27 مهر انتها تحریم تسلیحانی؛ ایران چه خواهد نمود؟

به گزارش مجله سویگل، 27 مهر ماه تحریم تسلیحاتی ایران در قالب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت خاتمه می یابد. هر چند که ایالات متحده آمریکا برای ادامه تحریم ایران مکانیسم ماشه را فعال نموده است، اما نه اروپا و نه روسیه و چین و دیگر اعضای شورای امنیت این اقدام آمریکا را به رسمیت نشناخته اند. در این شرایط با خاتمه تحریم تسلیحاتی، ایران می تواند وارد مبادلات تسلیحاتی با دیگر کشور ها گردد.

27 مهر انتها تحریم تسلیحانی؛ ایران چه خواهد نمود؟

به گزارش خبرنگاران، اروپا با وجود اینکه همچنان به برجام پایبند است، اما بعید است که وارد مبادلات تسلیحاتی با ایران گردد. ایران هم گفته است مشتری تسلیحات اروپایی نیست. اما ایران می توانند با دو قدرت دیگر جهان یعنی روسیه و چین در این حوزه کار کند.

اوایل مهر ماه محمدجواد ظریف به مسکو سفر نموده بود، ظریف در این سفر تاکید نمود که ایران به تبادل نظر با روسیه در زمینه همکاری دفاعی ادامه می دهد. او در مورد قرارداد های نظامی میان تهران و مسکو گفت: ایران و روسیه مذاکرات بسیار جدی در این خصوص انجام دادند و ما به این تبادل نظر ها ادامه می دهیم.

وزیر خارجه جزییات بیشتری در این باره اعلام نکرد. مذاکره درباره خرید و فروش تسلیحات همواره موضوعی حساس است و دولت ها کوشش می نمایند تبادل نظر ها در این باره محرمانه بماند.

در کنار روسیه، چین هم در موقعیت مناسبی برای مذاکره با ایران در این باره است. چین در دو سال اخیر محافظه کاری را کنار گذشته و با صراحت بیشتری از ایران حمایت می نماید. از طرف دیگر ایران و چین به دنبال یک توافق جامع 25 ساله هستند که احتمالا مسائل نظامی و مبادلات تسلیحاتی جزیی مهم از این توافق باشد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته تهدید کرد که کشورش در صورت فروش تسلیحات چین و روسیه به ایران، آن ها را تحریم خواهد نمود.

از طرف دیگر ایران در سال های اخیر پیشرفت زیادی در فراوری تسلیحات نظامی داشته و حالا می تواند به عنوان یک صادر نماینده عمده در این حوزه ورود پیدا کند. غیر از کشور های دوست همسایه، کشور هایی همچون ونزوئلا می تواند مقصد تسلیحات ایرانی باشد.

ایران توانایی خرید تسلیحات روز جهان را دارد؟

به گزارش شفقنا، مایکل آیزنشتاد، محقق انستیتوی واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک، کارشناس مسائل نظامی- سیاسی خاور نزدیک، معتقد است که برای مدرن سازی نیروی هوایی به تنهایی، تهران حداقل به 100 میلیارد دلار احتیاج دارد، همان مبلغ برای ارتش و همین برای نیروی دریایی ضروری است. در عین حال، دکتر آیزنشتات تأکید می نماید: بعید است که روسیه و چین وام های لازم را برای تسهیل چنین خرید هایی در اختیار تهران قرار دهند.

پس ایران بعد از برداشته شدن تحریمهای تسلیحاتی چه خواهد نمود؟

ایران طیف گسترده ای از تجهیزات نظامی، اعم از سلاح های کوچک گرفته تا موشک ها، هواپیماها، تانک ها، زیردریایی های کوچک و ناوچه ها را فراوری می نماید. به گفته تحلیلگران، از جمله آقای آیزنشتاد، اصلی ترین چیز برای ایران تامین مجتمع نظامی- صنعتی ایران از نظر جدیدترین فن آوری ها خواهد بود.

می توان فرض کرد در صورت کمبود ارز، ایران مقدار کمی اسلحه مدرن را برای تانک سازی بدون مجوز و فراوری در تأسیسات ایرانی خریداری می نماید و به دست آوردن فناوری های نظامی و استفاده دوگانه به ویژه از لحاظ قانونی، نیمه قانونی و غیرقانونی، در درجه اول روباتیک پیشرفته و میکرو رایانه ادامه خواهد.

اگر برای چندین دهه و در شرایط سختگیرانه تحریم ها، ایران در حال حاضر توانسته آنچه را که در زمینه تسلیحات در اختیار دارد، ایجاد کند، به احتمال زیاد با برداشته شدن تحریم تسلیحاتی در اکتبر سال 2020، ایران دارای اسلحه و تجهیزات نظامی جدید و بهتری خواهد بود. در عین حال، بعید است که ایران خرید های گسترده ای را در خارج از کشور انجام دهد، اما، به احتمال زیاد، به وسیله روش های زیر بر توسعه شتابزده صنعت دفاعی خود متمرکز خواهد شد:

کسب اجزای دارای کاربرد دوگانه و تکنولوژی پیشرفته.

خرید محدود تجهیزات نظامی خارجی.

کپی کردن مدل های خارجی پیشرفته اسلحه و تجهیزات نظامی یا اجزای انفرادی آنها.

منبع: فرارو
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1227

به "27 مهر انتها تحریم تسلیحانی؛ ایران چه خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "27 مهر انتها تحریم تسلیحانی؛ ایران چه خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید