شرایط اسفبار مسجد امام اصفهان، راهکارهایی برای گردشگران معلول

به گزارش مجله سویگل، به گزارش خبرنگاران، این هفته گزارشی از مسجد امام اصفهان به عنوان یکی از مهمترین مساجد دنیا اسلام در مجموعه دنیای میدان نقش دنیا منتشر شد که نشان می داد شرایط نگهداری از این مسجد به قدری تاسف بار است که صدای گردشگران خارجی را هم درآورده است.

شرایط اسفبار مسجد امام اصفهان، راهکارهایی برای گردشگران معلول

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا شهریور 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

مسجد امام اصفهان نیز یکی از مجموعه بناهای تاریخی میدان نقش دنیا است که به عنوان جزئی از پفراینده میدان نقش دنیا توسط سازمان یونسکو ثبت دنیای شد. این مسجد به همراه مسجد جامع اصفهان که آن هم در قالب پفراینده ای جداگانه در فهرست میراث دنیای قرار گرفته دو بنای تاریخی دنیا اسلام هستند که به لحاظ معماری و اهمیت همواره مورد بازدید گردشگران خارجی قرار می گیرند.

خبرنگاران با انتشار تصاویری از شرایط نگهداری از مسجد امام اظهار داشت: گردشگران میدان نقش دنیا ممکن نیست که از این مسجد تاریخی عکس هایی برای یادگاری و نشان دادن عظمت مسجد تهیه ننموده و آن را به افراد دیگری که آن را ندیده اند نشان ندهند.تعداد آنها در ماه مهر و آبان آن هم در شرایط پس از توافقات هسته ای آنطور که مسئولان گردشگری کشور می گویند، زیاد هم شده است.

از سوی دیگر گردشگران خارجی که مهر ماه یکی از ایام سفر آنها به ایران است، در پکیج سفرهای خود غیر از شیراز و یزد، حتما اصفهان را نیز به عنوان یکی از شهرهای مقصد گردشگری انتخاب می نمایند و به مهمترین بنای تاریخی آن که میدان نقش دنیا است می فرایند، بنابراین شکی نیست که مسجد امام واقع شده در این میدان نیز در تیررس نگاه گردشگران مسلمان و غیر مسلمان خارجی است.

همچنین گفتگویی با یکی از راهنمایان گردشگری انجام شد که در آن محسن حاجی سعید، گفت: آنقدر شرایط این مسجد و سرویس های بهداشتی آن نامناسب است و به هم ریختگی فضای داخلی به دلیل جمع نکردن وسایل مربوط به نماز جماعت زیاد است که گردشگران خارجی علت را می پرسند و وقتی به سرویس بهداشتی می فرایند، پشیمان می شوند. برای آنها سوال است که ایرانیان چطور در این مسجد نماز خوانده و به سرویس بهداشتی آن می فرایند.

گردشگران مسجد امام همواره با موکت های روی هم انباشه، داربست های باز نشده، به هم ریختگی فضای بیرونی و داخلی مسجد، عدم پاکیزگی سرویس های بهداشتی روبرو می شوند که کادر عکس آنها را خراب می نماید. این گلایه همه گردشگران است که سال ها به گوش تولیت این مسجد می رسد اما توجهی به آن نمی گردد.

کاروانسراهای مرنجاب و گبرآباد به مدت 12 سال واگذار شدند

کاروانسرای تاریخی مرنجاب از سوی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی در قالب مزایده ای به شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری های روستاهای شهرستان آران و بیدگل به مدت 12 سال واگذار شد..

صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی همچنین کاروانسرای تاریخی گبرآباد را نیز با برگزاری مزایده ای وارد چرخه مالی اماکن تاریخی کرد. این کاروانسرا در جاده قمصر به کاشان واقع شده است و یکی از زیباترین و وسیع ترین کاروانسراهای واقع در دشت های فلات ایران است که از دوران صفویه به یادگار مانده و با شماره 1095 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این بنا و واگذاری آن به بخش خصوصی، می توان بسترهای لازم برای مورد توجه قرار دریافت کاروانسرای تاریخی گبرآباد را بیش از پیش فراهم کرد. این کاروانسرا نیز به مدت 12 سال به بخش خصوصی و فردی به نام مزرعتی واگذار شده است.

رفاه گردشگران معلول را تأمین کنید

در این هفته محمد اسماعیل شیخ قرایی مدیرعامل انجمن معلولان پارس چند پیشنهاد برای تسهیل ورود گردشگران معلول به بناهای تاریخی و موزه ها ارائه کرد و گفت: سنگ فرش های خیابان ها مانند ناصر خسرو نیز مشکل دیگر معلولان است. این سنگ ها با فاصله زیاد و تیز طوری کنار هم قرار گرفته اند که امکان تردد معلولان با ویلچر و افرادی که عصا دارند با سختی زیاد رو به رو شوند. درحالی که می بایست راه دیگری برای تردد سالمندان و معلولان وجود داشته باشد. در استان زنجان و هنگام بازدید از موزه مردان نمکی، متوجه شدیم که آسانسور موزه خراب است برای دیدن مردان نمکی که یکی از مهمترین جاذبه های این استان به شمار می آید، باید افراد را با ویلچر چند طبقه از پله ها بالا می بردیم اما این کار امکان پذیر نبود. بنابراین منصرف شده و برگشتیم. این اتفاق بسیار ناخوشایند بود چون گردشگران پاراتور راه زیادی از تهران تا زنجان طی نموده بودند تا این اثر را از نزدیک ببینند.

ورودی موزه ملی

وی توضیح داد: افراد معلول ترحم نمی خواهند فقط باید برایشان راه را هموار کنیم. می توان روی سنگ فرش های گنبید سلطانیه راهی را با لایه ای از پلاستیک محک ایجاد کرد تا افراد ناتوان از روی آن رد شده و از گنبد بازدید نمایند. موزه ملی ایران یکی از مهمترین موزه هاست اما وقتی گردشگران را به آنجا بردیم باید همه را با ویلچر بلند نموده و از پله ها بالا می بردیم. این اتفاق در برج طغرل هم افتاد. در روستای ابیانه نیز آنها را بلند نموده، ویلچر را از روی مانع رد کردیم و خودشان را هم جدا عبور دادیم!

شیخ قرایی بیان نمود: بخش سمعی و بصری موزه ها کامل نیست. ناشنوایان و نابینایان نمی توانند صدای راهنما را بشنوند و یا اطلاعات نصب شده کنار اشیای موزه ای کامل نیست تا آنها احتیاجی به شنیدن صدای راهنما نداشته باشند و خوب ببینند. برای نابینایان نیز راهنمای موزه ای وجود ندارد تا به یک نابینا اطلاعات کامل بدهد. برای این دسته از افراد باید اتاق مخصوصی وجود داشته باشد اما چنین نیست. باید در هتلها طبق استاندارد بین المللی، اتاق مخصوص معلولان وجود داشته باشد اما در هتلهای 5 ستاره ایران چنین امکاناتی وجود ندارد همچنین می بایست عرض درهای حمام و سرویسی بهداشتی بیش از 80 سانتی متر باشد، اما اکنون کدام یک از هتل ها این موارد را رعایت می نمایند تا معلولان با چرخ بتوانند داخل آن بفرایند؟

وی اضافه کرد: در رستوران ها باید منوی غذا با توضیحات و قیمتش را در اختیار نابینایان قرار دهند اما این کار انجام نمی گردد. ما این پیشنهادات را بارها به مسئولان برنامه ریزی در سازمان میراث فرهنگی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام نموده ایم حتی خواستیم تا ما را در جلسات برنامه ریزی خود دعوت نمایند اما چنین کاری انجام ندادند. قانون مدونی برای تسهیلات ویژه معلولان وجود ندارد مگر اینکه مساعدتی از سوی مسئولان انجام گردد.

نیروی انتظامی و اداره میراث فرهنگی تهران تفاهمنامه امضا کردند

تفاهمنامه همکاری بین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و اداره کل میراث فرهنگی تهران در محل فرماندهی تهران برگزار گردید. در این تفاهمنامه نیروی انتظامی متعهد شد که دوره های آموزشی چهره به چهره با موضوعات اجتماعی و فرهنگی از جمله جرایم سایبری، عرفان های نوظهور، مواد مخدر و... ویژه کارکنان میراث فرهنگی برگزار کند. همچنین برای برگزاری دوره های آموزش دفاع شخصی برای کارکنان حفاظت میراث فرهنگی به منظور افزایش امنیت موزه ها و سایت های باستانی همکاری نمایند.

اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز متعهد شد کلاس های آموزشی در رشته های صنایع دستی ویژه زنان و دختران در معرض خطر پایتخت (معرفی شده از سوی فاتب) با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را برگزار کند.

واحدهای تولیدنماینده صنایع دستی برای خرید مستقیم کالا و منسوجات مورد احتیاج فاتب معرفی گردد. هماهنگی های لازم برای بازدید رایگان پرسنل و خانواده کارکنان فاتب از چهار موضع تابعه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران انجام و تورهای گردشگری روزانه و شبانه در ایام و مناسبت های ویژه سال برای خانواده و کارکنان فاتب اجرا گردد.

همچنین کارگاه های آموزشی برای پلیس های تخصصی به منظور آشنایی پلیس با نحوه تشخیص اشیای عتیقه برپا شده و از ظرفیت های آموزشی، علمی، تحقیقاتی و پژوهش در راستای ماموریت های محول ناجا استفاده گردد و برای استفاده رایگان کارکنان فاتب از سایر ظرفیت های خدماتی میراث فرهنگی، حسب مورد در مناسبت های مختلف سال، هماهنگی های لازم انجام گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 676

به "شرایط اسفبار مسجد امام اصفهان، راهکارهایی برای گردشگران معلول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اسفبار مسجد امام اصفهان، راهکارهایی برای گردشگران معلول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید