ایران و انتخابات امریکا

به گزارش مجله سویگل، خبرنگاران : بی گمان انتخابات امریکا به عنوان یک قدرت عظیم بر سرنوشت صحنه سیاسی دنیا مؤثر است. به ویژه انتخابات 2020 که خطر بازگشت به مرکانتالیسمِ دوران استعمار را دربردارد. نکته ای که در ایران به آن کمتر توجه می گردد، پدیده ای به نام ترامپ است.

ایران و انتخابات امریکا

این پدیده تنها اولویت دادن به امریکا در سیاست گذاری ملی نیست بلکه کوشش در جهت تغییر رویکرد حاکم بر نظم دنیای به نفع روش های کاربست مستقیم زور و گرایش به سمت جنگ تجاری با سایر قدرت ها و ملت ها در سیاست بین المللی و یا به عبارتی مرکانتالیسم نو است.

با شکست ترامپ این اندیشه از صحنه سیاست امریکا زدوده نخواهد شد، هرچند مانع های عظیمی پیشِ پای آن قرار خواهد گرفت. بنابراین، انتخابات امریکا زورآزمایی بین بازگشت به مرکانتالیسم خشونت بار دوره استعمار و گرایش به سمت آزادی نسبی مبادله در دنیا است.

هرچند آمریکای دموکرات در مواردی در بزنگاه ها چشم خود را بر این آزادی بسته است. به هرروی، در کوتاه مدت به سبب تفاوت روش کاربست زور توسط هر یک از این دو نامزد و هم چنین گرایش جانب داری هر یک از این دو به آزادی مبادله در دنیا تأثیر مستقیمی بر صحنه سیاست دنیای خواهد داشت.

هم چنان که هم اکنون اعلام نتایج مقدماتی انتخابات بر بازارهای سهام در دنیا و ایران و ارزش پول های ملی داشته است.

با در نظر داشتن این واقعیت درصحنه سیاست دنیا، مستقل از رای آوری هریک از این دو نامزد ما باید سیاستی مستقل و مبتنی بر تأمین منافع و امنیت ملی ایران داشته باشیم.

به یادآوریم که دو جنگ دنیای اول و دوم نتیجه کاربست همین سیاست از سوی قدرت های عظیم دنیا که تصور می کردند به تنهایی باید و یا می توانند منابع ثروت دنیا را در اختیار داشته باشند، بود و شکل گیری جامعه ملل (League of Nations) و بعدها تأسیس سازمان ملل را موجب شد که تا حدی امنیت دنیای را هرچند به نفع قدرت های عظیم تأمین کرد.

به هرروی، دنیا آبستن حوادث عظیمی است که بسیاری از ابعاد آن برای ما روشن نیست. ولی، می توانیم مطمئن باشیم که مداخله های عظیمی در منطقه ما؛ چه در حوزه تمدنی ایران و چه در جنوب خلیج فارس و شمال افریقا رخ خواهد داد.

در این صحنه واقعی سیاست دنیای، همراه داشتن افکار عمومی ملت ها کم ارزش نیست. ما باید بر سیاست گفت وگو، حل صلح آمیز مناقشه ها و آزادی مبادله در دنیا پافشاری کنیم و خودمان را در میان چرخ دنده های این ماشینی که به راه افتاده است نیندازیم. ازاین رو، داشتن سیاستی مستقل و مبتنی بر حقوق بین الملل، همکاری های حداکثری منطقه ای هم چنین همکاری حداکثری با سایر قدرت های عظیم دنیا بر مبنای حفظ منافع ملی ایران راه چاره است.

سه سیاست: 1- همکاری حداکثری با سایر قدرت ها اعم از قدرت های دنیای و یا منطقه ای و یا دستِ کم برطرف خصومت با بسیاری از آن ها شامل اتحادیه اروپا، چین و روسیه و همسایگان است.

2- برطرف مانع های مبادله های اقتصادی بین المللی و مشخصاً الحاق به کنوانسیون های اف ای تی اف و 3- حرکت به سمت آزادی مبادله های تجاری در دنیا راه چاره است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1254

به "ایران و انتخابات امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و انتخابات امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید