدرتمند تازه پیشرفته منجر به افزایش امید به زندگی بیماران می شود.

بعلاوه پژوهشگران آمریکایی مرکز سرطان بیمارستان ماساچوست بر اساس تازه ترین تحقیقات خود پیروز به کشف جهش های ژنتیکی تازه مربوط به سرطان مجرای صفراوی شدند که یکی از سرطان های کشنده به شمار می رود و درمان های چندانی برای آن وجود ندارد.

نتایج این تحقیقات اخبار مسرت بخشی برای هزاران بیمار مبتلا به سرطان مجرای صفراوی است زیرا این کشف ژنتیک تازه، کار پژوهشگران را برای یافتن راه های درمانی تازهی برای این بیماری تسهیل خواهد بخشید.

بر اساس این تحقیقات، کشف تازه باعث می شود که پزشکان با یافتن جهش ژنتیکی تازه در درون DNA فرد بتوانند بیماری سرطان مجرای صفراوی را زود هنگام تشخیص دهند که این امر احتمال بهبودی بیمار را افزایش خواهد داد.

منبع: Leena Palande - HealthHearty

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1811

به "درمان سرطان مجرای صفراوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان سرطان مجرای صفراوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید