چرا لثه برخی ها زیاد خون ریزی می نماید؟

به گزارش مجله سویگل، گاه و بیگاه با بیمارانی روبرو می شویم که از خون ریزی لثه شکایت دارند که این خون ریزی یا خود به خودی است یا با مسواک زدن برایشان ایجاد می گردد.در خصوص هر بیماری، ما پزشکان معمولا اول بیماری ای که از همه شایع تر است را آنالیز می کنیم. در این مورد هم اولین چیزی که به ذهنمان می رسد التهاب لثه (ژنژیویت)

چرا لثه برخی ها زیاد خون ریزی می نماید؟

چرا لثه برخی ها زیاد خون ریزی می نماید؟

نویسنده:دکتر آرش منصوریان*

گاه و بیگاه با بیمارانی روبرو می شویم که از خون ریزی لثه شکایت دارند که این خون ریزی یا خود به خودی است یا با مسواک زدن برایشان ایجاد می گردد.

در خصوص هر بیماری، ما پزشکان معمولا اول بیماری ای که از همه شایع تر است را آنالیز می کنیم. در این مورد هم اولین چیزی که به ذهنمان می رسد التهاب لثه (ژنژیویت) است. وقتی لثه شما ملتهب است، نشانه این است که در بهداشت دهان خود کوتاهی نموده اید و در نتیجه اطراف دندان ها به جامانده های غذایی جمع شده و تبدیل به جرم شده اند. این به جامانده ها در نهایت ایجاد التهاب لثه می نمایند؛ لثه قرمزرنگ شده و کمی نرم می گردد. گاهی این قرمزی لثه فقط در نواحی حاشیه لثه و گاهی در کل لثه دیده می گردد. در نتیجه هنگام مسواک زدن خون ریزی خواهید داشت یا اگر التهاب شدید باشد حتی به طور خودبه خود هم از لثه خود خون ریزی دارید.

در خانم های باردار این مشکل ممکن است شدیدتر باشد و آن هم به دلیل هورمون های دوره بارداری است که پاسخ لثه را به عوامل التهاب زا شدیدتر می نماید حتی گاهی برخی بیماران شکایت می نمایند که صبح موقعی که از خواب بیدار می شوند بالش شان خونی است. با رعایت بهداشت دهان و استفاده از دهان شویه آب و نمک با غلظت پایین (نوک قاشق چای خوری در یک لیوان پر آب) هر 3 روز یک بار این مشکل حل می گردد.

اما گاهی با بیمارانی روبرو می شویم که بهداشت دهان خوبی دارند و موقع معاینه دهانشان هم اثری از جرم نمی بینیم ولی از خون ریزی خودبه خودی لثه شکایت دارند. این بیماران احتیاج به پیگیری بیشتری دارند.

عواملی که باعث خون ریزی از لثه بعد از التهاب می گردد، عبارتنداز:

1) مسائل انعقادی، 2) مسائل بافتی لثه و 3) مسائل خونی (لوسمی)

هر کدام از موارد بالا احتیاج به آنالیز دقیق متخصص بیماری های دهان دارد.

پی نوشت ها :

* متخصص بیماری های دهان

منبع:www.salamat.comمنبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1764

به "چرا لثه برخی ها زیاد خون ریزی می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا لثه برخی ها زیاد خون ریزی می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید