ادعای مقام عراقی درباره مذاکرات تهران و ریاض

به گزارش مجله سویگل، فارس نوشت: یک مقام مسئول عراقی مدعی صحت خبر ملاقات مقامات مسئول ایرانی و سعودی در بغداد شد.

ادعای مقام عراقی درباره مذاکرات تهران و ریاض

روزنامه العربی الجدید به نقل از یک مقام مسئول عالی رتبه عراقی نوشت که این مقام عراقی در گفت وگویی تلفنی، مدعی شد که گزارش های رسانه ای درباره نشست چند روز پیش میان مقامات مسئول سعودی و ایرانی دقیق است و این ملاقات در داخل منطقه الخضراء بغداد و در سطح مسئولان امنیتی دو کشور با ابتکار دولت عراق صورت گرفت.

به همین دلیل یک مقام مسئول بلندپایه در دفتر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با العربی الجدید ادعا کرد: این نشست 10 روز پیش در منطقه سبز واقع در مرکز بغداد و تحت نظارت قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق و زیر نظر مستقیم الکاظمی و در چارچوب حل و فصل مناسبات تنش آلود تهران و ریاض برگزار گردید.

وی توضیح داد: این ملاقات بیشتر برای ارزیابی طرفین از مواضع و رویکردهای یکدیگر صورت گرفت و طی آن آنالیز پرونده ای خاص صورت نگرفت. عراق کوشش می نماید نقش میانجی را در این پرونده ایفا نماید زیرا دولت از خطر تنش بر سر پرونده امنیتی اش مطلع است.

از سوی دیگر، احمد الشریفی تحلیلگر سیاسی عراقی نیز در گفت وگوی تلفنی با العربی الجدید گفت: عراق از زمان دولت عادل عبدالمهدی کوشش می نماید تا نقش میانجی را برای کاهش تنش میان ایران و کشورهای شورای همکاری [خلیج فارس] ایفا نماید زیرا برطرف این تنش، به نفع امنیت و ثبات عراق است.

وی اضافه نمود: این امر اکنون در دولت مصطفی الکاظمی محقق شد و چه بسا که این پرونده موفقیت آمیز باشد و ملاقاتهای دیگری نیز صورت گیرد به ویژه که الکاظمی به واسطه دوره ای که ریاست سرویس اطلاعاتی عراق را برعهده داشت، از این پرونده اطلاع کامل دارد و به واسطه این پست، همیشه با مسئولان امنیتی کشورهای همسایه عراق در ارتباط بوده است.

الشریفی گفت که معتقد است همگرایی جدید میان تهران و ریاض بازتاب های مثبتی بر شرایط داخلی عراق در زمینه های مختلف دارد، لذا بغداد از مدت ها پیش در راستای منافع ملی در کوشش برای بازگشت روابط ایرانی- سعودی است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1565

به "ادعای مقام عراقی درباره مذاکرات تهران و ریاض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای مقام عراقی درباره مذاکرات تهران و ریاض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید