اثرات جانبی منتول و یا متیل سالیسیلات

به گزارش مجله سویگل، منتول در محصولات زیادی از جمله، اسپری های تنفسی، قرص های مکیدنی، دهانشویه، خوشبو کننده دهان و کرم، لوسیون یا پماد کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله فهرستی از مصارف، فوائد و عوارض

اثرات جانبی منتول و یا متیل سالیسیلات

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

منتول در محصولات زیادی از جمله، اسپری های تنفسی، قرص های مکیدنی، دهانشویه، خوشبو کننده دهان و کرم، لوسیون یا پماد کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله فهرستی از مصارف، فوائد و عوارض جانبی منتول را در اختیارتان قرار می دهد.

منتول که همچنین تحت نام متیل سالیسیلات نامیده می شود، ترکیبی آلی است که یا به طور طبیعی بدست می آید و یا از گیاهان نعناعی تولید می شود. این ترکیب دارای ساختار بلورین نرم مومی است. منتول در دمای کمی بالاتر از درجه حرارت اتاق ذوب می شود. و به خاطر اثر خنک کنندگی خود شناخته شده است. این ترکیب به دلیل خواص درمانی خود شناخته شده و در بسکمک از لوسیون ها، اسپری ها، پمادها و کرمهای دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردها و فوائد منتول

منتول در چندین محصول مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از آنها به قرار ذیل می باشند:

 خوشبو کننده های دهان، آب نبات و آدامس

 دهانشویه

 قطره سرفه

 کرم و لوسیون برطرف کننده خارش

 اسپری تنفسی، قرص مکیدنی و یا پماد جهت درمان احتقان بینی

 کرم، لوسیون و یا پماد کاهش درد

منتول به طور معمول جهت درمان درد مفاصل یا عضلات ناشی از عوارض پزشکی همانند آرتریت، روماتیسم، پیچ خوردگی و غیره بکار برده می شود. این ترکیب در اصل موجب تحریک گیرنده های سرما موجود در پوست شده، در نتیجه اثری خنک کننده به هنگام استنشاق و یا استفاده بر روی پوست برجای می گذارد. به نام محصول ضد تحریک عمل کرده بطوریکه باعث التهاب سطحی شده تا التهاب عمیق تر را کاهش دهد. در اصل با خنک کردن و سپس گرم کردن پوست عمل می نماید.

چنین تأثیرات و احساسات پوستی، توجه فرد را از درد موجود در عضلات، مفاصل، یا تاندونها منحرف ساخته در نتیجه موجب تسکین از درد و یا ناراحتی می شود. با این حال، بایستی خاطر نشان شود که منتول تغییری در درجه حرارت پوست ایجاد نمی نماید. بلکه تنها احساس تغییر دما را القاء می نماید. همچنین جهت تسکین از گلودرد و سرفه ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی منتول

همانند تمام داروهای دیگر، منتول هم دارای عوارض جانبی است که برخی از آنها خفیف بوده در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشند. عوارض جانبی یا خطرات متداولی که برخی مصرف کنندگان هنگام استفاده از کرم، لوسیون، اسپری و پماد منتول تجربه می کنند به صورت فهرست در ادامه نشان داده می شود:

کرم و یا پماد

کرم منتول به طور کلی از طریق افرادی استفاده می شود که دچار درد عضلانی مداوم و یا درد ناشی از آرتروز ویا هرگونه عارضه دیگر مفصلی باشند. چنانچه فردی دچار واکنش آلرژیک به منتول شود، ممکن است علائم ذیل را تجربه نماید:

 راش یا بثورات پوستی

 کهیر

 خارش

 قرمزی و سوزش ناحیه ای از پوست که کرم و یا لوسیون مورد استفاده قرار گرفته است.

در مورد واکنش آلرژیک جدی، فرد مبتلا ممکن است دچار موارد ذیل شود:

 اشکال در تنفس

 تنگی قفسه سینه

 تورم دهان، صورت، لبها، زبان و یا گلو

اسپری

اسپری بینی منتول می تواند به تسکین موقت از گرفتگی بینی، سرفه و یا گلودرد ناشی از سرماخوردگی، آلرژی، سینوزیت و یا سایر عفونتهای تنفسی کمک نماید. علی رغم فوائد آن، مصرف کنندگان بسکمک دچار واکنشهای نامساعد پس از استفاده از این اسپری بینی شده اند. این عوارض عبارتنداز:

 مسائل تنفسی

 اشکال در بلع

 تنگی قفسه سینه

 تحریک و سوزش در بینی

 قرمزی و تحریک یا سوزش محل بکار رفته

چنانچه از کرم و یا پماد منتول استفاده می کنید، اطمینان یابید که آن را در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری می کنید. همچنین آن را دور از دسترس بچه ها قرار دهید. اطمینان یابید که کرم با چشم، لب، بینی، دهان و یا ناحیه تناسلی تماس پیدا نکند. آن را برای بچه ها زیر 12 سال استفاده نکنید. پیش از استفاده از آن برای بچه ها با پزشک خود مشورت نمایید. این توصیه برای زنان باردار و مادران شیرده هم صدق می نماید. همچنین دستان خود را پیش از استفاده از کرم و یا پماد و پس از آن بشویید.

از آنجا که منتول از روغن نعنا و یا نعناع فلفلی تهیه می شود، در موارد نادر مصرف کنندکان ممکن است دچار عوارض جانبی مرتبط با استفاده از روغن نعناع فلفلی شوند. بایستی خاطر نشان شود که همه مصرف کنندگان دچار عوارض جانبی فوق الذکر بدلیل استفاده از منتول نخواهند شد. علاوه بر آن، برخی از عوارض جانبی عمدتاً به دلیل استفاده نامناسب و یا روش نامناسب استعمال آن رخ می دهند. از اینرو، اطمینان یابید که تمامی دستورالعملهای موجود بر روی برچسب را به درستی دنبال می کنید. چنانچه دچار هریک از عوارض جانبی فوق شدید، استفاده از آن را ادامه نداده و با پزشک خود مشورت نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1795

به "اثرات جانبی منتول و یا متیل سالیسیلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات جانبی منتول و یا متیل سالیسیلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید